آخرین خبرها

آستارا در آستانه حماسه سیاسی

به گزارش خبرنگار ایرنا ، ستاد های انتخاباتی حسن روحانی، ابراهیم رئیسی و محمدباقر قالیباف از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در آستارا با حضور هوادارانشان گشایش یافته است و برپایی گفتمان ها و محافل تبلیغاتی آنها از ناحیه طرفداران با حضور سخنرانان محلی و استانی و استقبال مردم ادامه دارد.
از سوی دیگر با تایید صلاحیت همه 381 نامزد انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در آستارا ستادهای تبلیغاتی متعدد آنها در شهرهای آستارا و لوندویل، مراکز دهستان ها و روستاهای بزرگ فعال شده است و عکس ها، پوسترها و اقلام تبلیغاتی نامزدهای ریاست جمهوری و به خصوص شوراهای اسلامی از در و دیوار اماکن عمومی بالا می رود.
تبلیغات وسیعی نیز در فضای مجازی مربوط به این شهرستان در حال انجام است و روز بروز بر شمار کانال ها، گروه ها و کاربران شبکه های اجتماعی با موضوع انتخابات افزوده می شود.
فضای شهر آستارا به طور کامل انتخاباتی شده است و مبلغان نامزدهای ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی حتی از توقف کوتاه خودروها در ترافیک استفاده و با ارائه تصاویر و اقلام تبلیغاتی به رانندگان، نامزدهای خود را تبلیغ می کنند.
برغم تعیین 25 جایگاه برای نصب اقلام تبلیغاتی نامزدهای ریاست جمهوری و 30 محل برای نامزدهای شوراهای اسلامی در آستارا از سوی شهرداری این شهر، اقلام تبلیغاتی در روی تیرهای برق، تاسیسات مخابرات و گاز و اماکن عمومی به چشم می خورد.
فرماندار آستارا استفاده از موسیقی با صدای بلند و آلودگی صوتی، نصب پوستر در غیر از نقاط تعیین شده و برپایی کارناوال های تبلیغاتی را تخلف دانست و بر برخورد قانونی با عوامل آن تاکید کرد.
یونس رنجکش خواستار رعایت اخلاق از سوی نامزدهای انتخابات شد و اظهار کرد: نامزدهای انتخابات و هواداران آنها نباید با استفاده از روش های نامتعارف و هنجارشکن، فضای رقابت سالم انتخابات را خدشه دار کنند.
بحث های دانشجویی در خصوص نامزد اصلح در مراکز دانشگاهی آستارا به اوج رسیده است و دانشگاهیان به عنوان قشری فرهیخته در این خصوص به تبادل نظر می پردازند و روسای دانشگاه ها سعی می کنند با ایجاد فضای مساوی و آزاد، زمینه گفتمان و همایش های سیاسی را جهت افزایش مشارکت مردم در انتخابات پیش رو فراهم کنند.
نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی در همایش بصیرتی دانشجویان این شهرستان گفت: روشنگری در بین مردم توسط دانشجویان به منظور افزایش مشارکت و تبیین معیارهای انتخاب اصلح رسالت دانشجویان است و باید مورد توجه جامعه دانشگاهی باشد.
ولی داداشی افزود: در روند این روشنگری نباید به دفاع یا تخریب فرد خاصی پرداخته شود و دانشجویان باید با ارائه معیارهای لازم به مردم، آنها را در انتخاب اصلح آزاد بگذارند.
شور و حال انتخاباتی در مدارس آستارا نیز مشاهده می شود و370 دانش آموز رای اولی با هیجان خاصی برای حضور در پای صندوق های رای آماده شده اند و با برگزاری جشن در مدارس، برای تجربه شرکت در انتخابات اردیبهشت ماه 96 لحظه شماری می کنند.
سجاد موسوی مدیر آموزش و پرورش آستارا در این خصوص گفت: با شرکت مردم و دانش آموزان در انتخابات، مشروعیت نظام جمهوری اسلامی بار دیگر تایید خواهد شد و مردم از حق سیاسی خود برای تعیین سرنوشت اجتماعی کشور استفاده خواهند کرد.
حجت الاسلام یحیی عبادیان مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه آستارا نیز در این رابطه گفت: حضور رای اولی ها تمرین عملی نسل فعال و باانگیزه، در فعالیت های سیاسی اجتماعی است و باعث ایجاد شور و نشاط بیشتر در جامعه می شود.
امنیت و سلامت همه پرسی از اهمیت بالایی برخوردار است و همیشه در کشور ما مسئولان دغدغه سلامت این رویدادهای بزرگ و ملی را داشته اند و تاکنون مشکلی در این خصوص مشاهده نشده است و با حضور عوامل هیات های نظارت و بازرسی، نمایندگان فرمانداری و نامزدها در شعب اخذ رای، امنیت و آرامش کاملی بر روند انتخابات حاکم خواهد شد.
در این راستا مانور انتخابات الکترونیکی در آستارا برگزار شد تا عوامل شعب رای و کاربران با این شیوه برای نخستین بار آشنا شوند و اشکالات احتمالی و پیش بینی نشده، قبل از روز اخذ رای رصد و برطرف شود.
فرماندار آستارا از آمادگی کامل این شهرستان برای تجربه انتخاباتی پرشور، سالم و قانونمند خبر داد و گفت: هیجان انتخاباتی موجود در آستارا نویدبخش مشارکت بالای مردم در همه پرسی پیش روست و تمهیدات لازم برای تحقق آن اندیشیده شده است.
یونس رنجکش افزود: نمایندگان فرماندار در شعب اخذ رای نقش حیاتی و محوری در انتخابات دارند و باید مراحل اخذ رای را رصد کنند و نامزدهای انتخابات و مردم در راستای برگزاری انتخاباتی سالم، پرشور و قانونمند تلاش کنند.
وی بیان کرد: آستارا یکی از پنج شهر استان گیلان است که انتخابات شورای شهر در آن به شکل الکترونیک برگزار خواهد شد و کاربران با فرا گرفتن آموزش های لازم از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری خواهند کرد.
وی اظهار کرد: از 381 نامزد شورای اسلامی در آستارا، 92 نفر به بخش لوندویل، 214 نفر به بخش مرکزی، 19 نفر به شهر لوندویل و 56 نفر به شهر آستارا مربوط است و 94 شعبه اخذ رای در این شهرستان تعیین و برای هر شعبه، یک نماینده از سوی فرمانداری معرفی شده است.
مشاور حقوقی هیات عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستاهای استان گیلان در همایش ناظران انتخابات آستارا گفت: ناظران انتخابات باید تخلفات انتخاباتی را با مستندسازی به هیات نظارت گزارش دهند و هدف از حضور آنها در پای صندوق‌های رای، جلوگیری از ضایع شدن حق نامزدها و مردم است.
منصور فرج‌زاده افزود: رای‌ اولی ها در روز رای‌گیری باید حداقل 18 سال تمام داشته باشند و ناظران به سن رای دهندگان دقت کنند.
اقتصاد، مساله روز کشور است و مردم آستارا نیز امیدوارند با برداشته شدن موانع رونق اقتصادی، این شهرستان در تجارت بین المللی به عنوان قطب اقتصادی استان گیلان نقش آفرینی کند و گره ها و مشکلات مالی مردم گشوده شود.
حجت الاسلام کاظم حافظ نیا امام جمعه آستارا می گوید: توجه به مسائل اقتصادی و معیشت مردم باید در اولویت برنامه های نامزدهای ریاست جمهوری باشد و با ارائه برنامه های کاربردی، برای رفع مشکلات مردم همت کنند.
وی تخریب رقبا به خاطر مقام های دنیوی را مغایر با آموزه های دینی می داند و معتقد است نامزدهای ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی باید با تبلیغات سالم و سازنده و به دور از تخریب همدیگر، اخلاق انتخاباتی مبتنی بر اسلام را به نمایش بگذارند.
آستارا به لحاظ ویژگی های گردشگری و اقتصادی به عنوان یکی از 20 شهر گردشگرپذیر کشور محسوب می شود و سالیانه حدود 800 هزار مسافر از مرز آن تردد می کنند و شمار بالای گردشگران و مسافران این شهرستان نیز در افزایش میزان مشارکت مردم در همه پرسی ها تاثیرگذار بوده است، به طوری که میزان مشارکت مردم این شهرستان در سومین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر آستارا، با شرکت گردشگران و مسافران در همه پرسی، 103 درصد اعلام شده بود.
این شهرستان در غرب استان گیلان و همسایگی جمهوری آذربایجان در 2 بخش مرکزی و لوندویل و 62 روستا 91 هزار نفر جمعیت دارد و 58 هزار نفر آن واجد شرایط دادن رای هستند و با توجه به پیشینه حضور پر شور مردم در انتخابات های گذشته در این شهرستان، بار دیگر اهالی بصیر و امید آفرین آستارا با بستن صف های طولانی در پای صندوق های رای در 29 اردیبهشت ماه، پشتیبانی خود را از نظام و میهن اسلامی نشان خواهند داد.
گزارش از عیسی پاشاپور ** انتشار : نصراله ابراهیمی
7124/6070

انتهای پیام /*

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا