آخرین خبرهااسلایدربین المللخبر داغ

اردوغان: آماده دیدار با بشار اسد هستم، اما خروج نیرو‌های ترکیه از سوریه را «غیر قابل قبول» می‌دانم / پیشنهاد می‌کنم یک نشست چهار جانبه میان ترکیه با سوریه، ایران و روسیه برگزار شود

اردوغانرئیس‌جمهور ترکیه روز دوشنبه ۲۶ تیر گفت آماده دیدار با همتای سوری خود است، اما اگر خروج نیرو‌های ترکیه از خاک سوریه پیش شرط گفتگو باشد، آن را «غیر قابل قبول» می‌داند. وی گفت ترکیه «هرگز در را به روی گفتگو با دولت سوریه نبسته است». اردوغان پیشنهاد کرد که برای این هدف یک نشست چهار جانبه میان ترکیه با سوریه، ایران و روسیه برگزار شود.

رئیس‌جمهور ترکیه روز دوشنبه ۲۶ تیر گفت آماده دیدار با همتای سوری خود است اما اگر خروج نیروهای ترکیه از خاک سوریه پیش شرط گفت‌وگو باشد، آن را «غیر قابل قبول» می‌داند.

به گزارش تدبیرشرق ، رجب طیب اردوغان در جمع خبرنگاران در استانبول در آستانه سفر به سه کشور حوزه خلیج فارس گفت ترکیه «هرگز در را به روی گفت‌وگو با دولت سوریه نبسته است».

او افزود که «مسئله اصلی طرز رویکرد آن‌ها در قبال ما است» و انتظار دارد که سوریه «رویکردی عادلانه در پیش بگیرد».

اردوغان پیشنهاد کرد که برای این هدف یک نشست چهار جانبه میان ترکیه با سوریه، ایران و روسیه برگزار شود.

کمی پس از آغاز جنگ داخلی سوریه، ترکیه عملا متحد نظامی و سیاسی گروه‌هایی از مخالفان حکومت بشار اسد بوده که آخرین پایگاه‌های واقع در باریکه‌ای در شمال غرب سوریه را در دست دارند.

گروه‌های مسلح مورد حمایت ترکیه در سوریه نیروهای جهادی و تندرو هستند.

ارتش ترکیه در سال‌های گذشته با ورود به خاک سوریه هزاران تن از نظامیان خود را در بخش شمالی این کشور مستقر کرده است که این امر عملا مانع از آن شده که سوریه حاکمیت خود را در این مناطق بازپس گیرد.

آقای اردوغان گفت: «متأسفانه اکنون (بشار) اسد می‌خواهد که ترکیه از شمال سوریه خارج شود، (اما) چنین چیزی رخ نخواهد داد».

رئیس‌جمهور ترکیه تأکید کرد که کشورش با حضور نظامی خود در شمال سوریه «با تروریسم مبارزه می‌کند».

او اظهارداشت: «تا هنگامی که خاک کشور مورد تهدید مداوم تروریست‌ها در طول مرزها است، چگونه می‌توان عقب‌نشینی کرد؟»

آقای اردوغان اوایل سال جاری میلادی نیز احتمال دیدار با بشار اسد را به عنوان یک ابتکار جدید صلح عنوان کرد اما رئیس‌جمهور سوریه در واکنش به آن گفت که تا پایان «اشغال غیرقانونی» خاک کشورش، دیدار میان او و همتای ترکیه‌ای «بی‌ثمر» خواهد بود.

با این حال، وزیران دفاع و خارجه ترکیه و سوریه در ماه‌های گذشته با یکدیگر دیدار کرده‌اند.

ملاقات وزیران دفاع دو کشور در روز ۲۸ اسفند پارسال بالاترین سطح دیدار بین دو کشور همسایه از آغاز جنگ داخلی سوریه بود و سپس وزیران خارجه ترکیه و سوریه ۲۰ اردیبهشت‌ماه، کمی پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی ترکیه، در مسکو با هم دیدار کردند.

فیصل مقداد، وزیر خارجه سوریه، در نشست مسکو تأکید کرد که بدون پیشرفت در زمینه خروج ارتش ترکیه از سوریه «نتیجه واقعی حاصل نخواهد شد».

/انتخاب

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا