آخرین خبرهاعلم و تکنولوژی

تایید اولین نوزاد متولد شده با استفاده از DNA سه نفر

سامان تنظیم باروری بریتانیا روز چهارشنبه تولد اولین نوزادان در بریتانیا را تایید کرد که با استفاده از یک تکنیک تجربی ترکیبی از DNA سه نفر، تلاشی برای جلوگیری از به ارث بردن بیماری های ژنتیکی نادر کودکان ایجاد شده است.

به گزارش تدبیرشرق، سازمان لقاح انسانی و جنین شناسی گفت که کمتر از پنج نوزاد به این روش در بریتانیا متولد شده اند، اما جزئیات بیشتری برای محافظت از هویت خانواده ها ارائه نکرد. این خبر را ابتدا روزنامه گاردین منتشر کرد.

در سال ۲۰۱۵، بریتانیا اولین کشوری بود که قوانینی را برای تنظیم روش‌هایی برای کمک به جلوگیری از انتقال نقص به نوزادان خود در زنان مبتلا به بیماری های حاصل از میتوکندری معیوب، منبع انرژی در سلول، تصویب کرد. اولین نوزاد جهان با استفاده از این روش در سال ۲۰۱۶ در ایالات متحده متولد شد.

نقص های ژنتیکی می تواند منجر به بیماری هایی مانند دیستروفی عضلانی، صرع، مشکلات قلبی و ناتوانی های ذهنی شود. از هر ۲۰۰ کودک در بریتانیا یک کودک با اختلال میتوکندری متولد می شود. تا امروز ۳۲ بیمار مجاز به دریافت چنین درمانی شده اند.

برای زنی که دارای میتوکندری معیوب است، دانشمندان مواد ژنتیکی را از تخمک یا جنین او می گیرند که سپس به تخمک اهدایی یا جنینی منتقل می شود که هنوز میتوکندری سالم دارد اما بقیه DNA هدف آن برداشته شده است.

سپس جنین بارور شده به رحم مادر منتقل می شود. مواد ژنتیکی از تخمک اهدایی کمتر از ۱ درصد از کودکان ایجاد شده از این روش را تشکیل می دهد.

تنظیم کننده باروری بریتانیا روز چهارشنبه در بیانیه ای اعلام کرد: درمان اهدای میتوکندری به خانواده هایی که دارای بیماری شدید ارثی میتوکندری هستند، امکان داشتن فرزند سالم را ارائه می دهد. آژانس گفت که هنوز روزهای اولیه در این تحقیقات است، اما امیدوار است که دانشمندان درگیر در دانشگاه نیوکاسل به زودی جزئیات درمان را منتشر کنند.

بریتانیا از هر زنی که تحت درمان قرار می‌گیرد می‌خواهد از سازمان لقاح و جنین‌شناسی انسانی تأییدیه دریافت کند. قانون گذار می گوید که برای واجد شرایط بودن، خانواده ها باید هیچ گزینه در دسترس دیگری برای جلوگیری از انتقال بیماری ژنتیکی نداشته باشند.

بسیاری از منتقدان با روش‌های تولید مثل مصنوعی مخالف هستند و معتقدند راه‌های دیگری برای جلوگیری از انتقال بیماری به فرزندانشان وجود دارد، مانند اهدای تخمک یا آزمایش‌های غربالگری، و اینکه بی‌خطر بودن روش‌های آزمایشی هنوز ثابت نشده‌اند.

برخی دیگر هشدار می‌دهند که تغییر کد ژنتیکی به این طریق می‌تواند یک شیب لغزنده باشد که در نهایت منجر به تولد نوزادان طراحی شده برای والدینی می‌شود که نه تنها می‌خواهند از بیماری‌های ارثی جلوگیری کنند، بلکه می‌خواهند فرزندانی بلند قدتر، قوی‌تر، باهوش‌تر یا با ظاهری بهتر داشته باشند.

رابین لاول بج، متخصص سلول های بنیادی در موسسه فرانسیس کریک، یک مرکز تحقیقات زیست پزشکی در لندن، گفت که نظارت بر رشد آینده نوزادان بسیار مهم است.

او در بیانیه‌ای گفت: جالب است بدانیم که تکنیک (اهدای میتوکندری) تا چه حد در سطح عملی کار می‌کند، آیا نوزادان از بیماری میتوکندری عاری هستند و آیا خطر ابتلا به مشکلات بعدی در زندگی آنها وجود دارد یا خیر.

دانشمندان در اروپا در اوایل سال جاری تحقیقاتی را منتشر کردند که در برخی موارد نشان داد، تعداد کمی از میتوکندری‌های غیرطبیعی که به ناچار از تخمک مادر به اهداکننده منتقل می‌شوند، می‌توانند زمانی که نوزاد در رحم است تکثیر شوند، که در نهایت می‌تواند منجر به یک بیماری ژنتیکی شود.

لاول بج گفت که دلایل چنین مشکلاتی هنوز شناخته نشده است و محققان باید روش هایی را برای کاهش خطر توسعه دهند.

تحقیقات قبلی با ارزیابی تکنیک دیگری برای ایجاد نوزاد از سه نفر، از جمله اهداکننده تخمک، نشان داد که سال‌ها بعد بچه‌ها در دوران نوجوانی عملکرد خوبی داشتند، بدون هیچ نشانه‌ای از مشکلات سلامتی غیرعادی و نمرات خوب در مدرسه.

پزشکان در ایالات متحده اولین کسانی بودند که پس از انجام این درمان در مکزیک، اولین نوزاد جهان را با استفاده از روش اهدای میتوکندری به وجود آوردند.
/سیناپرس

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا