آخرین خبرها

سم پاشی بیش از 2 هزار و 800 رأس دام علیه بیماری تب کریمه در تالش

رامبد مرتضایی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در شهرستان تالش حدود 90 هزار رأس دام سنگین و حدود 290 هزار رأس دام سبک نگهداری می شود و تاکنون فراورده دامی فاسد کشف یا توقیف نشده است.
وی اظهار کرد: با برگزاری کلاس های آموزشی برای کارکنان کشتارگاه ها، نصب بنرهای هشدار در مبادی ورودی شهر، مسیر ییلاقات و روستای کیش دیبی به عنوان محل مستعد کشتار غیرمجاز دام با شیوع احتمالی این بیماری در تالش مقابله می کنیم.
شهرستان تالش با 200 هزار نفر جمعیت در غرب استان گیلان قرار دارد.
بیماری ویرورسی تب کریمه کنگو اولین بار در شمال دریای سیاه و جریزه کریمه و بعد از آن در کنگو قاره آفریقا مشاهده و بعدها به سایر نقاط جهان از جمله کشورهای آسیایی وارد شد و این بیماری مشترک بین انسان و دام از گردش دست کم 29 نوع کنه، تماس با حیوان آلوده و لاشه آن و ترشحات بدن دام آلوده منتقل می شود.
بیماری در دام، علائم قابل توجهی ندارد و در موارد حاد تب گذرا ایجاد می کند ولی در انسان با خونریزی و تب ظاهر می شود و در برخی مواقع ، موجب مرگ بیمار می شود. منبع اصلی ویروس این بیماری، کنه سخت از خانواده هیالوما است؛ ویروس در داخل بدن کنه تکثیر می شود و مهمترین راه آلودگی کنه به ویروس، خونخواری کنه نابالغ از حیوان آلوده است.
حیوانات اهلی نظیر گاو، گوسفند، خرگوش صحرایی، پستانداران بالغ و جوندگان وحشی عامل انتقال ویروس به نقاط مختلف دنیا هستند و پرندگان نسبت به این بیماری مقاومت نشان می دهند.
خبرنگار: سید جلال سید محمدی ** انتشاردهنده: کبیری
7106 / 7124/2007

انتهای پیام /*

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا