آخرین خبرها

هرج و مرج آمریکا در جی ۷

به گزارش تدبیرشرق به نقل از گروه آنالیز، تفسیر و پژوهش های خبری، نشست هفت دولت صنعتی و ثروتمند جهان که چند روز پیش در شهر کبک کانادا برگزار گردید نمونه معلوم کنار زدن پرده های ملاحظه کاری میان این کشورها در حوزه های اقتصادی و سیاسی بود.
گروه هشت جی هشت یا جی ۸ (که فعلاً گروه هفت شده چون عضویت روسیه به حالت تعلیق درآمده) از هشت کشور صنعتی جهان متشکل هست که حدود ۵۰ درصد اقتصاد جهان را در دست دارند. سران کشورهای این گروه سالانه یک گردهمایی مشترک با هم دارند. فرانسه، آلمان، بریتانیا، ایتالیا، ژاپن، ایالات متحده آمریکا و کانادا کشورهای عضو می باشند.
در حقیقت با اهمیت ترین برون داد و عکسی که از این نشست به مردم جهان انتقال یافت قرار گرفتن شش کشور در مقابل آمریکا و عمیق تر شدن شکاف دو طرف بود.
اختلافات میان ایالات متحده آمریکا با متحدین ابدی او موجب گردید تا رییس جمهوری آمریکا به دستاویز دیدار با رهبر کشور کره شمالی، کانادا را زودتر ترک نماید.
ترامپ در توئیتی به رهبران ۶ کشور تدوین کننده این سند و من جمله نخست وزیر کانادا هجوم ور گردید و اعلام نمود به سبب مخالفت با رویکرد دیگر کشورها، امضای خود را از اطلاعیه انتهایی این نشست پس می گیرد. همه این تغییرات موجب گردید تا شکاف نظری میان کشورهای مدرن و پرقدرت جهان عیان تر شود.
تارنمای شبکه تلویزیونی یورونیوز بر این اعتقاد هست که در شرایط کنونی، با کارهای آمریکا سرنوشت اطلاعیه انتهایی نشست جی ۷ نیز مثل مباحث چالشی مثل پیمان آب و هوایی پاریس، توافق اتمی ایران و قرارداد تجاری اقتصادی (نفتا) به محاق افتاد. حالا با خودخواهی های ترامپ، عرصه ارتباطات میان آمریکا و دیگر کشورها وارد فاز جدیدی گردید و شکاف و اختلاف نظر دو طرف عمیق تر و بارزتر از گذشته گردید.
آتش اختلاف ها آن زمان شعله ورتر گردید که «جاستین ترودو» نخست وزیر کانادا در انتهاء نشست با انتقاد از سیاست های تعرفه ای کاخ سفید، دیدگاه یکجانبه و پشتیبانی گرایانه از داخل را نمونه بی توجهی به منفعت های دیگر کشورها شرح کرد و آن را بی احترامی آمیز دانست. در مقابل ترامپ هم اظهارات این مقام کانادایی را غیر صادقانه و توهینی به آمریکا و استفاده نا به جا از حجم های اقتصادی آمریکا شرح کرد.
نکته اینجاست ریاست جمهوی ایالات متحده در حالی به نخست وزیر کانادا فحش می کند که در تجارت دوطرفه ۶۲۸ میلیارد دلاری دو کشور در سال گذشته میلادی، آمریکا از تراز تجاری مثبت ۱۲میلیارد دلاری بهره مند هست.
تقابل آمریکا با کشورهای آلمان، فرانسه، کانادا، ژاپن، انگلیس و ایتالیا مسیر خود را به سمت افزایش اختلاف رویکردی در مسائل متفاوت و با اهمیت بین المللی هم باز کرده هست. ورود به یک جنگ تجاری تمام عیار، انجام کارهای متقابل و اتخاذ سیاست های مسدودساز در مقابل کارهای یکجانبه آمریکا از پیامدهای خط رفتار های ریاست جمهوری ایالات متحده محسوب می شود.
جالب اینجاست که ترامپ اصلا و ابدا برای بهبود ارتباطات با متحدین خود کوشش نمی کند و اعلام نمود: حتی بر شدت کارهای منازعه آمیز خود اضافه می کند.
وی بعد از نشست کانادا برای این کشورها خط و نشان جدیدی کشید و آنان را تهدید کرد که به زودی برای بعضی کالاهای وارداتی از اروپا من جمله خودور تصمیم های جدیدی را اتخاذ می کند. رهبران اروپایی من جمله در بریتانیا و آلمان هم از ارزیابی راه اندازی کارهای متقابل در مقابل سیاست های آمریکا در قاره سبز خبر دادند.

** برجام و تقابل ۶ کشور با آمریکا
چهار کشور عضو گروه جی ۷ از امضاکنندگان برجام می باشند که با خارج شدن آمریکا از این توافق اتمی مخالفت جدی می کنند و بر ادامه اجرای توافق تاکید دارند. به همین علت برجام به یکی از مباحث مورد منازعه میان دو طرف در طول نشست هم تبدیل گردد.
روزنامه ایندیپندنت در گزارشی به ارزیابی موضوعاتی که کشورهای جی ۷ در روند مناسبات خود خواستار آن می باشند و در عین حال نکات قابل دستیابی برای آنان ، پرداخت و درباره ایران درج کرد : یکی از خط رفتار های نامحبوب ترامپ تصمیم برای خارج شدن از توافق برجام بود که ضربه بزرگی را به وحدت گروه ۷ کشور وارد ساخت زیرا بعضی از کشورها معتقدند با خارج شدن ایالات متحده اجرای این توافق سخت می شود.
به نوشته این روزنامه انگلیسی، ریاست جمهوری فرانسه معتقد است ترامپ با کارهای خود امنیت جهانی تضعیف می کند. آلمان هم من جمله کشورهایی هست که در امضای توافق اتمی نقش داشت و با اجرای برجام مبادلات وسیع ای را با ایران در پیش گرفت. برلین نیز حالا سیاست های آمریکا را تنش آفرین می داند.
گزارش تارنمای خبری تحلیلی Common Dreamsهم بر این باور هست با اقداماتی که ترامپ در کانادا یا بعد از خارج شدن از توافق اتمی انجام داد نباید انتظار داشت که دیگر سیاست های آمریکا من جمله مذاکره با کشور کره شمالی موفقیت آمیز باشد. به همین سبب کارشناسان معتقدند سیاست های خودسرانه کاخ سفید درباره ایران که نمونه ای از آن در نشست جی۷ کانادا هم دیده گردید موجب ناکام شدن اقدمات این کشور در سیاست بیگانه و من جمله دستیابی به توافق با پیونگ یانگ می شود. این رخدادهای در حالی به وقوع می پیوندد که کشور کره شمالی و رهبر آن نظام انتخاباتی در کشور خود ندارند و حتی در قانون بنیادی هم این مبحث دیده نشده هست.
بنابر آنالیز بالا، پشت پا زدن آمریکا به مذاکره یا توافق با کشور کره شمالی در حقیقت فریبکاری و خیانت آمریکا تفسیر می شود که سر انجام موجب تقویت جایگاه کیم جونگ اون می گردد.
سی کانادا نیز معتقد است: ریاست جمهوری آمریکا با اتخاذ سیاست های گوناگون در اجلاس جی ۷ ، کشور کره شمالی، ایران یا وضعیت تعرفه تجاری زمینه را برای ایجاد یک هرج و مرج جهانی ایجاد نموده و با همین کارهای شکاف میان واشنگتن و متحدین آن عمیق تر از گذشته شده هست. در این روال تصمیم ریاست جمهوری آمریکا برای خارج شدن از توافق اتمی ایران و اجرای دو مرتبه تحریم ها بر علیه ایران، اختلاف نظر میان سه کشور فرانسه، آلمان و بریتانیا را با کاخ سفید حتی در چارچوب جی۷ زیادتر کرد. «کالین رابرتسون» از مسئولان موسسه امور دفاعی و بیگانه کانادا معتقد است اروپایی ها از تصمیم ترامپ درباره ایران خوشحال نیستند؛ اگر قرار بود که همه کشورها با همه چیز موافقت نمایند دیگر دلیلی برای برپایی این نشست وجود نداشت؛ ضمن اینکه حضور ترامپ در کانادا مشکلات را زیادتر کرد.
« رویکرد ترامپ به برجام نمایش داد که وی نسبت به متحدین خود بی تفاوت هست و به تلاش های چند جانبه برای تقویت ثبات در خاورمیانه یا هر نقطه دیگر جهان اهمیت نمی دهد.

پژوهشم**۹۱۳۰ **۱۶۰۱**

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا