آخرین خبرها

واکسن ایرانی پاپیلوم انسانی به فاز انتهایی تولید رسید

به گزارش تدبیرشرق به نقل از روز چهارشنبه گروه علمی ایرنا از معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، دکتر رضا ملک زاده در مورد لزوم تولید واکسن های مورد احتیاج کشور اظهار کرد: تولید هر واکسن داخلی برای عفونت های ویروسی و مریضی هایی که اشخاص باید در مقابل آنان واکسینه گردند، یک موفقیت برای کشور هست؛ چون که واردات واکسن، هزینه های سرسام آوری دارد و بسیار گران به دست استفاده کننده داخلی می رسد.
وی تصریح نمود: هزینه واکسیناسیون HPV برای هر فرد، ۷۵۰ هزار تومان و قیمت استفاده از این واکسن در کشور، ۴۳ هزار دز هست ؛ در نتیجه تحقیقات و کوشش ها برای تولید واکسن های موثر و با کیفیت که این هزینه ها را بشدت کاهش دهد، قابل پشتیبانی می باشند.

** اولویت های تولید واکسن در ایران
وی در مورد اولویت های تشریح شده در تولید واکسن های داخلی اظهار کرد: این اولویت بندی در کشورها من جمله ایران، از سفارش های سازمان بهداشت جهانی برای مبارزه با مریضی های در حال شیوع، سیاستهای ملی تندرستی و برنامه های کشوری واکسیناسیون، تبعیت و روند تماما مشخصی را طی می کنند.
دکتر ملک زاده اضافه کرد: بر این اساس تولید بعضی واکسن ها در اولویت نخست قرار دارند و بعضی دیگر در اولویت بعدی می باشند. اما تلاش های علمی محققان داخلی برای تولید واکسن ها جزء هر اولویتی که باشند، مطمئنا در جواب به احتیاج جامعه هست و نمی شود حرکت علمی دانشمندان کشور را متوقف نمود.

** دو واکسن HPV ایرانی به پیشرفت های قابل ملاحظه در روال تولید رسیدند
معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت به واکسن های HPV در حال تولید توسط پژوهشگران دو شرکت دانش بنیان ایرانی اشاره نمود و اظهار کرد: واکسن ایرانی دو ظرفیتی HPV (سروتیپ های ۱۶ و ۱۸ که نقش عمده ای در بروز سرطان دهانه رحم دارند) همانند سرواریکس هست و در مراحل آزمایشات بالینی و دریافت مجوز سازمان غذا و دوا هست و با دریافت مجوز، به احتمال زیاد از اوائل سال ۹۸ وارد بازار می شود و دیگر واکسن چهار ظرفیتی HPV ( سروتیپ های ۶ ، ۱۱، ۱۶ و ۱۸ ) همانند گارداسیل در فاز آزمایشات حیوانی هست و به پیشرفت ۷۰ درصدی دست یافته هست .
وی اضافه کرد: از آن جا که برنامه های تشخیصی ویروس HPV تحت پوشش بیمه قرار ندارد، ساخت واکسن مریضی، ضمن آن که با کاهش قابل ملاحظه هزینه ها، به احتیاج داخلی جواب خواهد داد، تولید آن را از انحصار شرکت های سازنده دنیا (گارداسیل و سرواریکس) خارج خواهد کرد و از طرف دیگر یک سرمایه گذاری ارزی برای کشور به شمار می رود؛ چون که این واکسن دومین واکسن پرفروش دنیاست و ما توان داریم احتیاج بعضی کشورها را تامین کنیم.
طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی، HPV یا پاپیلوم انسانی، هم حالا شایعترین مریضی مقاربتی عصر حاضر هست که به سبب ارتباطات حراست نشده به وقوع می پیوندد و مردان بیشترین عامل جابه جایی این مریضی می باشند و با اهمیت ترین پیامد مبتلا شدن به این ویروس، بروز سرطان دهانه رحم هست.

** برآورد شیوع ۷ درصدی HPV در بین بانوان کشور
ملک زاده به نتایجی از پژوهش ها مربوط با شیوع HPV در کشور اشاره نمود و اظهار کرد: نتیجه های بعضی تحقیق های صورت گرفته در ایران شیوع کلی این ویروس در جمعیت بانوان را حدود ۴ تا ۷ درصد برآورد زده می زند.
وی به مطالعه ای اشاره نمود که در سال ۱۳۹۲ انجام شده و در آن، ۳۰ هزار زن ۳۰ تا ۴۹ سال از جمعیت عادی ۴ شهرستان کشور نمونه گیری گردیدند و نتیجه های آن نمایش داد نزدیک به ۳ هزار نفر HPV مثبت داشتند.
معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت اظهار کرد: علاوه بر این در سال ۲۰۱۷ گزارشی از «ICO HPV INFORMATION CENTRE » در مورد وضع HPV در ایران با استناد به نتیجه های مجموعه ای از پژوهش ها در چندین شهر تألیف و منتشز شد که نتیجه های آن نشان می دهد شیوع HPV در بانوان مورد ارزیابی با سیتولوژی استاندارد، ۷٫۴ ۴ درصد هست و حدود ۲٫۸ ۸ درصد بانوان در جمعیت عمومی، حامل ۱۶/۱۸HPVدر ترشحات دهانه رحم بودند.
ملک زاده اضافه کرد: یک مرور سیستماتیک بر روی ۱۴ مطالعه در ایران، شیوع HPV در بین بانوان سالم در استانهای متفاوت ایران را ۹٫۴ ۴ درصد اعلام نموده که در این میان، شیوع ۱۶HPV، ۲٫۳ ۳ درصد و شیوع ۱۸ HPV نیز ۱٫۷

** لزوم انجام پژوهش ها فراگیر برای شیوع HPV
وی افزود: آنچه از یافته های منتشره بر می آید این هست که تاحالا مطالعه فراگیری در کشور که بتواند با ظرفیت نمونه قابل تعمیم، شیوع HPV را در بانوان و گروه های متفاوت سنی نشان دهد وجود ندارد و از طرفی اغلب پژوهش ها در کشور در راستای HPV در مورد ها سرطان و تعیین رابطه آن انجام شده هست؛ در حالی که صورت دیگر مریضی، در بانوان و مردان زیر ۳۰ سال هست که خود را با بروز زگیل های آنوژنیتال با تبعات بسیار زیاد نشان می دهد.
ملک زاده این را نیز یادآور گردید که هم حالا، زگیل های آنوژنیتال، توسط متخصص ها بانوان و متخصص ها پوست بخوبی در مریض ها مراجعه کننده، شناسایی شده و تماما تحت معالجه قرار می گیرند.

** فوت هر ساله ۲۵۰ هزار زن در جهان بر اثر سرطان دهانه رحم
سرطان دهانه رحم یکی از پرخطر ترین مریضی هایی هست که مبتلا شدن به ویروس HPV یا پاپیلوم انسانی دلیل کلیدی آن هست. با وجود این که سرطان دهانه رحم قابل پیشگیری هست، هر ساله بیشتر از ۵۰۰ هزار زن در سراسر جهان مبتلا به این مریضی شده و بیشتر از ۲۵۰ هزار زن جان خود را از دست می دهند.

** فوت هر ساله ۳۷۰ زن مبتلا به سرطان دهانه رحم در ایران
معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، سرطان دهانه رحم را هفدهمین سرطان شایع در بین بانوان ایرانی دانست و با استناد به آمارهای تخمینی ،فوت های متاثر از سرطان دهانه رحم در کشور را هر ساله ۳۷۰ مورد اعلام نمود.

** اعلام نتیجه های دقیق ترین نظام ثبت سرطان دهانه رحم در ایران
ملک زاده، علاوه بر این از انجام جامع ترین و دقیق ترین ثبت سرطان دهانه رحم مبتنی بر کل جمعیت ایران (پوشش بالای ۹۸ درصد) در سال ۹۴ اطلاع داد و اظهار کرد: این نظام جامع، ضمن ثبت ۶۷۱ مورد سرطان دهانه رحم در کشور نشان داده هست میزان بروز مریضی در هر ۱۰۰ هزار زن، ۱٫۷۸ ۳۶

** واکسیناسیون یک پیشگیری عالی از سرطان دهانه رحم هست
ملک زاده، با اشاره به اهمیت پیشگیری از عفونت ویروس HPV ، به عنوان یکی از راه های مبتلا شدن به سرطان دهانه رحم و شیوع آن ، ضمن تاکید بر اصلاح مشی و سبک زندگی برای پیشگیری از هر نوع مریضی و در این مورد، اصلاح رفتارهای جنسی به ویژه اجتناب از ارتباطات جنسی حراست نشده با شرکای مکرر اظهار کرد: واکسینه شدن البته در حالتی که اشخاص از نظر پزشک و مراقبان بهداشتی، واجد شرایط واکسن باشند، یک پیشگیری عالی هست؛ اما باید اظهار کرد واکسینه شدن تابع سیاست و دستورالعمل های بهداشتی کشورهاست. این واکسن در بعضی کشورها از سن ۹ سالگی تزریق می شود و در ایران از سن ۱۲ سالگی. سازمان بهداشت جهانی سفارش می کند این واکسن به اشخاص زیر ۲۶ سال تزریق شود و کشورها آن را در برنامه واکسیناسیون خود بگنجانند. دلیل تزریق زودرس واکسن نیز، تماما مبنای پزشکی داشته و آن، لزوم ایجاد مصونیت بموقع در مقابل مریضی، در جریان واکسیناسیون هست.
وی با بیان این که عفونت HPV که عموما مردان عامل جابه جایی آن می باشند، در اغلب مورد ها توسط سامانه امنیت پاکسازی می شود اظهار کرد:اگر بدن نتواند عفونت ویروس را پاک کند، پایداری مدت زمان طولانی ویروس در بدن امکان دارد منتج به بروز سرطان دهانه رحم شود. در نتیجه انجام واکسیناسیون یک راه پیشگیری موثر در مقابل سرطان دهانه رحم هست.

** کاهش بروز بدخیمی ها در بانوان کمتر از ۵۰ سال با واکسیناسیون HPV
معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت اظهار کرد:پژوهش ها نشان می دهد که واکسیناسیون HPV در درازمدت، باعث کاهش ۹۸ درصدی مورد ها بدخیمی ها در بانوان کمتر از ۵۰ سال می شود. علاوه بر این برنامه های غربالگری بانوان باعث کاهش ۳۰ درصدی بدخیمی های مهاجم در بانوان بالای ۵۰ سال می شود. با ادغام این دو رویکرد، میتوان تا ۸۱ درصد از بروز بدخیمی ها کاست.

** واکسن HPV هیچ عارضه ای ندارد
وی اضافه کرد: ظواهر پژوهش ها منتشره نشان داده هست که واکسیناسیون از ایجاد ضایعات دهانه رحم در بانوان جوان به ویژه اشخاص ۱۵ تا ۲۶ سال حراست می کند. این ظواهر حاصل ۲۶ مطالعه بر روی ۷۳ هزار و ۴۲۸ هزار زن عموما زیر ۲۶ سال در تمام قاره ها بوده که طی ۸ سال انجام شده هست و اثرها و امنیت واکسن را بر پیش سرطان دهانه رحم و عفونت HPB 16/18 مورد ارزیابی قرار داده اند و با اطمینان بالایی از عدم افزایش عارضه ها ناخواسته جدی متاثر از واکسن خبر می دهند. البته تزریق واکسن به بانوان باردار ممنوع هست و باید تماما زیر نظر پزشک صورت پذیرد.
ملک زاده اظهار کرد: طبق پژوهش ها انجام شده، در حالتی که میزان پوشش واکسیناسیون HPV در بین بانوان جوان تا ۷۰ درصد باشد، کاهش قابل ملاحظه بروز سرطان دهانه رحم مورد انتظار هست
وی یادآور گردید: واکسنHPV از ذرات شبه ویروس تهیه می شود و حاصل فناوری نوترکیب هست. این ذرات بدون هر گونه محصول بیولوژیک زنده با DNA می باشند و قدرت مریضی زایی ندارند و بنا به پژوهش ها علمی زیاد و تاییدیه سازمان بهداشت جهانی واکسن موجود برای ویروس HPV امنیت، کارایی و اثربخشی عالی دارند.

** نقش بسیار با اهمیت غربالگری در پیشگیری و تشخیص زودرس سرطان دهانه رحم
معاون وزیر بهداشت علاوه بر این در مورد پیشگیری از سرطان دهانه رحم اظهار کرد: انجام آزمایش غربالگری سرطان دهانه رحم برای اشخاص واجد شرایط و در فراروی خطر مثل اشخاص دارای فعالیت جنسی، نقش بسیار مهمی در پیشگیری، تشخیص و معالجه زودرس مریضی دارد؛ چون که کشف و شناسایی سلول های پیش سرطانی که قسمتی از غربالگری سرطان دهانه رحم هست توان دارد بسیار کمک کننده باشد.
به گفته وی، هم حالا، غربالگری سرطان دهانه رحم توسط متخصص ها بانوان کشور بخوبی در حال انجام هست و در آینده شاهد ثبت دقیق تر میزان بروز این سرطان در کشور می باشیم.

** آیا تکرار غربالگری لزوم دارد؟
وی یادآور گردید: از آن جا که رویت زگیل تناسلی یا مبتلا شدن به ویروس HPV لزوما به معنای مبتلا شدن به سرطان دهانه رحم نیست در نتیجه آزمایش غربالگری سرطان دهانه رحم قبل از هر گونه اطمینان و یا نگرانی لازم هست. کسانی که غربالگری سرطان دهانه رحم را انجام داده و از عدم مبتلا شدن به آن مطمئن شده اند خطر مبتلا شدن به این سرطان در آینده نزدیک برای آنان کم هست اما انجام آزمایش های دو مرتبه تا وقتی فعالیت جنسی دارند ضروری هست چون که خطر کم و بیش وجود دارد.
اطلاع رسانی در مورد پیشگیری از مریضی HPV هر سال ، ۱۳ اسفند ماه همزمان با روز جهانی آگاهی از HPV صورت می پذیرد اما در برنامه «ماه عسل» به سونامی این مریضی در ایران طی سالهای آینده اشاره و باعث موضع گیری هایی در این مورد گردید.

** بدون تکیه به نتیجه های پژوهش ها فراگیر، چه طور میتوان از سونامی یک مریضی حرف اظهار داشت؟
معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، ضمن تاکید بر اجتناب رسانه ها به ویژه رسانه ملی دراعلام میزان شیوع مریضی ها و حدس اپیدمی آنان در آینده توسط اشخاص غیرمتخصص از طرفی و لزوم اجتناب از به کارگیری توصیفاتی مثل «سونامی» برای شیوع مریضی ها بدون تکیه به سندهای مطالعاتی و علمی مورد تایید اظهار کرد: در کمال خوشبختی ایران در حوزه تحقیقات علوم پزشکی و نظام ثبت مریضی ها به ویژه ثبت سرطان به دستاوردهای بسیار با اهمیت بین المللی دست یافته هست که نمونه موخر آن تهیه اولین گزارش « ثبت سرطان مبتنی بر کل جمعیت ایران» بود که برای انتشار در معتبرترین مرجع جهانی «سرطان در پنج قاره» مورد تایید جای گرفت و نمایش داد که ایران در حوزه ثبت سرطان همپای کشورهای مدرن دنیا توانسته یکی از با کیفیت ترین و دقیق ترین گزارشات ثبت سرطان دنیا را عرضه دهد.
ملک زاده، نتیجه های ثبت سرطان دهانه رحم را یکی از بخشهای نظام ثبت سرطان دانست و اضافه کرد: وقتی کشور ما دارای چنین قدرت علمی و تحقیقاتی در حوزه پزشکی هست انتظار می رود که مباحث با اهمیت مربوط با مریضی ها را گرفتار حاشیه های بیهوده که هیچ ثمری برای مردم ندارد نکنیم.
ویروس HPV یا پاپیلوم انسانی، بیش از۱۰۰ نوع یا سوش متفاوت دارد. بیشتر از ۸۰ درصد اشخاص مبتلا به HPV نشانه ها قابل رویت ای در بدن ندارند و تعداد اندکی دارای نشانه ها می باشند. با اهمیت ترین علامت مبتلا شدن به ویروس HPV ایجاد زگیل در نواحی از بدن مثل دست، پا ، سر و گردن و نیز در ناحیه تناسلی هست.
بیشتر عفونتهای HPV به مرور زمان زمان رفع می گردند یا به سبب ضعیف شدن در بدن تاثیر نمی گذارند اما اگر بدن نتواند عفونت ویروس را پاک کند پایداری مدت زمان طولانی ویروس در بدن امکان دارد منتج به تحولات پیش سرطانی می شود که در صورت عدم معالجه بعضی از این تحولات با گذشت زمان به سرطان من جمله سرطان دهانه رحم، سرطان آلت تناسلی، سرطان مقعد ، سرطان دهان، سرطان زبان، سرطان گلو و بعضی از دیگر سرطانها (عمدتا بسته به رفتارهای جنسی ) مبدل می گردند.
۱۲۰۱**۱۴۴۰

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا