اقتصادی

تقویت «یوان» در بازارهای بین المللی

آغاز همکاری ایران با سازمان همکاری شانگهای در هجدهمین نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای آغاز شده هست و طی این نشست ها مذاکره هایی در مورد مسائلی چون مبارزه با تروریسم، مواد مخدر و مهار چالش های امنیتی صورت گرفته که در نشست سازمان همکاری شانگهای رهبران و سران هشت کشور عضو و چهار کشور ناظر و علاوه بر این مسئولین سازمان های بین المللی حضور داشته اند و همزمان با این عزیمت چهار تفاهمنامه مشترک بین ایران و چین به امضا دست یافته هست.

مجیدرضا حریری، نایب ریاست اتاق مشترک ایران و چین در اظهار کرد و گو با «آرمان» به بررسی این مبحث پرداخته و می گوید: «چهار تفاهمنامه در این اجلاس امضا شده، مطمئنا هر نوع تفاهمنامه ای با کشورهای متفاوت نکته مثبتی در آینده کشور هست، اما تا وقتی که مبدل به قرارداد اجرا نشود توان ندارد در کوتاه مدت مؤثر باشد. ما در اوایل دولت سازندگی با رقمی بین یک تا دو میلیارد دلار با کشور چین مبادلات داشتیم و چین جزء نخستین شرکای تجاری کشور ایران نیز نبود، اما بعد از سه دهه در حال حاضر حدود ۲۵ درصد از مبادلات صادرات غیرنفتی کشور و ۲۵ درصد از نفت خود را با کشور چین مبادله می کنیم و شریک اول تجاری کشورمان چین هست.»

**همان طور که اطلاع دارید حسن روحانی به دعوت شی جین پینگ ریاست جمهوری خلق چین در هجدهمین نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای حضور پیدا کرده و بر سر مسائلی چون مبارزه با تروریسم، مواد مخدر و مهار چالش های امنیتی مذاکره شده هست، شما این اتفاق را چه طور بررسی می کند؟

به هر حال چین در کوشش هست که یوان همان واحد پولی چین که به عنوان ارز جهان نما و پول قابل مبادله در جهان معروف هست را در دنیا ارائه کند و یکی از اغراض چین در این تفاهمنامه ورود ارز این کشور به مبادلات بین المللی هست . اینکه ارتباط این کشور با کشور ایران چه می شود و چه تاثیری بر مبادلات ایران خواهد داشت قاعدتا در جزئیات گفتگوها پایانی مشخص می شود. بنابراین تا وقتی که این تفاهمنامه به نحو قرارداد رسمی بین دو کشور به نتیجه نرسیده باشد، نمی شود درمورد آینده و تاثیر فوری این تفاهمنامه ها امیدوار بود.

****توسعه همکاری های فنی و علمی هر کشور از دیگر تفاهمنامه های امضاشده در این عزیمت بود که مفاد آن از طرف معاونت فنی ریاست جمهوری تهیه گردیده و با حضور روسای جمهوری هر دو کشور به امضا دست یافته هست. به نظر شما در صورت مبدل این تفاهمنامه به قرارداد در آینده، چه تاثیری توان دارد بر پیشرفت فناوری های علمی کشور داشته باشد؟
به نظر شما در صورت مبدل این تفاهمنامه به قرارداد در آینده، چه تاثیری توان دارد بر پیشرفت فناوری های علمی کشور داشته باشد؟چهار تفاهمنامه در این اجلاس امضا شده که هیچ کدام از آنان قرارداد نیست و برای مبادلات تکنولوژی هم تفاهمنامه ای امضا شده هست، مطمئنا هر نوع تفاهمنامه ای با کشورهای متفاوت نکته مثبتی هست در آینده کشور اما تا وقتی که مبدل به قرارداد اجرایی نشود، توان ندارد در کوتاه مدت مؤثر باشد. در صورت مبدل این تفاهمنامه ها باید توجه داشت که کشور چین در حوزه های متفاوت دانش روز پیشرفت های قابل ملاحظه ای داشته و کشور ما هم در بخش های متفاوت فناوری جایگاه شایسته ای به دست آورده، بنابراین زمینه مناسب و بستر مخصوص همکاری ثمربخش وجود دارد.

نکته قابل ملاحظه ای وجود دارد که در حال حاضر کشور ایران صادرات ماشین ادوات ساخت الیاف های نانو به چین را عهده دار است.

**همچنین درخصوص افزایش ظرفیت مبادلات بین دو کشور هم مباحثی در این عزیمت در راستای افزایش حوزه های متفاوت بانکی، نفتی، پتروشیمی و ظرفیت تجاری صورت گرفته، به نظر شما افزایش ظرفیت مبادلات بین دو کشور چه نفتی چه بانکی، تاثیری در توسعه تجاری کشور خواهد داشت؟
ما در اوایل دولت سازندگی با رقمی بین یک تا دو میلیارد دلار با کشور چین مبادلات داشتیم و چین جزء نخستین شرکای تجاری کشور ایران نیز نبود اما بعد از سه دهه در حال حاضر حدود ۲۵ درصد از مبادلات صادرات غیرنفتی کشور و ۲۵ درصد از نفت خود را با کشور چین مبادله می کنیم و شریک اول تجاری کشورمان چین هست. البته این ارتباطات با این سفرها و تفاهمنامه ها تحکیم شده و ارتباط امیدوار کننده ای با کشور چین در راستای های متفاوت اقتصادی و تجاری دارا باشیم.

** بر طبق این تفاهمنامه هر دو کشور در راستای مبارزه با مواد مخدر و مفاسد سازماندهی شده با هم همکاری دو طرفه خواهند داشت. همکاری در مبازره با تروریسم چه نتیجه ای توان دارد داشته باشد؟

*منبع: روزنامه آرمان؛ ۱۳۹۷،۳،۲۲
**گروه اطلاع رسانی**۲۰۵۹**۲۰۰۲

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا