اقتصادی

جولان ناایمنی در بازارچه ساحلی بندرترکمن

به گزارش تدبیرشرق به نقل از خبرنگار ایرنا؛ مسافری با لهجه شیرین خراسانی از شما پیگیر آدرس بندرترکمن و یا ساحل دریای بندرترکمن هست، رخدادی که برای هر ساکن استان گلستان مکررا تکرار شده هست، به حال و هوای دیدن آب زلال دریا و شنا در وسعت آبی خزر رهسپار این ساحل می گردد، اما منحصرا چند دقیقه بعد از رسیدن زمان کافی بوده تا رؤیای ساحل ماسه ای و شنا در دریا نقش برآب گردد.
رویا سوزی گردشگران محدود به سال کنونی و سال قبل نیست، سریالی ادامه دار با فصل های طولانی تر از تابستان هست.
پس ازناامیدی مسافران از دریا، بازارچه قدیمی و سنتی، ساحلی و جدید بندرترکمن با بیشتر از ۴۰۰ غرفه به روی گردشگران خسته چشمک می زند، بازاری پر رنگ و لعاب که بدون توجه به شعار سال و رویکرد دولت؛ مملو از کالاهای چینی وارداتی و البته کمی صنعت های دستی وطنی هست.
اینک که دریا روزانه از ساحل بندرترکمن دورتر می گردد، گردش در این بازار هزار و یک رنگ به با اهمیت ترین جاذبه این شهر مبدل شده هست.
بازارچه ساحلی بندرترکمن از دو مجموعه بازار متصل بهم و اما منفک در مدیریت متشکل هست، یکی از این بازارچه ها بزرگتر و دارای افزون بر ۲۵۰ غرفه و سرشناس به بازارچه قدیم هست و دیگری بازارچه گردشگری که بیشتر از ۱۲۰ غرفه دارد.
موسی ایری عضو هیات امنای بازارچه ها در مورد خصوصیات بازارچه قدیم به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این بازارچه در قالب عده ای کیوسک از سال ۸۰ در ساحل بندرترکمن آغاز به کار کرد ،اما شهرداری آنان را به نرخ ۳۵۰ هزار تومان به شرط تملیک به تقاضا کنندگان که عده ای از جوانان بیکار، اشخاص تحت پوشش کمیته امداد و شماری از خانواده های زیرپوشش بنیاد شهید واگذار کرد.

ایری دنبال کرد: هم اینک در این بازارچه ۲۵۷ غرفه دارای پروانه اکتساب هست که با استفاده از ۶۶ کنتور برق مشغول عرضه کالا و خدمات به مشتریان می باشند.
به گفته وی؛ این بازارچه ساحلی به نماد شهرستان و استان گلستان مبدل شده هست.
وی علاوه بر این اظهار کرد: در نوروز سال کنونی هریک ازغرفه های این بازارچه به صورت متوسط همه روزه ۵۰ میلیون ریال فروش داشته اند و در مجموع تعطیلات فروش بازارچه قدیمی حدود ۲۵۰ میلیارد ریال بود.
ایری اضافه کرد: در تابستان و تعطیلات رسمی فروش همه روزه غرفه ها کمتر از نوروز اما از روزهای عادی زیادتر هست.
به گفته وی؛ در روزهای عادی فروش غرفه ها حدود ۵ میلیون ریال هست.
کوشش خبرنگار ایرنا برای دسترسی به مسئولان مجموعه بازارچه جدید به نتیجه نرسید، اما یک تخمین آسان تبادلات مالی این بازارچه را رقمی بالا نشان می دهد و فارغ از راستی آزمایی در مورد میزان فروش سالانه؛ این بازارچه هم اینک به عنوان با اهمیت ترین و پربازدیدترین مرکز خرید در استان گلستان هست.
بازارچه ای که از زیادی از پاساژهای لوکس مرکز استان پر رونق تر بوده و با اشتغال مستقیم حدود ۶۵۰نفرو اشتغال زایی غیرمستقیم برای ۲ هزار نفر فعالیت دارد،اما دارای خصوصیات هست که میتوان آن را پلاسکوی استان گلستان نامید، پلاسکویی پر رونق در ساحل خزر اما پرخطر، محلی با تبادلات مالی بالا که امنیت بسیار پایینی دارد.
هم اینک در این بازار سرمایه شگرف مالی در غرفه ها دپو شده هست، اما هیچکدام از غرفه داران هزینه ضیافت بنام امنیت را متقبل نمی گردند.
غرفه های که در صورت بروز آتش سوزی هیچ گونه سامانه اطفا حریق در آن حدس نشده و آتش گرفتن یک غرفه برابر با نابود شدن بازارچه هست.
مدیر واحد خدمات امنیت و آتش نشانی بندرترکمن در این پیوند به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: بر طبق مشاهدات در بازدید میدانی از بازارچه های ساحلی و بررسی صورت گرفته طبق ضابطه های خدمات امنیت و آتش نشانی کشور وضع امنیت غرفه ها و بازارچه ساحلی این شهرستان بسیار پایین و ضعیف هست.
حمزه بسیم اضافه کرد: علاوه بر ناایمنی این بازارچه ها؛ خروجی های اضطراری برای آنان طراحی نشده و اجناس عرضه شده دربردارنده منسوجات، پوشاک، مواد پلاستیکی و لوازم آرایشی عارضه آتش سوزی احتمالی را افزایش می دهد.
به گفته وی؛ در بدنه و سقف بعضی غرفه ها از مواد اشتعال زا استفاده شده هست و در کنار آن سیم کشی پرخطر و غیرفنی جابه جایی برق در این بازارچه ها را نباید فراموش کرد.
وی اظهارکرد: پیشینه ۳ تا ۴ مورد آتش سوزی در این بازارچه ها ثبت شده که با اهمیت ترین آن ذی ربط به سال ۱۳۸۹ هست، در آن زمان حدود ۱۰ میلیارد ریال خسارت برجای گذاشت.
بسیم اضافه کرد: در سرکشی جدید از بازارچه ها و طبق سخنان صاحبان غرفه ها در بعضی از آنان یک تا دو میلیارد ریال جنس وجود دارد و اگر این مبلغ را در نرخ کنونی هر یک از این غرفه ها که حدود یک میلیارد و ۲۰میلیون ریال تا یک میلیارد و ۵۰۰میلیون ریال بررسی می گردد، ضرب کنیم رقم چند ده میلیارد تومانی از سرمایه های مردم در خطر هست.
وی دنبال کرد: اگر در این بازار تنها سانحه دود گرفتگی اتفاق بیافتد با توجه به شرایط خاص و بسیار ناایمن آن تعداد زیادی جان خود را از دست خواهند داد.
بسیم اظهار کرد: در این بازارچه ها حتی کپسول های دستی اطفای حریق نیز به صورت کامل لحاظ نشده هست و در مجموع ۴۰۰ غرفه موجود شاید کمتر از ۵۰ کپسول آتش نشانی را بتوان یافت که تاریخ استفاده زیادی از آنان نیز گذشته و نیازمند شارژ هست.
وی اضافه کرد: تاحالا چندین بار هشدار و تذکر فنی به غرفه داران و مسئولین بازارچه ها اعلام و حتی به شهرداری اطلاع رسانی شده، ولی عملا اتفاق خاصی نیفتاده هست.
مسئول آتش نشانی شهر بندرترکمن علاوه بر این برای محافظت امنیت و تندرستی غرفه داران و مشتریان خواستار ورود مسئولین قضایی و بهره مندی از راهکارهای قانونی گردید.
وی بر لزوم تعبیه آب فشار قوی برای انجام عملیات اطفای آتش نیز اشاره نمود و اظهار کرد: در مجاورت بازارچه ساحلی بندرترکمن حتی آب شرب به دشواری یافت می گردد.
به گزارش تدبیرشرق به نقل از ایرنا هزینه کارهای پیشگیرانه برای جلوگیری از آتش سوزی با هزینه خسارت حریق های احتمالی قابل قیاس نیست و تا دیر نشده باید برای امنیت زیادتر این بازارچه ها اقدام گردد.
این درحالی بوده که کریدورهای کلیدی بازارچه ها به شکلی طراحی شده که امکان گذر و حرکت خودرو آتش نشانی در مواقع احتیاج وجود ندارد یا سخت هست و این خود عارضه حوادث را افزایش می دهد.
از طرف دیگر طبق قانون صادر کردن پروانه اکتساب؛ هر مغازه باید کپسول آتش نشانی داشته باشد ولی کمتر از ۳۰درصد این غرفه ها از آن برخوردار می باشند.
علاوه بر این طبق مشاهدات کم بودن کنتور برق در این بازارچه علت شده تا غرفه ها از برق مشترک استفاده نمایند و علاوه بر این سیم کشی داخلی آنان نیز کهنه و ناایمن هست.
رخدادی که در چند سال پیش در این بازارچه روی داد و دهها غرفه درآتش بی احتیاطی سوخت زنگ هشداری بود، هرچند آن موقع شرایط آب و هوایی و بارش به خاموش کردن تندتر آتش کمک کرد.
سنجش میزان عارضه پذیری غرفه های نامستحکم و راهروهای طویل این بازارچه احتیاج به زمین لرزه ندارد، زیرا طوفان های دریایی که هر ازچند گاهی به ساحل بندرترکمن می رسد، نمره دوام و مقاومت بنای این غرفه ها را در دست کم ممکن به نمایش می گذارد.
هرچند بازارچه ساحلی بندرترکمن دارای طبقاتی با ارتفاع پلاسکو نیست، اما این غرفه های مسلسل وار خطرهای پیدا و مخفی زیادی را در خود جای داده که لازم هست مسئولین با اراده جدی ساماندهی و کاهش خطرهای احتمالی این مجتمع سنتی را در مقابل حوادث و بلایا پیگیر باشند.
از دیگر نواقص و مشکلات این بازارچه سنتی میتوان به کافی نبودن، غیربهداشتی بودن و جانمایی نامناسب سرویس های بهداشتی اشاره نمود که به عنوان یک معضل به هنگام اوج حضور مشتریان نمود پیدا می نماید.
علاوه بر این شرایط غذا خوری ها و اغذیه سراهایی داخل بازارچه از دیگر مشکلات بوده که با دست کم شرایط بهداشتی مشغول طبخ و عرضه اصطلاحا غذاهایی سنتی می باشند.
پراکنش آشغال در محوطه پیرامونی بازارچه ها نیز چنان آزار دهنده و عادی شده هست که کمتر مسئولی در شهر به آن می اندیشد.
درادامه قصه پرغصه این بازارچه علاوه بر این اشاره به وضع آب شرب آن می گردد که علی رغم تعداد مشتری و بازدید کننده بالا منحصرا به تعداد کمتر از انگشتان یک دست شیر آب در حاشیه آن تعبیه شده که زیادی از آن نیز زیادتر قطع هست.
یکی دیگر از نیازمندی های این بازارچه نیز توسعه پارکینگ خودروها هست، توقفگاه کنونی با حجم نزدیک به یکهزار و ۵۰۰ خودرو جوابگوی مسافران و غرفه داران نیست.
رسولی یکی از غرفه داران با یادآوری اینکه همه روزه حدود ۵۰۰ خودرو فروشندگان در اطراف این بازار پارک می گردد، اظهار کرد: ساخت پارکینگ از لزوم های بازارچه بندرترکمن هست
علاوه بر این به گفته وی؛ تامین امنیت غرفه ها در شب، نرمال نبودن بعضی از آلات تفریحی و سرگرمی تعبیه شده در محوطه پارکینگ و حضور دستفروشان از دیگر مشکلات غرفه داران این بازارچه هست.
بندرترکمن با حدود ۸۰ هزار نفر جمعیت در غرب استان گلستان واقع هست.
۷۳۳۳/۱۶۴۸

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا