آخرین خبرهابین الملل

نخست وزیر جدید ایتالیا پس از ادای سوگند کارش را شروع نمود

به گزارش تدبیرشرق به نقل از ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، کنته ۵۳ ساله که یک استاد حقوق نه چندان معروف و بدون پیشینه کار سیاسی هست قبل تر با پشتیبانی دو حزب جنبش پنج ستاره و حزب راست گرای لیگ شمالی به عنوان کاندیدای نخست وزیری دولت ائتلافی آنان معرفی گردید.

اقبال عمومی به حزب پوپولیست جنبش پنج ستاره عموما متاثر از اعتراض مردمی به سیاست های حاکم و علاوه بر این محبوبیت حزب لیگ شمالی نیز متاثر از اعلام دستورکار این حزب برای کاهش مالیات ها و افزایش بودجه های رفاهی هست.

دولت ایتالیا در حالی پس از سه ماه بن بست سیاسی تشکیل شده که انتخابات ۴ مارس در این کشور پیروز حتمی نداشت و این دو حزب حریف در روز پنجشنبه در آخرین دقیقه های اعلام نمودند که به توافقی به منظور جلوگیری از برپایی یک انتخابات جدید و تشکیل دولت جدید دست پیدا نموده اند.

این در حالی هست که ناخشنودی وسیع رای دهندگان باعث گردید که احزاب ضد تشکیلاتی سیاست های جریان کلیدی را در سراسر قاره اروپا من جمله در آلمان و فرانسه دچار عوض شود اما در ایتالیا این اولین بار هست که آنان توانسته اند کنترل دولت را به دست دریافت کنند.

او مراسم تحلیف را در کاخ ریاست جمهوری در شهر رم مربوط به قرن شانزدهم در اتاقی که در آن پرچم های ایتالیا و اتحادیه اروپا انتصاب شده بود، به جا آورد.

دو حزب لیگ شمالی و جنبش پنج ستاره در هر دو مجلس پارلمان ایتالیا دارای اکثریتی قاطع می باشند و چند روز دیگر دولت جدید ایتالیا می بایست در این پارلمان رای اعتماد به دست بیاورد.

علی رغم آنکه ایتالیا ۶۰ سال پیش میزبان انعقاد توافق بنیانگذاری اتحادیه اروپا بود اما مردم این کشور که حامی های با اهمیت این اتحادیه بودند از اروپا سرخورده گردیده و قوانین مالی آن را عامل دو دهه رکود اقتصادی خود می دانند.

در سال های موخر ناخشنودی مردمی در ایتالیا افزایش پیدا کرده و این ناخشنودی با ورود صدها هزار مهاجر به سواحل ایتالیا از شمال آفریقا شدت گرفته و پشتیبانی ها از حزب مهاجر ستیز لیگ شمالی که اتحادیه اروپا را متهم به رها نمودن ایتالیا به حال خود کرده افزایش داده هست.

چند روز قبل آینده ایتالیا در منطقه یورو به سبب عدم مشخص گردیدن دورنمای سیاسی با ابهام مواجه شده بود و سرجیو ماتارلا، ریاست جمهور ایتالیا کاندیدای دو حزب ائتلافی برای وزارت اقتصاد را به علت مخالفتش با یورو رد نموده بود.

این اتفاق جلوی اولین کوشش این ائتلاف برای تشکیل دولت را گرفت و واکنشی خشمگینانه از سوی رهبران آنان را به دنبال داشت.

ژان کلود یونکر، ریاست کمیسیون اروپا در توئیتی درج کرد: این کمیسیون به عنوان شاخه اجرایی اتحادیه اروپا، ایتالیا را در مسیر اصلاحات پشتیبانی کرده و به توقع ها ایتالیا از اتحادیه اروپا و پیشنهاداتش برای آینده این اتحادیه توجه خواهد کرد.

قرار هست در دولت جدید ایتالیا ماتئو سالوینی، وزیر کشور شود و لوئیجی دی مایو، رهبر جنبش پنج ستاره یک وزارتخانه نیرومند و جدید التاسیس تشکیل شده از دو حوزه کار و صنعت را متقبل شود.

علاوه بر این این دو رهبر معاون نخست وزیر هم می باشند و کنته کار دشواری را برای اثبات اینکه چیزی بیشتر از یک عروسک خیمه شب بازی در دستان این دو سیاستمدار هست، پیش رو خواهد داشت.

انتهای پیام

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا