آخرین خبرهااسلایدرسیاسیملی

غلامعلی جعفرزاده : احمدی نژاد نمی تواند رای لاریجانی را بریزد/ احمدی نژاد می خواهد اصولگرایان را با خاک یکسان کند/ لاریجانی ، نواصولگرایان را مجبور به حمایت از خود می کند

گروه سیاسی : غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی نماینده مردم رشت و از نزدیکان به علی لاریجانی معتقد است رئیس مجلس بازی سیاسی را بلد است و به خوبی می داند چگونه آن را به پیش ببرد تا همه را وادار به حمایت از خود کند. او می گوید که میزان حمایت از لاریجانی به حدی رسیده که تخریب و انتقادات احمدی نژاد موجب ریزش آن نخواهد شد .

به گزارش تدبیر شرق  آنچه در ادامه می خوانید مشروح گفت و گو با این نماینده مجلس است:

مدتی است صحبت ها بر سر تاسیس حزب علی لاریجانی است برخی آن را تائید و برخی تکذیب می کنند چقدر این موضوع صحت دارد؟

یکی از مسائلی که ما به دنبال آن هستیم تحزب است . هر گروهی بتوانند یک حزب قوی تاسیس کنند ما باید از آن خوشحال باشیم چراکه نیاز داریم جناح ها در یک قالب رسمی شکل بگیرند .

در همین راستا همان جریان حامی آقایان ناطق نوری و لاریجانی و اصولگرایان اعتدالی به دنبال ایجادحزب هستند آن هم حزبی که بسیاری از مواضع اصلاح‌طلبان را هم قبول دارند. درواقع قرار است اصلاح طلبان معتدل و اصولگرایان معتدل زیر یک پرچم قرار بگیرند. اگر یادتان باشد در مجلس نهم که اصلاح‌طلب ها اجازه فرصت و امکان حضور حدااکثری نداشتند رهروان ولایت با مرزبندی مشخص از اصولگرایان تندرو مانند پایداری ها به خوبی عمل کرد و امروز همان مجموعه به دنبال ایجاد حزب هستند . به نظرمن استقبال خوبی از این اقدام خواهد شد.

این موضوع چقدر پیش رفته است؟

بحث یک روز و دو روز نیست ؛ این موضوع چندسالی است که مورد بحث قرار گرفته است . در سال آخر مجلس نهم بحث شد و در مجلس دهم به خاطر موضوع فراکسیون امید و لیست امید یک سکته ای در این مسیر ایجاد شد . وقتی مشخص شد باز همین افراد رهروان ولایت هستند که به صورت قبل ادامه می دهند بار دیگر همه ترغیب شدند تا روند قبلی ادامه پیدا کند.

پس این حرکت حزبی نوعی همکاری میان ناطق نوری و لاریجانی است؟

درواقع این حرکت حزبی حاصل تفکراتی مانند ناطق نوری،لاریجانی، باهنر و اساسا عقلای اصولگرایان است؛ افرادی که با مردم ارتباط زیادی دارند؛ واقع‌گرا هستند و مصلحت کشور را اصل قرار می دهند . افرادی نیستند که بخواهند خودشان را فریب دهند.

با توجه به اینکه حزبی با رویکرد اعتدالی در ادامه تفکر روحانی،ناطق و لاریجانی در حال شکل گیری است پس این گمانه هم که گفته می شود علی لاریجانی از گزینه های نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری است چندان دور از واقعیت نمی تواند باشد؟

ببینید انتخابات ما بر اساس اقتضائات است. در حال حاضر چه درمیان اصلاح طلبان و چه در میان اصولگرایان گزینه ای که به تنهایی بتواند رای جامعه را جمع کنند وجود ندارد. لذا باید فردی در این عرصه قرار بگیرد که مقبولیت دو طرف را داشته باشد من نمی گویم که حتما آقای لاریجانی باید باشد اما به نظرم او از جمله افرادی است که این قابلیت را دارد که مورد اجماع قرار گیرد.

احمدی نژاد می خواهد اصولگرایان را با خاک یکسان کند

بحث حمایت اصولگرایان هم وجود دارد به هر حال نواصولگرایان با این ایده چندان سر سازگاری ندارند؟

ببینید خسارتی که احمدی‌نژاد به اصولگرایان وارد کرد موجب شد تا اینها دیگر به تندروها رای ندهند. از این طرف هم مقبولیت آقای خاتمی و محجوب بودنشان امتیازات زیادی به اصلاح طلبان منتقل کرد به طوری که امروز هر رفتار احمدی‌نژاد تخم مرغ های اصولگرایان را به سبد اصلاح طلبان منتقل می کند. اساسا به نظر می رسد ماموریت احمدی نژاد نابودی اصولگرایان بوده . حالا این جناح چه بگویند و چه طور از فرد دیگری حمایت کنند؟ آیا مورد پرسش قرار نمی گیرند که چطور بدانیم این فرد جدید احمدی‌نژاد دوم نیست. لذا این جریان فاقد یک استراتژی شده و نمی داند چه کاری قرار است انجام دهد. رفتار امروز احمدی نژاد یک نتیجه دارد و آن اینکه درسال های ۱۴۰۰ و ۹۸ این اصلاح طلبان و اعتدالیون هستند که تقویت می شوند. به عبارت دیگر هرچند مردم نارضایتی های نسبت به روحانی دارند اما وقتی در مقام مقایسه قرار می گیرند به سمت اصلاحات و اعتدال گرایش پیدا می کنند.

مشخص است که احمدی نژاد امروز آمده است تا اینها را با خاک یکسان کند . من واقعا از این مساله خوشحال نیستم چرا که اصولگرایان نباید حذف شوند.

روحانی باید اقدامات شجاعانه انجام دهد

به گفته شما آقای لاریجانی قرار است بعد از روحانی مطرح شود از طرف دیگر بیشترین تخریب های احمدی نژاد متوجه خانواده ایشان است . این مساله را چگونه تحلیل می کنید؟

این مدل، همان استرتژی است که احمدی نژاد در سال های ۸۴ و ۸۸ پیش گرفت و حالا فکر می کند با همان تاکتیک همیشه می توان گل زد. یک بار بر موج مخالفت با هاشمی سوار شد و بازی را برد، به نظر می رسد دوباره به او دیکته شده است که یک بار دیگر این موج را با لاریجانی ها ایجاد کند. اما من فکر می کنم چون نقشه او شناخته شده دیگر بردی ندارد و آرای لاریجانی و حامیانش نه کمتر از این می شود و نه تعدادشان بیشتر می شود؛ به عبارت دیگر آقای لاریجانی به یک حد یقف رسیده است، کسانی که قبولش دارند که قبولش دارند کسانی هم که قبول ندارند قبول ندارند ؛ در هیچ کدام تغییر نظری صورت نخواهد گرفت. ضمن اینکه مجموعه اقتدارگراها نیز به احمدی نژاد اعتماد ندارند و می دانند حرف های او فارغ از ابعاد کارشناسی است. من هیچگاه این فرد را قبول نداشتم و از او خوشم نمی آمد . واقعا قلبم از بست نشینی به درد آمد هرچند این رفتار در او مسبوق به سابقه بود و پیش از این 11 روز بست نشست .برخی مسئولین چه زمانی می خواهند بگویند آقای احمدی نژاد یکی از افراد موثر در پدید آمدن وقایع سال 88 بوده است؟ کی می خواهند بگویند او بود که مردم را به جان هم انداخت؟ بگویند می خواهند باز بگذارند 8 سال از این ماجرا بگذرد و بگویند ما این ها را می دانستیم؟ اگر می دانستید چرا برخورد نکردید؟

آقای لاریجانی هم با این تخریب ها میزان رایش نه کم می شود و نه زیاد اما از همین امروز می گویم هم مجلس 98 و هم ریاست جمهوری 1400 اقبال بیشتر با اصلاح طلبان است چراکه هنوز اصولگرایان با مشکل پایگاه اجتماعی مواجه هستند . البته این مستلزم آن است که آقای روحانی تلاشش را بیشتر کند و وعده های انتخاباتی اش را فراموش نکند. از این منظر هم مطالبه گری هایی وجود دارد . درست است که آقای روحانی می خواهد کشور را با یک جو آرام جلو ببرد اما به هر حال او شعارهایی مطرح کرده ؛ آیا آن زمان که شعار می داده نمی دانسته که تحقق این وعده ها سخت است. روحانی باید یکسری اقدامات شجاعانه انجام دهد و رفاه اجتماعی را بالا ببرد.

اقای تقوی گفته است احتمال اینکه نواصولگرایان از لاریجانی حمایت کنند صفر است چقدر این مساله را واقع بینانه می دانید؟

نمی دانم اصولگراها این کار را می کنند یا خیر اما به نظرم شرایطی پیش می آید که اصولگرایان هم، پا پیش می گذارند و از او حمایت می کنند.

لاریجانی ، نواصولگرایان را مجبور به حمایت از خود می کند

البته منظور من نواصولگرایان است نه اصولگرایان سنتی .

لاریجانی که من می شناسم بازی را به گونه ای طراحی می کند که اینها مجبور به همراهی می شوند و اساسا راهی به جز این نخواهند داشت.

ناطق نوری هیچگاه نمی تواند هاشمی رفسنجانی شود

بعد از هاشمی رفسنجانی به نوعی ناطق نوری تلاش دارد تا ایفاگر آن نقش باشد به نظر شما چقدر احتمال دارد ناطق نوری رئیس جمهور ساز بودنش را در مورد لاریجانی به محک بگذارد ؟

من فکر می کنم آقای ناطق نوری تا حدودی هنوز با خودش درگیر است و به نظر می رسد چون دلشکسته است هنوز انگیزه لازم برای ورود به این عرصه ندارد. هرچقدر هم دوستانی مانند باهنر و … با او وارد صحبت شده کرده اند هنوز مذاکراتشان به جایی نرسیده است. نباید فراموش کنیم آقای ناطق نوری فرد عاقلی است و به قول معروف به راحتی بله نمی گوید. باید پیش شرط هایی تعریف شود و بر اساس آن پیش شرط ها به پیش رفت.ضمن اینکه میان آقای ناطق نوری و هاشمی رفسنجانی فاصله زیادی وجود دارد و ناطق نوری هیچگاه نمی تواند هاشمی رفسنجانی شود؛ او یکی بود و تمام شد.

اصولگرایان زیر هیچ پرچمی جمع نمی شوند

درمورد اصلاح طلبان آیا در دو قطبی لاریجانی و جهانگیری اصلاح طلبان بار دیگر حاضر خواهند شد گزینه خود را کنار بگذارند؟

این موضوع باز به شرایط زمانی و مکانی باز می گردد. در یک شرایط عادی طبیعی است که اصلاح طلبان از جهانگیری حمایت می کنند؛ اما اصلاح طلبان بر خلاف اصولگرایان افرادی لجباز نیستند بلکه افراد عاقلی هستند و شرایط را می سنجند و برای آنها برد مهم است. به این معنا که هیچ بعید نیست در یک شرایط خاص جهانگیری به نفع لاریجانی کنار برود و این از عقلانیت اصلاح طلبان است. شما ببینید امروز روحانی نبود اگر عارف در سال 92 به سود او کنار نمی رفت اما دیدیم با تمام فضای خوبی که به نفع او وجود داشت از انتخابات کناره گیری کرد. نباید از حق گذشت در آن مقطع آقای عارف یک ایثار بزرگ کرد. لذا چون این عقلانیت در اصلاح طلب ها وجود دارد و حرف شنوی از آقای خاتمی دارند بنابراین قطعا بر مدار عقل حرکت می کنند . در عین حال اصولگرایان زیر هیچ پرچمی جمع نمی شوند .

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا