آخرین خبرها

پزشک خانواده در فارس ادامه پیدا می کند

سازمان های بیمه گر ۸۵۰ میلیارد تومان به دانشگاه علوم پزشکی شیراز بدهکارند

پزشک خانواده در فارس ادامه پیدا می کند

استان‌ها > فارس – «خبرجنوب» نوشت: رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: سازمان های بیمه گر همچنان۸۵۰ میلیارد تومان به دانشگاه علوم پزشکی شیراز بدهکار هستند.

دکتر علی بهادر در نشست خبری هفته سلامت افزود: تامین اجتماعی با ۳۵۴ میلیارد تومان و بیمه سلامت با ۳۷۹ میلیارد تومان بدهکارترین سازمان های بیمه گر به دانشگاه علوم پزشکی شیراز هستند البته میزان آن در پایان سال ۹۶ یک هزار میلیارد تومان بود که قبل از عید به ۸۵۰ میلیارد تومان رسید.
وی یادآور شد: پزشک خانواده را در فارس ادامه می دهیم و بقیه استان ها هم در این زمینه باید به ما بپیوندند البته در این مورد مشکلات و نقایص را هم باید برطرف کنیم.
دکتر بهادر گفت: علاوه بر توسعه شبکه گسترده سلامت در استان و خانه های روستایی، بیمارستان های فوق تخصصی قابل توجهی در فارس به مردم خدمت ارایه می دهند.
وی افزود: از فرسودگی بیمارستان ها رنج می بردیم و در حال حاضر که مراکزی از قبیل نمازی بازسازی شده خیالمان راحت تر است و ارایه خدمات مطلوب به مردم را دنبال می کنیم.
دکتر بهادر یادآور شد: بسته مقیمی، ماندگاری، توسعه اورژانس های کشور،‌ ترویج زایمان طبیعی،‌ کاهش سزارین و ساخت زایشگاه ها از دیگر خدمات در حال ارایه است و مبالغ هنگفتی برای این بسته ها پرداخت شده و هدف ما ارتقای سطح سلامت جامعه می باشد.
وی گفت: منظور از برگزاری هفته سلامت تنها ارایه عملکرد نیست و باید مردم را نسبت به حفظ سلامت خودشان آگاه کنیم. در این خصوص مشارکت همگانی اهمیت دارد و باید به همه آموزش دهیم رفتارهایی که سلامت آن ها را به خطر می اندازد به حداقل برسانند.
****هم مسئولان و هم مردم برای حفظ سلامت مراقبت کنند
دکتر بهادر ادامه داد: هم مسئولان و هم مردم باید برای حفظ سلامت مراقبت کنند وگرنه به اهداف مطلوبی نمی رسیم.
رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: چند بیمارستان در جنوب شیراز طراحی شده و اخیراً به دلیل فوت کریمی، خیر این طرح به دنبال رایزنی مساله از سوی فرزندان مرحوم هستیم، در مورد بیمارستان میانرود هم کلنگ زنی انجام گرفته و در حال گرفتن مجوزهای لازم هستیم و امیدوارم طی چند سال آینده به بهره برداری برسد.
دکتر بهادر افزود: مصرف زیاد انرژی یکی از مشکلات بروز بیماری ها در کشور و استان است و روز به روز به شمار افراد چاق اضافه می شود و این ناشی از مصرف اضافی انرژی است. ما باید با آموزش خود مراقبتی مردم را آگاه کنیم تا به مقدار کافی غذا بخورند و به جای مصرف مواد پر حجم غذای سالم استفاده کنند، همچنین با توجه به افزایش طول عمر و جمعیت امکان تولید صنعتی غذا برای همه وجود ندارد و همه کشورها به سمت تولید مواد غذایی تراریخته رفته اند (هنوز بیماری زا یا سرطان زا بودن این مواد ثابت نشده است).
وی در ادامه گفت: ۸۰ تا ۹۰ درصد مواد مصرفی و داروها در بیمارستان های دولتی استان ایرانی است و البته در برخی رشته ها مانند ایمپلنت، دریچه های قلبی و استنت ها که هنوز به تکنولوژی ساخت آن دست نیافته ایم از مواد غیر ایرانی استفاده می شود.
دکتر بهادر افزود: هیچ پزشکی حق ندارد دارویی خارجی از فارماکوپه تجویز کند و در صورت دریافت شکایتی مبنی بر آن، مورد را پیگیری می کنیم؛ در این زمینه در مواقعی بین پزشک و شرکت های خصوصی دارویی و تجهیزاتی ممکن است برای ارجاع بیماران ارتباطاتی برقرار شود که البته هدف ما تشدید نظارت ها است.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر علت استقبال دانشجویان پزشکی از رشته های پول ساز گفت: این مساله ایراد است و با توجه به این که رشته های اطفال، داخلی،‌ جراحی،‌ زنان و مامایی مادر است باید اشکالی که در سیستم وجود دارد تصحیح شود، به طوری که دانشجویان رتبه اول به طرف این رشته های مادر بروند البته با تعرفه گذاری موجود مشکلات همچنان وجود دارد و همین مساله موجب اختلاف درآمد بین گروه های مختلف پزشکی شده که پیگیری رفع آن ضروری است.
دکتر بهادر در خصوص مسمومیت اخیر مردم سپیدان نیز گفت: معضل آب در کشور روزانه اهمیت بیشتری می یابد؛ با کاهش بارش ها و کمبود منابع آبی، حفاظت و نگهداری از آب، حریم چشمه ها و رودخانه ها را باید در اولویت قرار دهیم.
وی افزود: متاسفانه در سپیدان اماکن گردشگری در سرچشمه آب ساخته شده و با این وضعیت احتمال آلودگی بسیار است.
دکتر بهادر یادآور شد: متاسفانه آلودگی اخیر در سپیدان به علت فضولات انسانی به وجود آمد و مراقبت از سرچشمه های آبی اهمیت بسیاری دارد. در همین خصوص از سوی نمایندگان و مسئولان شهری تصمیم گرفته شده با کلر زنی و اشعه یو وی این مراقبت ها افزایش یابد تا از آلودگی ها کم کنیم.
وی گفت: مراقبت از سرچشمه آب ها، رعایت حریم و ایجاد اماکن گردشگری در جاهایی که باعث آلودگی این منابع و سرچشمه ها و به خطر افتادن سلامت مردم نشود،‌ ضروری است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز افزود: ۸۰۰ میلیون نفر در دنیا خدمات بهداشتی اولیه در دسترس شان نیست و با وجود انتقاداتی که بر پزشک خانواده وارد است، در کاهش هزینه هایی که برای درمان از جیب مردم می رود تاثیر قابل توجهی داشته است.
دکتر همتی یادآور شد: به منظور دستیابی به اهداف مطلوب نوبت مردم است که بحث خود مراقبتی را جدی بگیرند و به سلامت خود حساس شوند، به این منظور مردم به پایگاه های سلامت مراجعه دیابت، فشار خون و موارد مشابه را غربالگری کنند.
وی گفت: ۲۶۰ طرح عمرانی حوزه سلامت از سال ۹۵ در استان شروع شده که تا کنون ۱۲۰ مورد به بهره برداری رسیده و سایر پروژه ها را نیز کامل می کنیم.
دکتر همتی ادامه داد: در حال حاضر ۲۰۰ هزار سفیر سلامت در استان داریم که قرار است تا پایان برنامه ششم توسعه هر خانوار ایرانی یک سفیر سلامت داشته باشد. پوشش مراقبت کودکان زیر ۵ سال در فارس ۱۰۰ درصد است‌، ‌این امر در مورد مادران باردار نیز وضعیت مطلوبی دارد و برای سالمندان به ۸۰ درصد رسیده است.
مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز هم یادآور شد: هفته سلامت فرصت مناسبی است که برای حفظ سلامت و پیشگیری از بروز بیماری ها فعالیت هایی را انجام دهیم.
دکتر اکبر اجرایی با اشاره به شعار هفته سلامت مبنی بر پوشش همگانی سلامت، برای همه در همه جا افزود: در این خصوص توجه به تامین جنبه های مختلف سلامت اعم از روحی،‌ جسمی،‌ معنوی و اجتماعی ضروری است.

۴۶

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا