آخرین خبرها

شکوه بهار لرستان و حضور گردشگران در مراکز دیدنی استان /نقشه گردشگری استان

شکوه بهار لرستان و حضور گردشگران در مراکز دیدنی استان /نقشه گردشگری استان

نرگس سپه وند:  مسلما با فرا رسیدن قدمهای بهاری شهرداری موظف است در اسرع وقت نسبت به اجرای برنامه های از قبل تهیه شده شامل نورپردازی معابر ، میادین و خیابان ها ، رنگ آمیزی جداول ، جمع آوری نخاله های ساختمانی ، لکه گیری آسفالت معابر و… اقدام کند و به قول استاندار در نهایت چیز که منجر به ماندگاری مسافرها خواهد شد، شامل ایمنی جاده‎ها، زیباسازی شهرها، نظارت و ساماندهی اماکنی که این روزها بیشتر مورد بازدید قرار می‎گیرند و نیز توجه ویژه به مناطق ویژه گردشگری ست. و اصلا زیبنده شهر ما نیست که مسافرینی که وارد شهر می‌شوند ببینند چندین وانت ایستاده‌اند، همه جا حضور دارند و میوه فروشی می‎کنند پس باز هم مسوولیت شهرداری بیش از پیش هویدا می شود.
استان لرستان سرزمینی زیبا با آب و هوای دلپذیر و محصوردرکوههای مرتفع و صعب العبور یکی از استان‌های غربی ایران است. سرزمینی کوهستانی است که بین ۴۶ درجه و۵۱ دقیقه تا ۵۰ درجه و۲۲ دقیقه عرض شمالی در کوه‌های زاگرس میانی واقع شده‌است. مشهورترین جاذبه های تاریخی و باستانی این دره زیبا عبارتند از: قلعه فلک الافلاک و دریاچه زیبای کیو که تقریبا سراسر ایران با آن آشنایی دارند اما این استان منحصر به فرد از دیگر جاذبه های تاریخی و تفرجگاه های طبیعی هم سهمی عظیم دارد.


جاذبه های تاریخی:
قلعه فلک الافلاک بر بلندای تپه‌ای باستانی و طبیعی، در مرکز شهر خرم‌آباد واقع شده است.
سنگ نبشته در مرکز شهر خرم‌آباد و ضلع شرقی خیابان شریعتی واقع شده است. گرداب سنگی در غرب شهر خرم‌آباد درکنار میدان بنایی مدور متشکل از یک دیواره عظیم سنگی که بصورت مدور دور تا دو چشمه‌ای فصلی احداث گردیده است.
مناره آجری بنائی است استوانه‌ای شکل در قسمت جنوبی شهر خرم‌آباد.
پل شاپوری این پل در قسمت جنوبی شهر خرم‌آباد واقع شده است.
آرامگاه باباطاهر (خرم‌آباد) در مرکز شهر خرم‌آباد و در ضلع غربی قلعه فلک الافلاک و در کنار خانه قدیمی آخوند ابو قرار دارد.
مقبره شجاع الدین خورشید در شهرستان خرم‌آباد واقع شده است.
پل صفوی پل آجری در مرکز شهر خرم‌آباد و برروی رودخانه گلال واقع شده است.
آسیاب گبری در قسمت جنوب شهر خرم‌آباد و در محله پشته واقع شده است.
حمام تاریخی گپ: در بافت قدیمی و مرکزی اطراف قلعه واقع شده است. حمام گپ مربوط به دورهی صفوی بوده که از نقاط گردشگری جذاب و دیدنی محسوب گردیده درحال حاضر کاربری این حمام ضمن حفظ و مرمت به شکلی اصیل و دیدنی، کاربری‌های متنوعی از جمله گالری فروش صنایع دستی، رستوران تشریفاتی، رستوران روباز، کافی شاپ را شامل می‌شود.
پل آجری: پلی است باستانی در مرکز شهر خرم‌آباد وبرروی رودخانه گلال واقع شده‌است.
کاروانسرای گوشه شهنشاه:از آثار باستانی شهرستان خرم‌آباد است.
آسیاب گبری: این بنا در قسمت جنوب شهر خرم‌آباد و در محله حسین‌آباد واقع شده‌است.
رصد خانه کاسین لرستان : در مکانی رؤیایی بر بلندای قطب گردشگری غرب کشور در ارتفاع ۱۸۶۰ متری از سطح دریا همچون نگینی بر بلندای استان لرستان واقع شده است. این رصد خانه در مجموعه علمی، تحقیقاتی و گردشگری بام لرستان واقع شده است و با مشرف بودن بر شهرستان خرم‌آباد مکانی رؤیایی را برای محققان و عموم مردم فراهم آورده است تا لذت همزمان زمین و آسمان را در ارتفاعات کوهستانی زاگرس تجربه کنند. هتل، کافی شاپ، رستوران گردان، آسمان نما، آمفی تئاتر، نمایشگاه عکس، رصد با تلسکوپ و گنبد الکترومکانیک از بخش‌های این مجتمع به عنوان مدرن‌ترین رصد خانه در خاورمیانه می‌باشد.
جاذبه‌ها و تفرجگاه های طبیعی
استان لرستان دارای آب وهوای متنوعی است، این تنوع از شمال به جنوب و از شرق به غرب کاملاً محسوس است. زمستان هنگامی که در شمال لرستان برف و کولاک ادامه دارد قسمتهای جنوبی آن دارای هوایی مطبوع و بارانی است. بخشهای غربی مانند سفیدکوه نسبت به قسمتهای شرقی، یعنی دورود و الیگودرز، بارش بیشتری دارد. تنوع آب وهوایی در شهرهای استان مشاهده می‌شود به طوری که خرم‌آباد از آب و هوایی معتدل در زمستان و تابستان برخوردار است و بروجرد در زمستان سرد و در فصل تابستان آب و هوایی معتدل. الیگودرز از آب وهوای بسیار سرد در زمستان و معتدل در تابستان برخوردار است

از جمله تفرجگاه‌های طبیعی این استان می توان به تفرجگاه تخت شاه،تفرجگاه هنام،تفرجگاه شیرز،تفرجگاه مخمل کوه ،تفرجگاه بابا عباس،تفرجگاه بابا حبیب،دره حوض موسی،تفرجگاه نوژیان و.. اشاره کرد.


سرزمین آبشارها
لرستان سرزمین آبشارهای زیباست از جمله آبشارهای مهم و زیبا لرستان می توان به کرد:آبشار بیشه، آبشار شوی ،آبشار بیشه ،آبشار کاکارضا ،آبشار آب سفید، آبشار نوژیان ،آبشار چکان، آبشار وارک،آبشار سرکانه،آبشار وارگ و… اشاره کرد.
دریاچه‌های لرستان
دریاچه گهر
دریاچه گهر در میان رشته کوه اشترانکوه در استان لرستان واقع است. این دریاچه در منطقه حفاظت شده اشترانکوه و بین الیگودرز و دورود قرار دارد. این دریاچه که به «نگین اشترانکوه» معروف است یکی از زیباترین دریاچه‌های طبیعی ایران به شمار می‌رود و با ارتفاع ۲۳۶۰ متر از سطح دریا در میان منطقه حفاظت شده اشترانکوه واقع شده‌است. دسترسی به این دریاچه از طریق شهر دورود امکان‌پذیر است.
دریاچه کیو
دریاچه کیو در شمال غرب شهر خرم‌آباد قرار گرفته‌است. مساحت دریاچه هفت هکتار و عمق آن بین سه تا هفت متر است. این دریاچه از ارزشهای توریستی درون شهری برخوردار بوده و همچنین زیستگاهی مناسب برای جانوران آبزی و پرندگان بومی و مهاجر است. کیو در گویش لری مردمان خرم‌آباد به معنی کبود رنگ و آبی است و دلیل استفاده آن آب زلال و عمیق این دریاچه‌است که به رنگ آبی و نیلی دیده می‌شود.
برنامه ریزی استاندار در آستانه عید نوروز
با توجه به فرا رسیدن عید نوروز توجه جدی به توسعه و گسترش مبلمان شهری و زیبا سازی معابر و خیابانها با توجه به نزدیک شدن بسیار حائز اهمیت است.شهرداری موظف است در اسرع وقت نسبت به اجرای برنامه های از قبل تهیه شده شامل نورپردازی معابر ، میادین و خیابان ها ، رنگ آمیزی جداول ، جمع آوری نخاله های ساختمانی ، لکه گیری آسفالت معابر و … تا قبل از ورود میهمانان نوروزی اقدام کند.
این هفته استاندار لرستان نیز بر لزوم داشتن برنامه برای مناطق گردشگری استان تاکید کرد. دکتر سید موسی خادمی در جلسه ستاد خدمات اجرایی سفر با بیان اینکه به این نتیجه رسیده‌ایم که اصلی‌ترین محور توسعه در لرستان گردشگری است، اظهار داشت: باید برای هر مرکز گردشگری در لرستان پلان و برنامه‌ریزی خاصی داشته باشیم.
وی با اشاره به اینکه بخشی از کارها اقدامات روتینگ است که بالاخره در ایام نوروز از طرف دستگاه‎ها و مردم هر ساله انجام می‎شوند و بخشی دیگر را ما باید طور خاص با برنامه ریزی سرعت دهیم، افزود: با تشکیل کمیته‌های مختلف در ستاد سفر و تصمیمات گرفته شده، برخی از کارها انجام شد و اما برخی دیگر از کارها مانده اما چون در این جلسه حجم کارهایی که بررسی می‎شد زیاد بود گزارش‌ها بصورت پراکنده ارائه شد و ما به طور دقیق نتوانستیم به این ارزیابی برسیم تمام کارهایی که مورد نیاز است انجام شده باشد.
استاندار لرستان با بیان اینکه برای اجرای دستورالعمل جلسه ستاد خدمات اجرایی سفر نظارت خواهیم داشت و از این طریق مدیران ارزیابی می‌شوند، تصریح کرد: در جلسه بعد باید دقیقا مشخص شود چه کارهایی را توانسته‎ایم انجام دهیم اما بخشی از اقدامات بخاطر اینکه کار زیرساختی و سنگین نیاز دارد ممکن است نتوانیم انجام دهیم و این جزو اشکالاتی است که وجود دارد.
وی یادآور شد: البته مشخص خواهد شد که چه کارهایی قابل حل است و امیدواریم سریع انجام شود تا کسانی که از سایر نقاط می‎آیند بتوانیم میزبان خوبی برای لحظات خوش آنها باشیم و انتخاب کنند که اینجا بمانند.
دکتر خادمی به مهمترین اقداماتی که در نهایت منجر به ماندگاری مسافرها خواهد شد اشاره کرد و بیان داشت: این اقدامات شامل ایمنی جاده‎ها، زیباسازی شهرها، نظارت و ساماندهی اماکنی که این روزها بیشتر مورد بازدید قرار می‎گیرند و مناطق ویژه گردشگری است.
وی یادآور شد: بحث امنیت مسافران، سلامت و بهداشت و درمان را داریم که حوزه‎ها مشخص و دسته بندی شده همچنین وظایف دستگاه‎ها تعریف و مشخص شده است که در جلسه بعد باید چک کنیم کارهای مانده را انجام دهیم.
استاندار استان با اشاره به اینکه اگر دست فروش‌ها جایی باشند که مانع رفت و آمد شوند و یا به زیبایی لطمه بزنند قاعدتا به بازاری که شهردار مشخص کرده باید بروند، بیان داشت: زیبنده نیست مسافرینی که وارد شهر می‌شوند ببینند چندین وانت ایستاده‌اند، همه جا حضور دارند و میوه فروشی می‎کنند لذا باید با مراعات و حداکثر احتیاط ساماندهی شوند.
تجهیز ۲۱۰ مدرسه لرستان برای اسکان مسافران نوروزی
سرپرست معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش لرستان نیز از تجهیز ۲۱۰ آموزشگاه در قالب ۲۱۰۰ اتاق برای پذیرش و اسکان مسافران نوروزی خبر داد همچنین آموزش و پرورش آمادگی دارد تا روزانه ۱۰ هزار مسافر را در این مراکز پذیرش کند.
علاوه بر این مراکز، ۵ مرکز آموزشی و رفاهی معلم لرستان تحت عنوان خانه معلم با ۳۰۰ تخت، اردوگاه آیت الله کمالوند با ظرفیت ۲۵ سوئیت و مجموعه دانشگاه فرهنگیان برای پذیرش و اسکان میهمانان نوروزی تجهیز شده است.
امیدواریم تدابیر استاندار و دیگر دستگاه های اجرایی استان کارساز واقع شود و نوروز ۹۷ هم میزبان خوبی برای گردشگران خارجی و مسافرین نوروزی باشیم.

نقشه گردشگری استان

۴۶

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا