آخرین خبرهااقتصادیملی

توافق ایران و کره بر سر تجارت نفت در برابر کالا

تدبیرشرق/ایران قراردادی با کره جنوبی برای تجارت نفت در ازای کالا امضا کرده است. این قرارداد بخشی از یک استراتژی بزرگ برای دور زدن تحریم های اعمال شده بر ایران است.

ایران قراردادی با کره جنوبی برای تجارت نفت در ازای کالا نهایی کرده است. امضای این قرارداد بخشی از یک استراتژی بزرگ است برای دور زدن تحریم های اعمال شده بر ایران پس از خارج شدن یکجانبه واشنگتن از معاهده اتمی برجام .

رئیس اتاق بازرگانی ایران_کره گفت این قرارداد برای بازگشت درآمد صادرات نفت ایران از کره جنوبی بسته شده است.

حسین تنهایی گفت:« با این مکانیسم جدید، درآمد صادرات نفت ایران با کالاهای وارداتی مبادله می‌شود» .

طبق گفته حسین تنهایی، در آخر دو طرف می توانند یک صندوق مشترک بین بانک های مرکزی خود باز کنند. او جزئیات بیشتری در مورد این مکانیسم نگفت.

سئول در چند ماه گذشته کاملا تابع تحریم‌های آمریکا بوده است و واردات نفت از ایران را در سپتامبر برای اولین بار در شش سال گذشته کاملا متوقف کرد. این کشور تصمیم توقف واردات نفت از ایران را قبل از اجرایی شدن تحریم ها در ۴ نوامبر گرفته بود .

خریداران کره ای که از خریداران اصلی آسیایی نفت خام ایران هستند، بارگیری نفت ایران را در ماه جولای به خاطر عدم اطمینان از کسب معافیت از دولت آمریکا معلق کرده بودند.

کره جنوبی برای ۱۳ درصد نفت وارداتی خود وابسته به ایران است و به این ترتیب تهران سومین تامین‌کننده نفت کره پس از عربستان و کره است. در سال ۲۰۱۷ کره ۱۴۷ میلیون بشکه نفت خام ایران را خرید .

دونالد ترامپ در ماه مه کشورش را از قرارداد برجام بیرون کشید و اعلام کرد دوباره تحریم های برداشته شده طی این قرارداد را وضع خواهد کرد .

اولین دور تحریم ها که هدفش اساساً بخش‌های مالی، اتومبیل‌سازی، هوانوردی و فلزات بود در اوایل ماه اوت اجرایی شد. دور دوم که به صنعت نفت و روابط بانکی ایران ضربه می‌زند برای ۴ نوامبر برنامه‌ریزی شده بود که اجرایی شد.

مطالب پیشنهادی

یک دیدگاه

  1. اینجانب از علاقه مندان احداث کانال سراسری برای کشتی رانی از دریای عمان یا خلیج فارس در جنوب کشور ایران تا دریاچه بزرگ خزر در شمال کشور ایران هستم. این پروژه خیلی بزرگی برای کشوربزرگ ایران است که بعد از حدود چهل سال مسئولین جمهوری اسلامی ایران به بزرگی این پروژه رشد نکرده اند و تا زمانی که مسئولین کشور ایران به فکرغارت کشور ایران باشند این طرح انجام نخواهد پذیرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا