آخرین خبرهااستان هایادداشت

به بارنشستن نهال پیوند خورده کتاب و رسانه ام را آرزوست /حدیثه فلاح کریمی

امروز را غنیمت شماریم و یاریگر هم باشیم تا در آتیه ای که دور نیست شاهد به بارنشستن نهال پیوند خورده کتاب و رسانه باشیم.

تدبیرشرق– به قلم حدیثه فلاح کریمی ، فعال حوزه رسانه و اطلاع رسانی// گسترش فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی در جامعه ضرورتی غیرقابل انکار است، چرا که بی تردید، کتاب دیرینه‌ترین رسانه برای تعالی بخشی به جریان علم و ادب آموزی و نیز ریشه ای مستحکم در درخت دانایی محسوب می شود. 

 

امروز با توسعه شبکه ارتباطات مجازی و روزآمدی رسانه های خبری ، توجه به امر مطالعه که خود کنکاش ذهنی و تفکر را به دنبال دارد؛ کمی مغفول واقع شده و اغلب شاهد تولیدات محتوایی بی فایده یا با نگاهی خوش بینانه تر، کم اثر در شبکه‌های مجازی هستیم که جایگزین کتاب تنها قدرت متعالی تامل و تعقل شده اند.

  

امروزه ابزار انگاری رسانه و شبکه های مجازی در معرفی کتاب به مثابه عامل محرک برای سوق دادن لایه های مختلف جامعه بسوی مطالعه آنچنان حایز اهمیت است که تشکیل اتاق فکر و حتی کارگروه ، پاسخگوی نیازمندی های این بخش نیست. 

 

نیاز امروز جامعه نه هیجان کاذب و شخصیت های بزرگنمایی شده فضای مجازی؛ بلکه اسطوره های واقعی تفکر، اخلاق، ادب و شجاعت است که نویسنده ای به قلم توانا و با بهره گیری از اعجاز کلمات و عناصر فرهنگ و ادب پارسی آن را به رشته تحریر درآورده است.

 

کتاب خوانی به عنوان مولفه ای کارآمد در بهینه سازی فضای فرهنگی جامعه و نیز جریان الگوساز برای آحاد جامعه باید چنان تعالی و توسعه یابد که در همه تصمیم سازی و تصمیم گیری ها بعنوان پیوست فرهنگی مورد توجه قرار گیرد. 

 

حال باید برای بررسی میزان اعتلای فرهنگ کتابخوانی در گیلان بعنوان استانی شاخص در بهره مندی از رسانه های متعدد و متنوع به دنبال این پاسخ باشیم که استان پر آوازه ما چه میزان در اعتلای فرهنگ کتاب و کتابخوانی موفق عمل کرده و اصلا کدام یک از دو عنصر رسانه و کتاب که به حق دو بال بر پیکره فرهنگ و ادب هستند، یاریگر معرفی و ترویج این فرهنگ در سطح استان بوده و هستند. 

 

دیرینگی و دیرپایی فرهنگ کتاب و کتابخوانی در گیلان و نیز سابقه پر طمطراق روزنامه نگاری در این استان ، آنچنان موجب فخر مردمان این دیار است که حفظ، پایداری  و پیوند این دو را به وظیفه ای خطیر برای اهل نگارش چه در کالبد کتاب و چه در قالب خبر بدل کرده است. 

 

به یقین لازم است جدی تر به تقدس کتاب و کتابت و وجه تشابه ارزشی “نگاشتن و نگاشته” که خداوند کریم در قرآن کریم به آن تقدس یاد کرده ، اشاره کرد.  

امروز نیازمند نگاهی جامع و فرابخشی در امر پیوند و پیوستگی رسانه و کتاب هستیم که در مسیر تحقق این آرمان نه تنها نویسنده و خواننده و انتشار دهنده ، بلکه همه افراد جامعه بازیگران این صحنه قلمداد می شوند. 

 

نسل امروز نسل پژوهیدن و مطالبه گریست، اصحاب قلم چه در کسوت نویسنده و چه خبرنگار بعنوان صاحبان و راهگشایان اندیشه، مکلف به تنویر افکار نسل امروز و فردایند که در این گذر باید دستی بر زانو بگذارند و قدمی محکم در مسیر پیوستگی کتاب و رسانه بردارند. 

 

شاید فردا و فرداها دیگر زمانی برای دست در دست هم نهادن بانیان قلم و رسانه نباشد، امروز را غنیمت شماریم و یاریگر هم باشیم تا در آتیه ای که دور نیست شاهد به بارنشستن نهال پیوند خورده کتاب و رسانه باشیم.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا