آخرین خبرهااستان هااسلایدرتیتر اولفوری

یک بام و دو هوای وزارت کشور در تایید شهردار لنگرود؟

اختصاصی تدبیرشرق// در حالی که بیش از 14 ماه از آغاز به کار شورای ششم شهر لنگرود می‌گذرد، این شهر همچنان بدون شهردار اداره می‌شود.

در حالی که 3 شهردار منتخب لنگرود هر یک به دلایلی از سوی وزارت کشورونهادهای دیگر با عدم احراز صلاحیت روبرو شدند، شورا نشینان در انتخاب چهارم خود، صادق صادق پور را با ۵ رای به عنوان شهردار لنگرود برگزیدند، اما بررسی سوابق مدیریتی صادق پور نشان ‌می‌دهد که اگر شاهد اجرای صحیح قانون از سوی وزارت کشور باشیم، گزینه چهارم اعضای شورا نیز شانسی برای تایید و آغاز فعالیت به عنوان شهردار لنگرود ندارد.

شورای شهر لنگرود قریب به یک سال پیش، محمد نیک خواه کیارمش را به عنوان شهردار این شهر انتخاب کرد. نیک خواه کارمند شهرداری منطقه ۲ تهران و دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد مدیریت شهری بوده و مدیریت دفتر فنی، مسئول اعتبارات و کنترل پروژه معاونت خدمات شهرى و مدیریت قرادادهای فنی و عمرانی در شهرداری منطقه ۲ تهران از سوابق وی است.

وزارت کشور اما به استناد بند 3 ردیف (چ) ماده 3 آئین‌نامه اجرایی تصدی سمت شهردار مصوب ۱۳۹۷ به دلیل به حد نصاب نرسیدن «سابقه مدیریت میانی به مدت پنج سال»، نیک خواه را حائز صلاحیت تصدی شهردار لنگرود ندانست. در این بند آمده است: «پنج سال سابقه مدیریت میانی برای شهرداری های شهرهای با جمعیت پنجاه هزار تا دویست هزار نفر»

مدیران میانی به آن دسته از مدیرانی اطلاق می شود که وظیفه هماهنگی، ایجاد ارتباط بین سطوح عالی (مقامات) و یا مدیران ارشد را در واحدهای ستادی به عهده دارند. مانند مدیران کل و معاونین آنان، معاونین سازمان ها، مؤسسات دولتی و مراکز مستقل و سمت های مدیریتی هم سطح آنها.

بر این اساس، شهردار شهر لنگرود باید 5 سال سابقه مدیریت میانی داشته باشد که با نگاهی به سوابق صادق صادق‌پور، شهردار منتخب جدید لنگرود، در می‌یابیم که وی فاقد این سابقه است.

صادق پور دارای مدرک کارشناسی ارشد طراحی شهری بوده و در سوابق کاری وی، شهرداری رحیم آباد و مدیریت چند شرکت کوچک شخصی دیده ‌می‌شود.

شنیده ها حاکی از آن است که رایزنی های گسترده‌ای با وزارت کشور برای تایید صلاحیت صادق پور، علی رغم عدم وجود 5 سال سابقه مدیریت میانی وی آغاز شده است. شایان ذکر است که همچون نیک خواه، بابت مدرک تحصیلی صادق پور نیز یک سال از مدت زمان سابقه اجرایی لازم، کاسته شده و وی نیاز به 4 سال سابقه مدیریت میانی دارد.

گفته می‌شود در صورت تایید صلاحیت صادق پور به عنوان شهردار لنگرود، محمد نیک خواه که پیش از این با استناد به همین قوانین، نتوانسته بود بر کرسی شهرداری لنگرود بنشیند، با شکایت به دیوان عدالت اداری نسبت به سیاست یک بام و دو هوای وزارت کشور در تایید صلاحیت شهرداران منتخب اعتراض خواهد نمود.

در نهایت باید منتظر ماند و دید که آیا سیاست وزارت کشور، اجرای صحیح و عادلانه قوانین است یا برخی مصلحت‌اندیشی‌ها، مانع اجرای عدالت خواهد شد؟

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا