آخرین خبرهااسلایدرسیاسیملی

نامه سرگشاده حجت‌الاسلام ‌والمسلمین عرب انصاری به رئیس‌جمهور

در آستانه سفر استانی حجت‌الاسلام‌والمسلمین رئیسی درباره مشکلات شاهرود و میامی؛

سرویس سیاسی،تدبیرشرق// “حجت‌الاسلام‌والمسلمینمحمدمهدی عرب انصاریاز چهره‌های برجسته فرهنگی،سیاسی و اجرایی کشور در نامه‌ای سرگشاده بهحجت‌الاسلام‌والمسلمین سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور به بهانه دومین سفر استانی وی به استان به طرح مشکلات و گرفتاری‌هایمدیریتی و توسعه‌ای استان، از جمله شاهرود و میامی در ابعادمختلف پرداخت.

به گزارش تدبیرشرق متن این نامه به این شرح است:

جناب آقای حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید ابراهیم رئیسی

ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

باسلام و احترام؛

خوشبختانه با بصیرت و بینش همیشگی مردم عزیز، بیست و دوم بهمن‌ماه 1402 طلیعه حماسه‌ای دیگر در سپهر سیاسی جامعهایرانی بود و چون همیشه همه ایرانیان در شکل‌گیری این حماسهسهیم بودند.

دولت شما با پیام خرد و اندیشه و عدالت آمد و مگر مردمان دیارقاره کوچک و شهر معلمان دین و اخلاق شاهرود سرافراز و میامی عزیز جز این چه می‌خواهند.

33 ماه از آن روزهای بیم و امید می‌گذرد و باید بنام فرزند شاهوارپُرمهر، صادقانه و از سَر درد سخنانی به عرض برسانم و چونهمیشه تاریخ، قضاوت را به چشم خطاناپذیر مردم بسپارم.

شاهرود بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین شهرستان استان سمنان و میامی نیز بعنوان شهرستانی حاصل خیز با دارا بودن ظرفیت‌هایعظیم گردشگری، کشاورزی و باغی، میراث فرهنگی و محیط‌زیستو حمل‌ونقل و به‌زعم کارشناسان و صاحب‌نظران نتوانسته اند آن‌طور که شایسته ظرفیت‌های خدادادی و انسانی است توسعهپیدا کنند و دلیل آن نیز میزان بسیار اندک سرمایه‌گذاری، بیکاریزیاد، خالی شدن روستاها، خام فروشی معادن و بیان می‌شود.

سؤال اساسی بنده این است که دلیل فقدان تمرکز بر رویداشته‌های شاهرود و میامی از کشاورزی، گردشگری تا معدن وصنعت چیست؟

بی‌گمان این مهم موجب ناخرسندی و بخشی از هم‌وطنان ماست وازاین‌رو ما نیز خود را در این نابسامانی و ناراحتی سهیم دانستهو همواره از درگاه ایزد توانا خواهان بهروزی همه ایرانیان درجای‌جای این سرزمین الهی هستیم اما در همین راستا و به اینبهانه ذکر چند نکته خالی از لطف نیست؛

الف) می‌گویند دولت راست‌گویان و خوش عهدان مستقر شدهاست. به‌طور حتم خاطر مبارک هست که در جمع مردم شاهرود در مسجدالنبی شهرک انقلاب در زمان تصدی قوه قضاییه گفتید کهآب موسوم به سرچشمه‌های قطری را پیگیری و حل‌وفصل می‌کنید؟ آیا می‌دانید این وعده امروز به ضرب‌المثلی کنایه‌آمیز در بین مردم شاهرود تبدیل‌شده است؟

آیا می‌دانید آب سد کالپوش علیرغم مصوبه دولت به شاهرودنرسید، همان آب غیرقابل‌شرب با سرعت و مقدار کمتری در شبکهآب آشامیدنی شاهرود جاری است؟ آیا باید هیئت حقیقت‌یاب ازفلان کشور خارجی بیاوریم تا شما باور کنید آب سد کالپوش بهشاهرود نرسیده است؟ مردم شاهرود تنها یک پرسش دارند: وعدهآیت‌الله رئیسی به ما چه شد؟ هرچند تعدادی از روستاهای کالپوش زرخیز متأسفانه هنوز علیرغم ترسالی و بارش‌ها و نزولات آسمانی بنا به دلایلی که در این مقال نمی‌گنجد و حتماً سوء مدیریت پاشنه آشیل آن است هنوز مشکل آب آشامیدنی دارند!؟

ب) ظاهراً مقرر است در دولت شما تلاش شبانه‌روزی زمینه‌سازامید و باور مردم باشد! اصولاً از تدابیر خود و استاندار محترمتان در شاهرود و میامی بگویید؟ آیا طرح و مصوبات کهوعده دادید همچون مرکز استان (سد فینسک و کاروانسرای سمنان) محقق شد؟ آیا تبعیض از بین رفت؟ آیا اشتغال برایجوانان ایجاد شد؟

بگذریم، دامن سخن را تنها در دامنه آب این مایع حیات‌بخشمی‌گستریم. امروز که آب سد فینسک مجوز ماده 32 را گرفت و به‌زودی در شهرستان سمنان به جریان خواهد افتاد. یعنیکیلومترها آب بالا و پایین رفته تا سمنان از نعمت آب محرومننمایند. مردم شاهرود و میامی می‌پرسند دولتی که می‌تواند آبرا در آن حجم و شکل به سمنان ببرد چرا نمی‌تواند آب سد کالپوش و سرچشمه‌های قطری را که تنها چند متر با خانه‌های ما فاصلهدارد را در لوله‌های شبکه آب شاهرود جاری سازد؟ بی‌تردید پاسخبه این سؤال از مذاکرات هسته‌ای با دولت‌های استکباری سخت‌ترو دشوارتر نخواهد بود!

ج) آقای رئیسی! شاهرود کمبود آب آشامیدنی دارد. این را باصدای بلند و به اعتبار ده ها گزارش فنی و تخصصی مراجعبی‌طرف و مستقل می‌گویم. کدام شهروند شاهرودی است کهدستگاه تصفیه آب نداشته باشد؟ آیا این دستگاه‌ها، تصفیهشیمیایی هم می‌کنند و یا تنها کدورت و طعم و بوی آب آلودهشاهرود را می‌کاهند. چگونه وجدان مدیران وزارت نیروی شماآسوده است وقتی‌که به دلیل شرب آب آلوده راهی بیمارستان‌ها ومراکز درمانی می‌شوند. مردم شاهرود با بغض و آه می‌گویند؛هوای ما مازوتی است. بارانمان گل‌آلود است. آب شربمان آلودهاست. به محیط‌زیستمان علیرغم وجود پارک ملی توران و خوش ییلاق، شاهوار و تپال و… توجهی نمی‌شود؟! نصیب ما از ده‌هاپروژه ملی، بیکاری و تقریباً هیچ است. به‌راستی چر؟!!

د) آقای رئیسی! آب فینسک و احتمالاً آب دریای خزر و احتمالاًآب دریای عمان صدها کیلومتر مسیر را طی می‌کند و به‌زودی به شهرستان سمنان خواهد رسید. خدا را شاکریم! اما آیا مایهشرمساری نیست که آب برخی از روستای شاهرود و میامی درانتظار تانکرهای آلوده آب آشامیدنی به جاده‌های خاکی اینمناطق خشک شود؟

م) این روزها نیز در شاهرود و میامی شاهد جابجایی مدیری فساد ستیز و کارآمد بودیم، آیا روا نبود وزیر بهداشت شماکارشناسی و بر اساس عملکرد افراد در جابجایی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود در منطقه حاضر می‌شد و از نزدیک درجریان امور قرار می‌گرفت؟ اصولاً آیا تفاوتی میان شهروندان ایناستان و آن استان وجود دارد؟ مردم باهوش و زیرک ما دولتمردانخود را در سنجه محک قرار می‌دهند و به‌هیچ‌روی تبعیض و نگاهمتفاوت دولتیان را نمی‌پذیرند. آقای رئیسی! از وزیر بهداشت خودبپرسید؛ چطور در لغو حکم برکناری رئیس بیمارستان امام رضا بیرجند بسیار سریع اقدام می‌نماید؟ آن‌وقت رئیس جوان و توانمند دانشگاه علوم پزشکی شاهرود را با فشار یک نماینده مجلس برکنار می‌نماید؟! آیا درد فرصت سوزی و مدت آشنایی مدیر با حوزه کاری جدید و هزینه‌های گزاف مداخله در کار اجرایی توسط یک نماینده کافی نیست!

ل) بیش از ده سال است که دولت‌های مختلف بدون توجه بهوضعیت محیط زیست استان در پی انتقال آب دریای خزر هستند،بیست و اندی سال است که فریاد برخی نمایندگان استان ومخالفت کارشناسی و مستدل اهل علم و فن به‌جایی نمی‌رسد! بیست و اندی سال است. اما هنوز ذره‌ای همبستگی مردم نجیبشاهرود به اسلام، انقلاب و رهبری کاهش نیافته و باجرئت می‌توانگفت شاهرود سنگر نخست دفاع از حریم ولایت و مرجعیت شیعهاست، آقای رئیسی ناگهان چه زود دیر می‌شود، اجازه ندهید نامشما و دولتتان در صف دولت‌های بی‌توجه به آینده شاهرودسرافراز و میامی عزیز قرار گیرد.

مردم شاهرود و میامی مگر چه می‌خواهند؟ محیط‌زیست و هوایسالم، آب شرب سالم، اشتغال، رفع تبعیض وبی عدالتی

باید از خودمان بپرسیم که اگر در زمان خودمان رونق اقتصادیفراهم کرده‌ایم پس چرا تا این حد و اندازه بیکاری، طلاق، مشکلاتاقتصادی و کم بهره‌وری و در جامعه رخ‌داده است؟ ما شاخصکیفی در کشورمان نداریم و همان بهانه‌ای است که مدیران آمارعملکرد متراژ ساختمان‌ها را بدهند که این‌یک مشکل جدی مااست.

شاهرود دارای رکوردها و ترین های بسیاری در زمینه میراثفرهنگی و گردشگری است که شاخص‌ترین آن‌ها کهن‌سال‌ترینجنگل دنیا یا همان جنگل ابر است. خارتوران وسیع‌ترین منطقهحفاظت‌شده خاورمیانه محسوب می‌شود و تپه تاریخی بسطاممهم‌ترین سایت میراث است و شاهوار رفیع‌ترین قله البرز شرقی وهمچنین زیباترین آسمان شب در طرود است و مجن طویل‌ترینشهر پلکانی نام دارد. شاهرود به تنهایی 10 درصد محصول انگور ایران را تامین می نماید.

از سوی دیگر بافت تاریخی شاهرود سال‌ها است که مغفولباقی‌مانده و موزه‌ بسیار ارزشمندی در شاهرود قرار دارد. همچنین پایتخت عرفان جهان در بسطام است و شیخ ابوالحسنخرقانی و سلطان العارفین بایزید بسطامی در دنیا شهره است. ازسوی دیگر دسته یا عباس یا عباس در روز پنجم محرم ثبت ملیشده است و این مسائل در کنار صنایع‌دستی فراوانی که دارد،ظرفیت‌های بسیاری است که شاهرود را پایتخت سفال هنریکشور نامید اما از این ظرفیت‌ها بهره‌برداری درستی نشده است!

تأسیسات گردشگری و زنجیره تأمین در این بخش دچار ضعفاست ما به‌واسطه همین ظرفیت‌ها و کنشگری بخش خصوصیتوانسته‌ایم ظرفیت‌های گردشگری را برای تأمین رفاه گردشگرفراهم کنیم که واحدهای بومگردی در آن نقش مهمی داشته‌اند. ازسوی دیگر فرودگاه بین‌المللی و اداره کل راه‌آهن شمالشرق (۱) کشور در شاهرود سبب شده تا توقع برای ارتقای گردشگری درشاهرود و میامی وجود داشته باشد.

یکی از مشکلات در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری شاهرودنقش بخش دولتی است که منحصر به برگزاری برخی برنامه‌ها وجشن‌های روتین است. و عملاً دولت هیچ سرمایه گزاری و ایجاد زیرساخت نکرده است.

تخریب و معدنکاری یکی از مشکلات بزرگی است که شاهوار را بهمخاطره جدی انداخته و مورد تخریب قرار داده است در کجایکشور در یک قله کوه در یک شهر تابلویی قرار داده و زنجیریکشیده‌اند و به افراد آن شهر اجازه استفاده از کوهی که خدا آنرا خلق کرده نمی‌دهند؟ رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند کهتخریب محیط‌زیست و منابع آبی و جنگل‌ها و کوه‌ها به دست افرادسودجو ممنوع است تخریب محیط‌زیست بلای بزرگی است کهآینده شاهرود را به مخاطره انداخته است. حضرت‌عالی دردستگاه قضائی دستور رسیدگی به موضوع شاهوار را اعلامکردید اما آیا رسیدگی شده است؟ توقع ما از مسئولان این استکه به این موضوع رسیدگی کنند.

دیگر مشکلی که در شاهرود وجود دارد موضوع سه‌راهی مجن وتلفات جاده‌ای فراوانی است که هنوز مردم نمی‌دانند به چه دلیلاین طرح حرکت لاک‌پشتی دارد؟ امروز همچنین درباره راه‌هایخاکی و فرعی شهرستان های شاهرود و میامی مشکلات عدیده‌ایوجود دارد که نیازمند رسیدگی مسئولان است.

از جمله این محورها می‌توان به محور طرود اشاره کرد که روزانههزاران تردد در آن صورت گرفته و واقعاً ترددها با عرض کم ونامناسب بودن جاده به کشته شدن افراد منجر می‌شود. از سویدیگر طرح‌های بزرگی مانند کاغذ سنگی و ذوب‌آهن شاهرود باحضور سرمایه‌گذاران در دست انجام بود اما سرنوشت اینطرح‌ها امروز مشخص نیست لذا امیدواریم که مسئولان دولتی دراین زمینه نیز ورود کرده و مشکلات و موانع بر سر راه این طرح‌هارا نیز کاهش دهند.

مشکل دیگر شاهرود تعطیلی فرودگاه بین‌المللی شاهرود است کهفرودگاه‌های استان‌های مجاور روزانه تا ۲۵ سورتی پروازی دارندو مردم نمی‌دانند که دلیل تعطیلی این فرودگاه چیست؟ از سویدیگر فرشی که در طرود بافته می‌شود و یا محصولات و تولیداتدیگر شهرستان به‌راحتی می‌تواند از طریق این فرودگاه صادرشود. مشکل دیگر در شاهرود این است که به وضعیت آموزشی،پژوهشی و فناوری با دارا بودن نیروهای متخصص متأسفانهتوجهی نمی‌شود و دانشگاه مادر توسط دانشگاه صنعتی شاهرود و دانشگاه سمنان که قرار بود دوره‌ای جابجا شود توسط برخی افراد کارشکنی شد و کسی پیگیر این موضوع مهم و حیاتی شاهرود و میامی نبود!؟ از ورزش قهرمانی و وجود کم امکانات ورزشی برای جوانان شاهرود و میامی هیچ نگویم بهتر است. در این فضا همین بس که استخر دولتی فجر شاهرود سال‌هاست بر روی جوانان شاهرودی به دلیل خرابی تأسیسات بسته و محروم هستند!

آقای رئیس‌جمهور، معاون اول، وزیر نیرو و شش وزیر میراث فرهنگی و گردشگری، صنعت معدن و تجارت، جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی، علوم و تحقیقات و فناوری، ورزش و جوانان، واقعاًشما و مدیران کل استانی دستگاه‌های اجرایی در استان چه برنامه توسعه‌ای برای شاهرود و میامی در طول دوران تصدی دارید؟!

جناب آقای رئیس‌جمهور؛ با اظهار امیدواری که بیان مسائل فوقتغییری در روند فعلی ایجاد کند، بر خود وظیفه می‌دانم به‌عنوانفرزند شاهوار و یک شاهواری که 40 سال در ایران اسلامی مسئولیت‌های مختلفی بر عهده داشتم زبان گویای مردم باشم تاشاید گوشه‌ای از آلام و دردهای مردم شریف شاهرود و میامی بهگوش حضرت‌عالی و وزرای محترم رسیده باشد و به‌مانند بسیاریاز کشورهای جهان میل به تلاش و رفع تبعیض‌های ناروا در ذهنمسئولین عالی و دولتمردان این کشور حتی برای لحظه‌ای کوتاهنقش ببندد.

از خداوند متعال رستگاری ملت بزرگ ایران و انسان‌های آزادهجهان را مسئلت دارم.

همیشه پایان هر رویداد در کنار آغازی جدید است، می‌تواند یکجنبه جذاب دیگر هم داشته باشد و آن‌هم بازگشت به عقب و نگاهکردن به سیر و تجربیاتی که بر جامعه گذشته است.

آری در سال 1396 و ۱۴۰۰ در دو انتخابات، رویداد مهمی در استان روی داد و آن‌هم آرای قاطبه مردم شاهرود و میامی به آیت‌الله رئیسی بود که اولی نشانه اعتماد مردم شاهرود و میامی به رئیس‌جمهور محترم و دومی یک تحویل قدرت دولت از دوازدهم بهسیزدهم، علیرغم دیگر نقاط استان از جمله شهرستان سمنان رخداد که باید در بازخوانی رفتار شناسی مردم مورد توجه قرار گیرد.

والسلام علی عبادالله الصالحین

فرزند کوچک شاهوار؛

محمدمهدی عرب انصاری

بیست وششم بهمن‌ماه 1402

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا