آخرین خبرهاخبر داغعلم و تکنولوژی

دیگر سفر‌های هوایی خصوصی مختص ماسک و بیل گیتس نیست سفر با هواپیمای خصوصی به سبک تاکسی‌های اینترنتی؛ قیمت خطی ۱۱۱ دلار

هواپیما جت‌های خصوصی به دلیل اندازه کوچک‌تر این ظرفیت بالقوه را دارند که خط مقدم انطباق با فناوری جدید در بازار باشند. هوارد می‌گوید این پلتفرم هم چنین اولین گام به منظور آماده سازی برای هواپیما‌های برقی و هیبریدی آینده است که انتظار می‌رود با هواپیما‌های کوچک شروع به کار کنند. آن شرکت هم چنین امیدوار است که فروش صندلی‌های تک نفره را آغاز کند اگرچه مسئولان آن می‌گویند که تحقق این هدف مدتی به طول خواهد انجامید.

همیشه آرزو داشتید با هواپیمای شخصی پرواز کنید؟ اکنون Kinect Air مشابه سرویس تاکسیرانی اینترنتی “اوبر” (Uber)، اما در عرصه هوانوردی خصوصی وارد عمل شده است. در وب سایت آن شرکت که در سال ۲۰۱۹ میلادی ایجاد شده اشاره شده که برای سفر‌های هوایی خصوصی در شمال غربی اقیانوس آرام تاسیس شد و می‌توانستید از قبل یک پرواز طبق تقاضا را رزرو کنید. با این وجود، از دسامبر(آذر) ۲۰۲۳ میلادی می‌توانید برای پرواز در سراسر ایالات متحده یک هواپیمای خصوصی رزرو کنید. هزینه پرواز خصوصی از ۱۱۱ دلار برای هر نفر آغاز می‌شود.

“کیتی باس” یکی از خلبانان سابق ارتش آمریکا می‌گوید: “ما می‌خواهیم طرز فکر مردم در مورد پرواز‌های کوتاه را تغییر دهیم. مردم فکر می‌کنند که این گونه سفر‌های هوایی صرفا برای افرادی، چون ایلان ماسک و بیل گیتس امکان پذیر هستند و به هیچ وجه ارزان قیمت نیستند. اکنون، اما این پرواز‌ها از آن چه بسیاری از مردم فکر می‌کنند برای آنان در دسترس‌تر است. این یک روش کاملا متفاوت از سفر خواهد بود”.

او می‌گوید که آن شرکت قصد دارد در بازار پرواز‌های خصوصی انقلابی ایجاد کند دقیقا به همان روشی که اوبر برای تاکسی و Airbnb برای صنعت هتلداری این کار را انجام دادند.

هواپیما‌های ارزان تر، پرواز‌های ارزان‌تر

“بن هوارد” یکی از مدیران ارشد اجرایی آن شرکت می‌گوید:”سایت شرکت مان از نرم افزار مبتنی بر هوش مصنوعی برای تردد در اپراتور‌های هواپیما‌های خصوصی استفاده می‌کند”. این شرکت برای پایین نگهداشتن قیمت‌ها با هواپیما‌های توربو پروپ* و موتور پیستونی کار می‌کنند.

هر دو موتور در مقایسه با موتور‌های معمولی ارزان قیمت‌تر هستند اگرچه از نظر سرعت باعث می‌شوند پرواز قدری کُندتر شود. با این وجود، تفاوت در سرعت در پرواز‌های کمتر از ۸۰۴ کیلومتری اهمیت کمتری دارد. نکته قابل توجه آن است که استفاده از موتور‌های ذکر شده به جای موتور معمولی باعث می‌شود بتوان با هزینه‌ای پنج برابر کم‌تر پرواز را انجام داد.

با این وجود، روشی که آنان واقعا از طریق آن قیمت پرواز را کاهش می‌دهند از طریق پرواز‌های اصطلاحا “یکسر خالی” (Empty Leg) است جایی که هواپیما پیش‌تر برای یک سفر رزرو شده است و می‌تواند مسافران را به مقصد رزرو شده بعدی خود ببرد. وضعیتی که در آن وسیله نقلیه به دلیل نبود مسافر به ناچار از مبداء به مقصد یا برعکس خالی سفر می‌کند. Kinect Air ادعا می‌کند که استفاده از روش یکسر خالی آن شرکت باعث کاهش ۷۵ درصدی قیمت پرواز با یک هواپیمای خصوصی معمولی می‌شود.

سفر با هواپیمای خصوصی به سبک تاکسی‌های اینترنتی؛ قیمت خطی ۱۱۱ دلار/

ارزان‌تر از پرواز تجاری

زمان که صحبت از کرایه‌های لحظه آخری می‌شود برخی از قیمت‌هایی که Kinect Air تبلیغ می‌کند حتی از خطوط هوایی پروازی در کلاس اکونومی (اقتصادی) نیز ارزان‌تر هستند. برای مثال، هزینه یک پرواز یکسر خالی از فرودگاه فینیکس مسا گیت به فرودگاه پالم اسپرینگز به قیمت ۶۹۸ دلار یا ۲۳۳ دلار برای هر نفر در هواپیمای سه نفره فروخته شده است.

ارزان‌ترین کرایه مستقیم یک طرفه که خبرنگار “سی ان ان” برای هفته آینده از فینیکس به پالم اسپریمگز پیدا کرد ۳۰۰ دلار بود که از فرودگاه بین‌المللی فینکس اسکای هاربر در آریزونا در تاریخ ۱۴ دسامبر(۲۳ آذر) پرواز داشت. این کرایه شامل یک صندلی اختصاصی است و برای هزینه یک چمدان چک شده مبلغ ۳۰ دلار به این هزینه افزوده خواهد شد. قیمت یک صندلی درجه یک در مسیر یک طرفه ۴۲۵ دلار خواهد بود که تقریبا دو برابر قیمت یکسر خالی Kinect Air است.

با ۲۶۴ دلار می‌توانید با خطوط هوایی Sun Country یک پرواز انتخاب کنید، اما این سفر با توقف در مینیاپولیس ۴۰ ساعت به طول خواهد انجامید.

با نگاهی به یک کارگزار آنلاین دیگر ارزان‌ترین قیمت از فینیکس به پالم اسپرینگز ۳۱۹۸ دلار برای یک هواپیمای پنج نفره بود یعنی ۶۳۹ دلار به ازای هر نفر.

شرکت هواپیمایی نیمه خصوصی JSX که خارج از ترمینال‌های هوایی خصوصی فعالیت می‌کند، اما صندلی‌های جداگانه هواپیما‌های خود را می‌فروشد در این مسیر پرواز نمی‌کند. با این وجود، در مسیری با طول مشابه از فینیکس به لاس وگاس قیمت‌ها از ۲۴۹ دلار برای هر نفر شروع می‌شود.

هوارد می‌گوید:”در مورد شرکت ما شما باید هواپیمای کامل را پر کنید، اما اگر یک خانواده چهار نفره در آخرین لحظه پرواز کنند، این گزینه واقعا خوبی است”. ارزان‌ترین پرواز برای فروش در حال حاضر در سان ریور در اورگان به ارورا در اورگان در تاریخ ۱۰ دسامبر با قیمت ۳۳۳ دلار برای یک هواپیمای سبک سه نفره Diamond DA۶۲ یا ۱۱۱ دلار برای هر نفر برای پرواز ۴۸ دقیقه‌ای است.

گران‌ترین پرواز یکسر خالی پرواز اسپوکان در ایاالت واشنگتن به آیداهو در تاریخ ۱۳ دسامبر است این هواپیمای هشت نفره ۱۷۹۲ دلار برای پرواز ۷۱ دقیقه‌ای یا ۲۲۴ دلار برای هر نفر هزینه دارد. دریافت صورتحساب نهایی پس از پرواز به دنبال از محاسبه هر گونه سوخت اضافی تضمین می‌کند که قیمتی که برای تان نمایش داده شده همان قیمتی است که می‌پردازید.

هوارد می‌گوید: “ما از لحاظ آماری می‌دانیم که تا چه اندازه احتمال دارد هزینه‌های سوخت اضافی رخ دهد چرا که مدل‌های آب و هوایی خوبی در اختیار داریم و برای مثال می‌دانیم که پرواز در یک مسیر در مقایسه با مسیر دیگر هزینه کم تری خواهد داشت. ما می‌خواهیم هوانوردی خصوصی را بیش‌تر شبیه هوانوردی تجاری کنیم”.

سفر با هواپیمای خصوصی به سبک تاکسی‌های اینترنتی؛ قیمت خطی ۱۱۱ دلار/

نزدیک‌ترین رقیب Kinect Air شرکت Airble است که حق عضویت دریافت نمی‌کند کرایه‌های واقعی را ارائه می‌کند و نه تخمینی و یک صفحه معاملات برای پرواز‌های خالی دارد. Airble هم چنین به کاربران اجازه می‌دهد یک پرواز خصوصی رزرو کنند، اما آن را به عنوان “پرواز مشترک” علامت گذاری نمایند که صندلی‌هایی را برای رزرو توسط سایر کاربران باز می‌کند و قیمت سفر برای هر مسافر را پایین می‌آورد.

ارزان‌ترین مسیر یک طرفه فینیکس به پالم اسپرینگز در هفته جاری برای هشت نفر ۱۰۷۴۰ دلار یا به ازای هر مسافر ۱۳۴۲ دلار هزینه دارد. البته با تشدید بحران آب و هوا افتتاح یک شرکت هواپیمایی خصوصی یک حرکت بالقوه بحث برانگیز است.

نتیجه مطالعه‌ای در سال ۲۰۲۱ میلادی توسط سازمان غیرانتفاعی زیست محیطی Transport & Environment نشان داد که یک درصد از جمعیت مسئول نیمی از کل انتشار گاز‌های گلخانه‌ای جهانی ناشی از پرواز هستند. صنعت هوانوردی خصوصی در حال رونق است و در فاصله سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۹ میلادی به میزان ۳۱ درصد رشد کرده است. علاوه بر این، ۴۰ درصد پرواز‌های خصوصی به اصطلاح “پرواز‌های ارواح” هستند پرواز‌های خالی از مسافر در حالی که برای سوار کردن مسافر بعدی خود جابجا می‌شوند.

هوارد می‌گوید که پر کردن این پرواز‌های ارواح “راهی برای کارآمدتر کردن پرواز‌ها می‌باشد”. او می‌افزاید که هواپیما‌های توربوپراپ و پیستونی نسبت به جت‌های سنتی سوخت کمتری می‌سوزانند.

از آنجایی که جت‌های خصوصی معمولا مسیر‌های کوتاه را پرواز می‌کنند باعث می‌شود در اروپا از نظر زیست محیطی کم‌تر پایدار باشند. در اروپا برای ۸۰ درصد از محبوب‌ترین مسیر‌های پرواز خصوصی خطوط ریلی به عنوان جایگزین وجود دارد. این در حالیست که در مورد حمل و نقل عمومی در امریکا وضعیت متفاوت است و سفر ریلی در اکثر نقاط کشور گزینه آسانی نیست.

جت‌های خصوصی به دلیل اندازه کوچک‌تر این ظرفیت بالقوه را دارند که خط مقدم انطباق با فناوری جدید در بازار باشند. هوارد می‌گوید این پلتفرم هم چنین اولین گام به منظور آماده سازی برای هواپیما‌های برقی و هیبریدی آینده است که انتظار می‌رود با هواپیما‌های کوچک شروع به کار کنند. آن شرکت هم چنین امیدوار است که فروش صندلی‌های تک نفره را آغاز کند اگرچه مسئولان آن می‌گویند که تحقق این هدف مدتی به طول خواهد انجامید.

نوعی موتور توربینی گازی است که در آن از گردش محور توربین برای گرداندن ملخ و ایجاد پیش رانش استفاده می‌شود. این نوع موتور‌ها برای هواپیما‌هایی با برد ۲۰۰۰ کیلومتر با ۵۰۰ کیلومتر ساعت مناسب و به دلیل مصرف سوخت و تعمیرات ارزان‌ترشان نسبت به موتور‌های توربوفن دارای صرفه اقتصادی هستند.

/فرارو

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا