آخرین خبرها

مبتکر تاکسی کتابخانه شهر رشت نویسنده شد

فیلسوف ، راننده تاکسی شهر رشت که با ایجاد کتابخانه در تاکسی خود، مسافران را در آرامش مطالعه به مقصد می رساند ، اولین پیشنهاد دهنده طرح تاکسی – کتابخانه در شهر است.
به گزارش خبرنگار ایرنا ،وی در آئین رونمایی از کتابش در سالن دکتر رحمدل مجتمع فرهنگی و هنری خاتم الانبیاء (ص) رشت گفت که شنونده دائم رادیو است و این کتاب منتخبی از مجموع دلنوشته های وی است که طی چهار سال تماس تلفنی از رادیو مرکز گیلان پخش شده است . این کتاب در ٨٣ صفحه و یکهزار نسخه تالیف و به بازار عرضه شده است.
فیلسوف ، روزانه مسیر پر رفت آمد بین میدان صیقلان و گلسار رشت را بارها و بارها طی می کند و باور دارد بسیاری از دغدغه های جامعه با مطالعه و خواندن کاهش می یابد.
وی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: مدت ها بود به فکر ایجاد یک کتابخانه کوچک در تاکسی زرد رنگ خود بودم تا بتوانم شاید بخشی از نیازهای فکری مسافران را هرچند اندک از طریق مطالعه رفع کنم و از این راه در ترویج فرهنگ مطالعه نیز سهمی داشته باشم.
فیلسوف ، بیشترین استقبال کنندگان از کتابخانه تاکسی اش را زنان و جوانان می داند و می گوید : کتاب ها را به مسافران ثابت نیز امانت می دهم.
این راننده تاکسی با فرهنگ علت این اقدام خویش را علاقه مندی به کتاب از سنین کودکی عنوان کرد و افزود : به یاد دارم از زمان آموختن خواندن و نوشتن روزنامه و مجله مطالعه می کردم.
کتابخانه ساحل فیلسوف دارای حدود 50 کتاب با موضوعات مختلف کودک، روانشناسی، داستان کوتاه ، تاریخی و غیره است.
وی می گوید: وقتی مسافری برای بار چندم در تاکسی من می نشیند و برای ادامه مطلب کتابی را که دفعه قبلی خوانده بود، خواستار می شود پی می برم کاری که می کنم برای مردم شهرم مفید است.
اکنون مسافران مسیر خط میدان صیقلان به گلسار این راننده خوش ذوق را به نام می شناسند و برخی منتظر می مانند تا تاکسی زرد رنگ او از راه برسد و آنان را در آرامش حین مطالعه به مقصد برساند.
وی در مراجعه به اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان خواستار حمایت مسئولان این حوزه برای کیفیت بخشی هرچه بیشتر به کتابخانه خود شد که با حمایت این اداره کل، ده ها جلد کتاب بدین منظور به وی اهدا شد.
پیش تر نیز یک نانوا در گیلان با ایجاد کتابخانه کوچکی در نانوایی خویش بر اشتیاق خواندن در بین مردم افزوده بود .
بلباسی نانوایی است که در نانوایی اش کتاب نیز دارد و پرشور سخن می گوید، در نخستین کلام دغدغه اش گوشی های همراه در دست مشتریانش است که در صف های طولانی مدام با آنها کلنجار می روند.
بلباسی در کنار پخت نان، قفسه ای چوبین بنا کرده که چیدمانش کتاب است و جملات ادبی بر تکه های کاغذ نوشته و مشتریان را تا آماده شدن نان های داغ، به خواندن آنها دعوت می کند .
وی شادمان از اینکه ابتکارش در حوزه کتاب و کتابخوانی مورد توجه مشتریان و حتی مسئولان فرهنگی استان واقع شده به سادگی می گوید: تنها خواسته من کتاب است .
ناصر بلباسی متولد 1365 و دارای مدرک دیپلم است و اینک نانواست و کارش را هم دوست دارد اما هدفش از این اقدام را دغدغه دانایی می داند.
اصلاح مسایل اجتماعی نه کار یک روز، دو روز است و نه کار یک نفر، دو نفر و نه درمان را می توان در نسخه جستجو کرد بلکه بایستی عادت داد، بایستی بچه ها را از کودکی به کتاب و کتابخوانی ترغیب کرد و امروز، ساحل فیلسوف و ناصر بلباسی با اقدامی ساده نشان دادند که می بایست برای نهادینه سازی یک فرهنگ از خود شروع کنیم .
خبرنگار: ضامن ** انتشار دهنده : بابایی
1881 /6030

انتهای پیام /*

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا