آخرین خبرهااسلایدرتدبیر ورزشی

عضو فراکسیون ورزش مجلس: واگذاری سرخآبی‌ها بدون فراهم شدن زیرساخت‌ها رهاسازی هویت فوتبال ایران است

سرخآبی‌ها

عضو فراکسیون ورزش مجلس ضمن برشمردن شرایط صحیح واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس، تصریح کرد: بدون فراهم شدن این زیرساخت‌ها واگذاری این دو باشگاه از سر خود باز کردن هویت و اعتبار فوتبال ملی ایران است.

به گزارش تدبیر شرق غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی درباره واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس، با بیان اینکه در حال حاضر رویه واحدی در دولت برای کاهش تصدی گری وجود ندارد، اظهار کرد: برای واگذاری سرخآبی‌ها باید به قوانین و مقررات در این حوزه و تاریخچه مالکیت دو باشگاه رجوع کرد.

نماینده مردم رشت در مجلس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، باشگاه استقلال معروف به باشگاه فرهنگی ورزشی تاج بود و از بودجه عمومی استفاده می‌کرد؛ اما مالکیت پرسپولیس با شرکت سهامی فوتبال ایران بود که دارای املاک و مستقلات بیشتری بود و از معافیت‌های مالیاتی نیز بهره می‌برد.

وی یادآور شد: از تاریخ ۸ مهرماه سال ۱۳۵۸ شورای انقلاب اسلامی کلیه اموال و مطالبات این دو باشگاه را به سازمان تربیت بدنی واگذار کرد و پس از سال‌ها و در قانون برنامه چهارم موضوع واگذاری دو باشگاه برای نخستین بار در قانون مطرح و سپس در قوانین بودجه سال‌های ۹۲ و ۹۳ نیز بر واگذاری دو باشگاه تأکید شد ولی هیچگاه این دو باشگاه واگذار نشدند.

موانع واگذاری دو باشگاه طی سالیان گذشته چه بوده است؟

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تصریح کرد: طی ۹ سال گذشته نحوه اداره این دو باشگاه چهار مرتبه با تصمیم هیأت وزیران تغییر کرد و به دلیل وجود موانعی از جمله حق مالکیت معنوی، نبود ضمانت اجرایی در قانون، نداشتن استادیوم اختصاصی، بهره ناچیز از درآمد مسابقات  و نبود حق پخش تلویزیونی، این دو باشگاه تاکنون واگذار نشده‌اند.

جعفرزاده ایمن‌آبادی با بیان اینکه در حال حاضر باشگاه پرسپولیس به صورت شرکت سهامی عام ولی استقلال شرکت سهامی خاص ثبت شده است، یادآور شد: مهم‌ترین معضل برای واگذاری دو باشگاه نگرانی‌ها از بابت تبعات اجتماعی و امنیتی آن است. ضمن اینکه صورت‌های مالی اعم از بدهی و دارایی‌ها دو باشگاه نیز برای واگذاری مشخص نیست.

اموال سرخآبی‌ها از جمله استادیوم مرغوبکار و درفشی‌فر در صورت‌های مالی دو باشگاه نیامده‌اند

وی افزود: برای نمونه ما معتقدیم که دو استادیوم مرغوبکار و درفشی‌فر و همچنین برخی ساختمان‌های فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش و جوانان از داریی‌های این دو باشگاه است اما چنین مواردی در صورت های مالی دو باشگاه وجود ندارد.

این نماینده مردم در مجلس با اشاره به تجارب موفق دنیا در واگذاری باشگاه‌ها، به لیگ برتر انگلیس پردرآمدترین لیگ باشگاهی دنیا اشاره و اظهار کرد: در حال حاضر ۹ باشگاه لیگ برتری انگلیس در میان ۲۰ باشگاه پردرآمد جهان هستند.

درآمد ۳٫۷ بیلیون یورویی لیگ برتر انگلیس از فوتبال باشگاهی

وی ادامه داد: از مجموع درآمد فوتبال باشگاهی در سال ۲۰۱۸ در دنیا که رقم آن ۷٫۹ بیلیون یورو است، ۳٫۷ بیلیون یوروی آن مربوط به لیگ برتر انگلیس می‎شود و این رقم یعنی ۴۷ درصد درآمد فوتبال دنیا نصیب لیگ برتر انگلیس می‌شود؛ این مسئله به دلیل رخ می‌دهد که در انگلیس کاملا یک نگاه اقتصادی بر فوتبال حاکم است.

عضو فراکسیون ورزش مجلس با یادآوری اینکه حتی آلمان نیز بخشی از تولید ناخالص ملی خود را از طریق سرمایه گذاری در ورزش کسب می‌کند، افزود: باشگاه بایرن مونیخ آلمان درآمد سالانه ۶۲۹ میلیون یورویی دارد و به عنوان چهارمین باشگاه پردرآمد جهان در سال ۲۰۱۸ معرفی شده است. برآورد شده درآمد بایرن از هر مسابقه نزدیک به هزار میلیارد تومان است.

تعیین تکلیف حق پخش تلویزیونی یکی از ملزومات واگذاری دو باشگاه است

جعفرزاده درباره حق پخش تلویزیونی نیز گفت: در تمام دنیا رسانه‌های خصوصی حق پخش را به باشگاه‌های ورزشی می‌پردازند ولی به دلیل نبود رسانه‌های خصوصی، باشگاه‌های ما از حق پخش و بسیاری دیگر از درآمدهای دیگر محروم هستند.

ضرورت اصلاح اساسنامه دو باشگاه برای واگذاری

وی افزود: برای واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس باید اصلاح اساسنامه، تبدیل آن‌ها به شرکت سهامی عام و تعیین تکلیف اموال باشگاه صورت پذیرد. در این میان باشگاه استقلال باید از حالت سهامی خاص به سهامی عام تبدیل وضعیت دهد.

۵ روش علمی واگذاری سرخآبی‌ها

وی با اشاره به یک نظرخواهی در سال ۹۵ از ۱۵ تن از اساتید برجسته دانشگاهی در خصوص واگذاری این دو باشگاه، عنوان کرد: در این تحقیق علمی اساتید دانشگاه پنج روش برای واگذاری دو باشگاه پیشنهاد کرده‌اند که یکی از روش‌های عنوان شده از جانب این اساتید دانشگاهی واگذاری پیمانکاری و مدیریت دو باشگاه با حفظ مالکیت دولتی است.

جعفرزاده ادامه داد: دومین روش اجاره به شرط تملیک و واگذاری تدریجی دو باشگاه است. سومین روش برگزاری مزایده عمومی از سوی سازمان خصوصی سازی است که این روش تقریبا با شکست مواجه شد. چهارمین روش واگذاری تدریجی-ترکیبی است که بخشی از سهام از طریق مزایده و پس از مدتی بخش دیگری از سهام از طریق فرابورس عرضه می‌شود و ۱۰ درصد از سهام نیز در اختیار وزارت ورزش باقی می‌ماند. آخرین روش واگذاری نیز واگذاری از طریق فرابورس است که حکم مجلس در بودجه ۹۸ نیز است.

جعفرزاده با بیان اینکه واگذاری سرخآبی‌ها بدون فراهم شدن زیرساخت‌ها شکست خورده است، افزود: در صورت فراهم نشدن زیرساخت‌های نام برده این واگذاری نوعی رها سازی دو باشگاه تلقی می‌شود.

اعضای هیأت مدیره دو باشگاه نباید عضو حزب و جریانات سیاسی باشند

وی با تأکید بر اینکه شکست در واگذاری این دو باشگاه، شکست هویت فرهنگی فوتبال ایران است، تصریح کرد: همچنین در صورت واگذاری مالکان و مدیران باشگاه باید از شرکت در هر نوع حزب و گروه سیاسی اجتناب کنند و دستگاه‌های نظارتی نیز باید به این موضوع نظارت داشته باشند و وزارت ورزش و جوانان باید بر انتخاب هیأت مدیره دو باشگاه نظارت داشته باشد.

عضو فراکسیون ورزش مجلس افزود: با وجود اینکه طرفدار واگذاری دو باشگاه به روش پیمان مدیریت و حفظ مالکیت دولتی بودم اما واگذاری از طریق فرابورس در مجلس به تصویب رسید لذا امیدواریم زیرساخت‌های لازم و ابعاد مختلف این واگذاری مورد توجه قرار گیرد.

/خانه ملت

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا