آخرین خبرهااسلایدرسیاسیملییادداشت

وقتی می گویند نخرید یعنی بخرید!

حباب

مسئولان وزارت صمت دیروز تاکید کرده اند که مردم خودرو نخرند فعلا!زیرا به عقیده این وزارتخانه، مثل همیشه بازار حبابی است و هرکس بخرد متحمل ضرر می شود.

می دانم قصه «حباب» قصه ای تکراری و جانکاه است اما ماجرا وقتی جالب می شود که این آقایان کمی تنوع در اظهار نظر به خرج نمی دهند و هر بار که تبعات تصمیمات غیرکارشناسی شان نمایان می شود و بازار ملتهب، به ملت امر و نهی می کنند که نخرید و نبرید زیرا متضرر می شوید.لیکن همواره این اظهارات، خلاف واقع بوده چرا که هرکس برعکس عمل کرده سود هنگفتی نموده است.
بگذارید یک مثال بیاورم.حدود یک سال پیش که سکه بهار آزادی به مرز ۵میلیون تومان رسید آقایان اعلام کردند که ماجرا حباب است و نخرید زیرا حباب می ترکد و ضرر می کنید.اگر فردی همان زمان که مسئولان در تریبون ها حباب بازی راه انداخته بودند ۱۰۰ سکه می خرید اکنون حداقل ۱۵۰ میلیون تومان سود کرده بود.اتفاقا جامعه هم یاد گرفته نحوه مواجهه با چنین اظهاراتی را.یعنی هربار آقایان می گویند نخرید می خرند و هربار می گویند بخرید نمی خرند.
این درست که بی اعتمادی و شکاف شکل گرفته اما عده ای توسط همین بازار پر رونق بی اعتمادی کاسبی شان سکه شده و با نگاه به دهان مسئولان تصمیمات اقتصادی خود را اتخاذ می کنند و موفق شده اند.
همین الان که پراید به قیمت ۹۰ میلیون تومان رسیده و در آستانه ۱۰۰ میلیونی شدن است اگر کسی بخرد ضرر نمی کند.چرا؟پاسخ روشن است.زیرا مسئولان محترم گفتند قیمت ها حبابی است و بازار واقعی نیست ولی آنچه واقعی نیست وعده دولت برای کنترل بازار است.حال چرا وعده دولت برای کنترل بازار واقعی نیست زیرا عرضه با تقاضا در بازار همخوانی ندارد و خودروسازان از مطالبات مردم عقب افتاده اند و نمی توانند همپای آنان در بازار بیایند .سوال بعدی هم این است چرا خودروسازان با این همه رانت و دلبری کردن برای مسئولان توان رفع عطش بازار را ندارند ؟پاسخ روشن این است که در کنار سوءمدیریت مزمن، تحریم ها نیز دست و پای شان را بسته است.شاید پرسیده شود پس چه می توان کرد؟پاسخ باز هم روشن است:برای تنظیم بازار باید واردات تسهیل شود ؛نه واردات خودروهای لوکس بلکه واردات خودروهای اقتصادی تا فی المثل فردی که می خواهد ۱۰۰ میلیون دهد تا پراید سوار شود و جان خود و عزیزانش در معرض تهدید باشد با مبلغی کمتر خودرویی با استاندارد جهانی زیر پای خود بگذارد.چرا چنین نمی شود؟دنده عقب بگیرید بروید جاده مخصوص تا پاسخ سوال پیدا شود .مافیای جاده مخصوص سال هاست با تطمیع و تهدید حرف خود را به کرسی نشانده و اجازه نمی دهد مسئولی تصمیمی برای تنظیم بازار بگیرد.در این سال ها خودروهای به نسبت اقتصادی هم که به صورت مونتاژ وارد بازار شده اند به گونه ای قیمت گذاری شده اند که خودروهای ساخت داخل در حاشیه امن قیمتی قرار داشته باشند .
من اقتصاددان و بیزینس من نیستم.شم اقتصادی خاصی هم ندارم.که اگر داشتم وضع اقتصادی ام چنین نبود!لیکن تجربه اقتصادی ام می گوید هرکس همین امروز پراید بخرد برده است و سال دیگر می تواند سود خوبی به جیب بزند.

سید علیرضا کریمی

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا