اقتصادیملی

قاچاق چیان آرایشی، پیروز اصلی افزایش تعرفه واردات

به گزارش تدبیرشرق به نقل از ایسنا، گمرک ایران طی بخش نامه ای افزایش ۱۰ درصدی عارضه ها گمرکی و نفع بازرگانی لوازم آرایشی وارداتی را به گمرکات اجرایی ابلاغ کرده هست.

اصطلاح آرایشی، بهداشتی طیف وسیع ای از کالاها را دربردارنده می گردد که البته لوازم آرایشی عموما در فصل ۳۳ کتاب مقررات صادرات و واردات طبقه بندی شده و حقوق ورودی آن ۲۶ درصد اعتبار آن بوده هست.

با توجه به اینکه این گروه جزء گروه کالایی ۱۰ به شمار می رود، نفع بازرگانی آن دو برابر بوده که بنابراین حقوق ورودی لوازم آرایشی تا قبل از این مصوبه ۴۸ درصد اعتبار بوده هست و ۹ درصد نیز مالیات اعتبار افزوده به آن اضافه می گردید.

بدین ترتیب با افزایش ۱۰ درصدی عارضه ها گمرکی و نفع بازرگانی این کالاها، واردات این کالا مشمول ۵۸ درصد حقوق گمرکی می گردد.

افزایش میزان حقوق گمرکی واردات لوازم آرایشی طبق تصمیم نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به لایحه بودجه ۱۳۹۷ انجام گردید که از ۲۲۰ نماینده حاضر در مجلس شورای اسلامی، ۱۵۰ رای قبول کننده، ۴۱ رای مخالف و ۹ رای ممتنع به مصوبه فوق داده گردید.

این در حالی هست که بر طبق اعلام ستاد مقابله با قاچاق کالا و ارز، ۶۳ درصد لوازم آرایشی موجود در بازار به شیوه قاچاق تامین می گردد.

گذری بر بازار لوازم آرایشی کشور گویای آن هست که بخش قابل ملاحظه ای از این بازار در دست کالاهای قاچاق هست و مراکزی که به فروش لوازم آرایشی وارد گردیده از مجاری رسمی می پردازند قیمتی به مراتب زیادتر برای کالای خود اعلام می نمایند. بر همین اساس حتی زیادی از خریداران این بازار هم ترجیح می دهند برای پرداخت هزینه کمتر از کالاهایی که به شیوه قاچاقی وارد گردیده اند استفاده نمایند.

معاون مدیرکل مقابله با قاچاق کالاهای هدف از تامین ۶۳ درصدی لوازم آرایشی به نحو قاچاق خبر داده و گفته که بر طبق برآوردهای انجام شده، قاچاق لوازم آرایشی و بهداشتی در سال ۱۳۹۵حدود ۱.۵

  از سوی دیگر، ریاست هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فرآورده های شوینده، آرایشی و بهداشتی  نیز در عکس العمل به این تصمیم مجلس شورای اسلامی بیان کرد که به صورت حتم تولیدکنندگان قبول کننده افزایش گمرکی لوازم آرایشی نیستند، چون که به باعث آن شاهد افزایش قاچاق و تاثیرات منفی در این بخش می باشند.

البته مبحث قاچاق لوازم آرایشی به ایران ذی ربط به روز گذشته و امروز نیست و به طور مستمر بخش اعظمی از واردات این فرآورده ها از طریق مبادی غیررسمی انجام شده هست که این مبحث منطق افزایش میزان تعرفه واردات را برای این محصول کاهش می دهد و به نظر می آید که با این اوصاف تولیدکننده و واردکننده از این مبحث متضرر شده و سر انجام نفع کلیدی را از این افزایش تعرفه، قاچاق چیان می برند.

انتهای پیام

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا