بین الملل

استقبال سازمان ملل، ناتو و اتحادیه اروپا از آتش بس اعلام گردیده دولت افغانستان

به گزارش تدبیرشرق به نقل از ایسنا، به نقل از خبرگزاری هند، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل از آتش بس یک هفته ای که جدیدا از سوی دولت افغانستان تنها در ازای شبه نظامیان طالبان اعلام گردید، استقبال کرد و از این گروه شبه نظامی نیز خواست که آتش بس مانندی را اعلام نماید.

این آتش بس که از سوی دولت افغانستان اعلام گردیده از تاریخ ۱۲ ژوئن شروع شده و تا انتهاء ماه رمضان و پنجمین روز تعطیلات عید فطر ادامه خواهد داشت.

در پی اعلام این آتش بس، ائتلاف نظامی بین المللی حاضر در افغانستان نیز اعلام نمود که به این آتش بس احترام می گذارد.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در اطلاعیه ای که از طرف سخنگویش منتشز شد از طالبان درخواست ها کرد “پیشنهاد صلح اشرف غنی، ریاست جمهور افغانستان را قبول کنید و وارد مذاکره هایی مستقیم به منظور انتهاء دادن به درد و رنج های طولانی مردم افغانستان شود”.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در اطلاعیه ای که از طرف سخنگویش منتشز شد از طالبان درخواست ها کرد “پیشنهاد صلح اشرف غنی، ریاست جمهور افغانستان را قبول کنید و وارد مذاکره هایی مستقیم به منظور انتهاء دادن به درد و رنج های طولانی مردم افغانستان شود”.

این اطلاعیه عنوان نمود که دبیرکل سازمان ملل از طالبان قصد دارد تا اقدام متقابلی در اعلام یک آتش بس موقت صورت دهد.

او در عین حال از همبستگی این سازمان با مردم و دولت افغانستان خبر داده و اظهار کرد: سازمان ملل دارای تعهد به پشتیبانی از یک روال صلح تحت رهبری افغان ها باقی خواهد ماند.

تادامیچی یاماموتو، نماینده مخصوص دبیرکل سازمان ملل برای افغانستان و ریاست هیات کمکی سازمان ملل در این کشور (یوناما) مقامهای افغانستان را از بابت اعلام آمادگی خود برای دست زدن به هرگونه اقدامی با حسن نیت در ازای یک روال صلح رسمی ستایش کرد.

در عین حال ناتو و اتحادیه اروپا نیز از اعلام آتش بس موخر از سوی دولت افغانستان استقبال کردند. ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در کنفرانسی خبری در شهر بروکسل که در آستانه یک نشست وزرای دفاع این ائتلاف برگزار گردید، اظهار کرد: من از آتش بسی که جدیدا از سوی اشرف غنی، ریاست جمهور افغانستان و دولت اتحاد ملی این کشور اعلام گردید، استقبال می نمایم.

استولتنبرگ با درخواست ها از طالبان برای ملحق شدن به این آتش بس اظهار کرد: اعلام این آتش بس نشان دهنده جدی بودن اشرف غنی و دولت افغانستان در کوشش هایشان برای یافتن یک راه حل صلح آمیز و مبتنی بر مذاکره برای جنگ افغانستان هست. او دنبال کرد: طالبان در میدان جنگ برنده نخواهد گردید.

من از طالبان می خواهم تا به این آتش بس ملحق شود و جنگ افزار هایش را زمین گذاشته و وارد مذاکره هایی سازنده به منظور یافتن یک راه حل صلح آمیز شود.

از طرف دیگر فدریکا موگرینی، ریاست سیاست بیگانه اتحادیه اروپا نیز در اطلاعیه ای به صورت مجزا از آتش بس در افغانستان استقبال کرده و اظهار کرد: طالبان باید این آتش بس را بپذیرد.

دولت افغانستان روز پنجشنبه اعلام نمود که به صورت یک جانبه برای مدت یک هفته و از تاریخ ۲۷ رمضان تا پنجمین روز تعطیلات عید فطر آتش بسی را با طالبان اعلام می نماید.

انتهای پیام

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا