آخرین خبرها

لایحه کوله بری تمام نقاط سیستان و بلوچستان را دربردارنده می گردد

به گزارش تدبیرشرق به نقل از ایرنا علی کرد روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران در زاهدان اضافه کرد: ضروریست علاوه بر میرجاوه سایر فرمانداری های استان نیز با تألیف اطلاعات کوله بران و انجام کارهای لازم از این مجال در راستای توسعه فعالیت های اقتصادی کوله بران در مرزها استفاده نمایند و چنانچه تاحالا اقدامی صورت نگرفته کم کاری فرمانداران بوده هست.
وی مرز میرجاوه را پس از بازرگان دارای اهمیت استراتژیک کشور دانست و گفته بود: این مرز علی رغم داشتن استعداد های زیاد من جمله نزدیکی به بازارهای آسیای میانه، فاصله اندک تا مرکز استان، داشتن زیر ساخت های مناسب و نزدیکی به فرودگاه بین المللی زاهدان در سالهای گذشته در راستای رفت و آمد اشخاص و صادرات به طور نابسامان انجام می گرفته که با نشست های مکرر در فرمانداری شهرستان، استانداری و وزارت کشور این مرز برای کوله بری صادرات تصویب و در حال فعالیت هست.
وی مرز را خوب ترین مجال برای اشتغال در مرکز سیستان و بلوچستان برشمرد و اضافه کرد: میتوان با بهره گیری از این مجال و انجام کارهای مناسب مرزنشینان را به طور پایدار در مرز ماندگار کرد و شاهد بهبود وضعیت اقتصادی منطقه بود.
نماینده مردم خاشف میرجاوه، نصرت آباد و کورین خشکسالی را یکی از مشکلات بنیادی سیستان و بلوچستان برشمرد و گفت: از آنجایی که خشکسالی های پی درپی و به دنبال آن بروز توفان های شن و مشکل کم آبی این استان را در مسیر بحران قرار داده نمایندگان کوشش خود را در مجلس برای برطرف مشکلات بکار بسته اند تا با مشارکت دستگاهها بتوان این مشکلات را بخوبی اداره نمود.

کرد گفت: اعطای کمک های بلاعوض به عشایر و دامداران به عنوان یکی از راهکارهای با اهمیت برای برطرف مشکلات مردم منطقه های روستایی استان از طریق سازمان برنامه و بودجه کشور و استان مورد توجه قرار گرفته اما کافی نیست.
وی اضافه کرد: ضروری هست مشکلات دامداران و کشاورزان استان در برنامه های کوتاه، میان و بلند مدت مورد توجه قرار گیرد تا فشارها از این قشر برداشته گردد.
وی کم بودن بزرگراه را از دیگر مشکلات سیستان و بلوچستان عنوان نمود و اضافه کرد: با پیگیری های صورت گرفته برای برطرف این مشکل در حوزه انتخابیه طرح های خوبی مثل ۴۵ کیلومتر جاده ۲ بانده در مسیر زاهدان- خاش، ۳۵ کیلومتر در مسیر زاهدان – بم، ۲۰ کیلومتر در مسیر دامن – ایرانشهر و پنج کیلومتر زاهدان- کلاته در دستور کار قرار دارد که بعضی درحال انجام و بعضی دیگر درحال سیر مراحل می باشند.
وی با بیان اینکه مدرسه ها و جایگاه ها تعلیم عالی از لزوم های توسعه انسانی استان هست گفت: در حوزه انتخایبه علاوه بر چهار واحد دانشگاهی فعال در خاش سال گذشته یک واحد تعلیم عالی در میرجاوه راه اندازی گردید.
وی اضافه کرد: با توجه به احتیاج منطقه راه اندازی چند مرکز دیگر در حوزه انتخابیه خاش مورد توجه هست.
وی با تقدیر از مسئولین آموزش و پرورش استان گفت: امروزه با برطرف بی عدالتی و تبعیض شاهد عدالت آموزشی هستیم به به صورتی که زیادی از فرزندان این دیار بویژه دخترهای که نیمی از جامعه را تشکیل می دهند در تمام مقطع ها درحال فراگیری علم و دانش می باشند.
نماینده مردم خاش و میرجاوه توسعه سیستان و بلوچستان را در گرو نیروی انسانی ذکر نمود و اضافه کرد: سال گذشته در حوزه انتخابیه ۱۵ نفر علاوه بر سهمیه، به عنوان پزشک و دندانپزشک جذب جایگاه ها تعلیم عالی گردیدند تا شاهد ماندگاری نیروهای بومی در منطقه برای خدمات رسانی به مردم باشیم.
وی ارتقاء سیمای روستاها و منطقه های عشایری را گامی ارزنده در پیشرفت منطقه و برطرف احتیاج مردم دانست و گفت: در این راستا در سالهای موخر مبدل زیادی از جایگاه ها بخش ها مثل ایرندگان و لادیز در حوزه انتخابیه به شهر و شهرستان مورد توجه قرار گرفته هست.
وی جذب نیروی بومی را در استخدام های استان و جایگاه ها تربیت معلم با اهمیت بر شمرد و گفته بود: با جذب هر نفر نیروی بومی طبق احتیاج ضمن استفاده از حجم ها بر ماندگاری نیروها در منطقه کمک شایان توجهی می گردد.
وی با اشاره به استخدام سال کنونی آموزش و پرورش استان اضافه کرد: کوشش شده سهمیه منطقه های به شکلی باشد که اشخاص هر منطقه مثل زابل، ایرانشهر با توجه به دانش و استعداد خود به رقابت بپردازند.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: طرح گاز رسانی در استان پس از زاهدان در شهرستان خاش و میرجاوه جزء مصوبات هست که بزودی عملیات اجرایی آن کلنگ زنی خواهد گردید.
وی اضافه کرد: هم اینک ۸۲ کیلومتر از شبکه گازرسانی در شهرستان خاش انجام شده هست.

وی با مخالفت بر تقسیم سیستان و بلوچستان اضافه کرد: با توجه به اینکه زیادی از ابزارها استان در مرکز تجمیع شده هست با تقسیم استان دچار مشکلات و معضلات در دیگر نقاط خواهیم گردید.
وی مشکل در جذب نیرو و استخدام ها، مرزهای آبی و خاکی و محروم شدن مردم استان از زیادی از ابزارها سایر نقاط و ایجاد فرقه گرایی در استان را من جمله با اهمیت ترین مشکلات پس از تقسیم آن ذکر نمود و اضافه کرد: ضروری هست برای توسعه استان ادارات کل و با اهمیت مثل آموزش و پرورش و جهاد کشاورزی علاوه بر مرکز استان در بلوچستان با مرکزیت ایرانشهر و چابهار و در سیستان استقرار یابند.
وی تصریح نمود: تنها راه رهایی استان برای توسعه بالندگی،وحدت و رساندن ابزارها هست.
وی طرح منطقه آزاد سیستان را از طرح های با اهمیت برای توسعه استان برشمرد و اضافه کرد: با وحدت و توافق خوبی که نمایندگان این دوره از مجلس شورای اسلامی دارند تمام کوشش خود را بکار خواهند گرفت که این طرح با اهمیت با توجه به احتیاج منطقه به تصویب برسد.
وی اضافه کرد: از آنجایی که سیستان و بلوچستان به عنوان گسترده ترین استان کشور دارای شرایط خاص جغرافیایی از نظر ترانزیت و صادرات هست تمام نمایندگان تلاش های خود را برای تصویب منطقه آزاد سیستان بکار گرفتند تا شاهد رونق و توسعه منطقه و برطرف مشکلات مردم باشیم.
وی گفت: علاوه بر این منطقه مخصوص اقتصادی میرجاوه که جزء مصوبات بوده هم اینک در حال ثبت و سند زمین به مساحت ۳۵۰ هکتار از میل ۶۹ تا ۷۲ هست که با منطقه آزاد سیستان نوید توسعه اقتصادی استان را می دهند.
وی از دستگاههای قضایی و مسئولین سیستان و بلوچستان در برخورد قاطع و به موقع با استاد هتاک دانشگاه تقدیر کرد و از مردم استان خواست در برخورد با این چنین مسائل احساساتی مشی نکنند لکن با وحدت و همبستگی راه را بر هرگونه سوء استفاده دشمن های نظام ببندند و به طور مستمر همسو با آرمان های انقلاب حرکت کنند.
وی با تاکید بر جذب معلمان حق التدریس گفت: به دنبال این هستیم که امتحان برای جذب این معلمان برداشته و آنها با گذراندن دوره های مخصوص جذب آموزش و پرورش گردند.
۷۳۱۶ **۶۰۸۱

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا