بین الملل

استراتژی ترامپ برای دور کردن اروپا از ایران چیست؟

به گزارش تدبیرشرق به نقل از جماران، در پی خارج شدن آمریکا از برجام و برگشت تحریم‌های این کشور بر علیه ایران، اختلافات بین اتحادیه اروپا و دولت آمریکا بر سر برجام بالا گرفت. اروپایی‌ها به صراحت اعلام می‌کنند که آن‌ها علیرغم خارج شدن آمریکا از توافق هسته‌ای، خواهان تداوم این توافق می باشند. حالا این سوال مطرح است که دولت آمریکا برای کم کردن اختلاف با اروپا در مورد برجام از چه ابزار‌هایی استفاده می‌کند.

در همین رابطه، خبرگزاری اسپوتنیک در صحبت با فیل باتلر، تحلیلگر مسائل ژئوپولیتیک، به استراتژی آمریکا برای دور کردن اروپا از ایران پرداخت و درج کرد: " دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، برای متقاعد کردن متحدین اروپایی‌اش به پیروی از سیاست خارجی‌اش، آن‌ها را با تعرفه‌ها و تحریم‌های جدید تهدید می‌کند".
به گفته باتلر، تعرفه‌های ترامپ، تنها ابزاری برای ایجاد شکاف بین اروپا و ایران است. ترامپ از این تعرفه‌ها به عنوان امتیازی برای چانه‌زنی استفاده می‌کند.
اتحادیه اروپا علی الظاهر بعد از خارج شدن یکجانبه آمریکا از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، برای رهایی این توافق کوشش می‌کند. کمیسیون اروپا در ۱۸ ماه می، اعلام نمود که فرآیند فعال‌سازی قوانین مسدودساز را با به روز کردن فهرست تحریم‌های آمریکا بر علیه ایران که در چارچوب این قوانین جای می‌گیرند، شروع نموده است.
قوانین مسدودساز اتحادیه اروپا به مجموعه تدابیری گفته می‌شود که از شرکت‌های اروپایی که با ایران دادوستد می‌کنند در مقابل تحریم‌های فراسرزمینی آمریکا حراست می‌کند. بعد از فعال‌سازی این قوانین، شرکت‌های اروپایی از پیروی از تحریم‌های فراسرزمینی آمریکا منع می‌شوند.
کشور‌های اروپایی امضاکننده برجام – فرانسه، آلمان و بریتاینا – بارها تعهدشان به توافق هسته‌ای را اعلام نموده و برای رسیدن به یک مصالحه با ترامپ در مورد برجام کوشش می‌کنند.
بنا بر گفته باتلر، بعید است که اتحادیه اروپا با ترامپ در مورد برجام به یک راه حل میانه برسد. رئیس‌جمهور آمریکا امکان دارد برای اجبار متحدین اروپایی‌اش به خارج شدن از بازار جمهوری اسلامی ایران، از رویکرد هویچ و چماق استفاده نماید. به نظر می‌رسد که آمریکا برای مدیریت کردن شرکای اروپایی‌اش اهرم‌هایی دارد.
علاوه بر تعرفه‌های فولاد و آلومینیوم که در اواخر ماه می‌ اعمال شد، ترامپ توجه دارد تا تعرفه‌های ۲۵ درصدی بر واردات خودرو اعمال کند. امری که به شرکت‌های خودروسازی اروپایی و آسیایی ضربه خواهد زد.
ناظران بین المللی کارهای موخر ترامپ را به عنوان یک هجوم مستقیم به آلمان مورد توجه قرار دادند. بلومبرگ جدیدا گزارشی در مورد تاثیر تعرفه‌های آمریکا بر شرکت‌های خودروسازی آلمان منتشر نمود. به گفته این خبرگزاری، تهدیدات ترامپ برای اعمال تعرفه‌ها بر خودرو‌های وارداتی، اقتصاد صادرات کانون آلمان را هدف قرار داده و بنابراین سهام شرکت‌های بزرگ خودروسازی آلمان سقوط کرده است. بلومبرگ امکان استفاده از تعرفه‌ها برای دور کردن اروپا از ایران را مطرح نمود.
باتلر "حمله" جدید بر علیه ایران را با اتفاقات منطقه هم مربوط می‌داند.
از دیدگاه این کارشناس، زمان اعمال فشار بر ایران هم قابل ملاحظه است. " "حمله" جدید بر علیه ایران نتیجه قمار شکست‌خورده کشور‌های متحد آمریکا در سوریه است.
او کوشش می‌کند اروپایی‌ها را به خارج شدن از این توافق راضی کند.

 

انتهای پیام

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا