آخرین خبرهااسلایدربین الملل

تلاش دولت اوباما برای دسترسی ایران به سامانه مالی آمریکا

سامانه مالی آمریکا

به گزارش تدبیرشرق به نقل از سی ان ان، سناتورهای جمهوری خواه روز چهارشنبه دولت اوباما را متهم کردند که پس امضای توافق اتمی با ایران به تهران اذن دسترسی به سامانه مالی آمریکا را در زمینه مبدل میلیون ها دلار از اموال خود به یورو را اعطا کرده هست.

در این گزارش که روز چهارشنبه از سوی سناتورهای جمهوری خواه عضو کمیته فرعی بازرسی سنا منتشز شد، مدعا شده هست که دولت اوباما مبحث اذن دستیابی ایران به سامانه مالی امریکا را به کنگره اطلاع نداده هست و به سبب شوق زیاد برای امضای توافق در کوشش بوده هست تا تحریم هایی که بعد از توافق اتمی بر بر علیه ایران باقی مانده بود را دور بزند؛ گرچه به سبب عدم مشارکت بانک های آمریکایی این امر پژوهشگر نشده هست.

سناتور راب پورتمن،ریاست کمیته فرعی بازرسی سنا در این باره اظهار کرد: دولت اوباما مردم آمریکا و کنگره را ضاله کرد تا به توافقی که برای امضای آن شوق زیاد داشتند دست یابد.

با این وجود این ادعاها از سوی مقام های دولت اوباما رد شده و این ادعاها را تلاشی همه جانبه برای تغییر حقیقت از سوی جمهوری خواهان دانسته اند تا اذهان عمومی را به سوی این که دولت اوباما در پی اعطای دسترسی های وسیع به ایران در سامانه مالی آمریکا بوده هست منحرف کنند.

در همین راستا یک مرجع آگاه به سی ان ان اظهار کرد: انتشار این گزارش نشان از آن دارد که واشنگتن قصد ندارد کشورهای اروپایی را از تحریم های ثانویه مربوط با ایران معاف کند.

به گزارش تدبیرشرق به نقل از ایسنا ،روزی چهارشنبه وزرای خارجه و اقتصاد انگلستان، فرانسه و آلمان در نامه ای خطاب به همتایان آمریکایی خود، خواستار معافیت از تحریم های ثانویه آمریکا درباره تجارت با ایران گردیدند.

دونالد ترامپ در اواسط ماه جاری اعلام نمود که آمریکا به صورت یک جانبه از برجام خارج خواهد گردید. این در حالی بود که شرکای اروپایی واشنگتن همه کوشش خود را به کار بستند تا مانع انجام این اقدام از سوی ترامپ گردند.

پس از ان حسن روحانی، ریاست جمهور کشورمان، نقض عهدهای متعدد آمریکا از اوائل توافق با اهمیت برجام را سرشکستگی تاریخی برای دولت این کشور برشمرد و تاکید کرد: اروپا در شرایط کنونی مجال بسیار محدودی برای محافظت برجام در اختیار دارد و باید هرچه فوری تر موضع شفاف و قاطع خود را نسبت به تعهداتش در برجام، مشخص و اعلام نماید

پس از ان نیز سید عباس عراقچی که قبل تر بیان کرد اروپایی ها باید در ازای تامین منفعت های ایران در برجام ضمانت دهند، بعد از مذاکره با اروپایی ها در جریان نشست کمیسیون برجام در وین از اراده مناسب دو طرف برای محافظت برجام اطلاع داد.

در همین راستا کمیسیون اروپا روز چهارشنبه از به روز رسانی «قانون مسدود کننده» اطلاع داد که به شرکت های اروپایی اذن می دهد با دور زدن تحریم های احتمالی آمریکا به تجارت خود با ایران دنبال کردند.

علاوه بر این ترزا می نخست وزیر انگلستان نیز در دیدار با نتانیاهو همتای صهیونیست خود با تاکئید بر ضرورت محافظت برجام اظهار کرد: تا وقتی که ایران به برجام پایبند باشد، انگلستان به پایبندی خود در ازای توافق اتمی ادامه می دهد.

وی اضافه کرد: ما بهمراه آلمان و فرانسه همچنان اعتقاد داریم که برجام خوب ترین روش برای جلوگیری از دستیابی ایران به جنگ افزار اتمی هست.

/ ایسنا

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا