بین الملل

نشست سران گروه هفت در سایه جنگ تجاری واشنگتن

به گزارش تدبیرشرق به نقل از روز پنجشنبه ایرنا، نشست سران گروه هفت که تشکیل شده از ۷ اقتصاد بزرگ جهان هست از فردا شب در شهر کوچک لامالبه در کرانه رودی به همین اسم در استان کبک کشور کانادا برگزار می گردد.
لامالبه که در زمین لرزه خیزترین منطقه کانادا قرار دارد، در این دوره از نشست سران این گروه شاهد زمین لرزه ای تجاری هست که محور آن در کاخ سفید در واشنگتن واقع شده هست.
به گزارش تدبیرشرق به نقل از رسانه های آمریکایی، دونالد ترامپ ریاست جمهوری آمریکا اسفند ماه سال ۹۶ اعلام نمود که تعرفه های واردات فولاد و آلومینیوم را افزایش می دهد. اقدامی که موجی از انتقادها را از سوی متحدین و شرکای تجاری واشنگتن در پی داشت.
چند روز بعد و در پی شروع اعمال تعرفه های گمرکی جدید از سوی کاخ سفید، چین، کره جنوبی، اتحادیه اروپا، کانادا و مکزیک نیز به سازمان تجارت جهانی شکایت بردند و علاوه بر این در اقدامی متقابل تعرفه های واردات بعضی کالاها از آمریکا را زیاد کردند.
بعد از سختی های زیاد و اقدام های متقابل برای افزایش تعرفه های گمرکی که کارشناسان و رسانه ها از آن به جنگ تجاری تعبیر کردند، ترامپ اعلام نمود که کانادا، مکزیک، کره جنوبی، استرالیا و اتحادیه اروپا تا ۶ ماه از این تعرفه ها معاف می باشند. اما هفته گذشته و پس گذشت ۶ ماه از اعمال اولیه تعرفه ها، ترامپ در دور جدید معافیت های مخصوص این کشورها را را کنسل کرد.
خبرگزاری رویترز گزارش کرد که در انتهاء نشست وزیران اقتصاد گروه هفت در اوایل هفته جاری، ۶ کشور عضو این گروه در اطلاعیه ای مشترک از اقدام های یکجانبه تجاری واشنتگن ابراز ناامیدی کرده و از استیو منوچین وزیر خزانه داری ایالات متحده خواستند مراتب نگرانی آنان را به ریاست جمهوری این کشور جابه جا کند.
در نشست وزیران که منوچین منزوی شده و آماج انتقاد همپیمانان اقتصادی کشورش قرار گرفته بود، دیگر کشورها «اقدام قاطع» در ازای تصمیم ترامپ برای اعمال تعرفه های جدید بر واردات فولاد و آلومینیوم را ضروری دانستند.
حالا نشست سران گروه هفت دربردارنده آمریکا، آلمان، انگلیس، ایتالیا، ژاپن، فرانسه و کانادا و علاوه بر این اتحادیه اروپا در آستانه برپایی هست، انتظار می رود این بار ترامپ به جای وزیر خود هدف انتقاد سران کشورهای شریک تجاری واشنگتن باشد.

علاوه بر این ژان کلود یونکر ریاست کمیسیون اروپا و دونالد توسک ریاست شورای اروپا نمایندگان اتحادیه اروپا در این نشست می باشند.
کشورهای گروه هفت ۶۲ درصد از ثروت خالص جهان و ۴۶ درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی را به خود اختصاص داده اند.
شبد**۹۴۱۶**۱۰۱۰

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا