آخرین خبرهاعلم و تکنولوژی

شناسایی و شمارش حیوانات با کمک هوش مصنوعی

شمارش حیوانات

به گزارش تدبیرشرق و به نقل از تک تایمز، این فناوری از طریق داده های جمع سپاری توسعه یافته است. این مطالعه به رهبری “جف کلون”(Jeff Clune)، استاد “دانشگاه وایومینگ”(University of Wyoming) انجام گرفته است. محققان در این مطالعه عکس های حیوانات وحشی را توسط دوربین های دارای سنسور حرکتی تألیف کردند.

آنان یک تکنیک به اسم سامانه یادگیری عمیق را اعمال کردند که این سامانه می توانست ۹۹٫۳ ۳ درصد عکس ها را شناسایی کند. صحت این عکس ها توسط یک تیم تشکیل شده از ۵۰ هزار داوطلب انسانی تایید گردیده است.

کلون اظهار کرد: این فناوری ما را قادر می سازد تا با دقت داده های حیات وحش را تألیف کنیم که این کار توان دارد به تجزیه و آنالیز زیادی از زمینه های زیست شناسی مثل زیست شناسی حیات وحش، جانورشناسی، زیست شناسی بقا و مشی حیوانات، کمک کند. این فناوری به طرز چشمگیری قدرت ما را برای مطالعه و بقای حیات وحش و اکوسیستم های با اعتبار، بهبود می بخشد.

کلون و دیگر محققان، شبکه های عصبی عمیق از عکس ها را که قدرت های حساس حیوانی را تقلید می کند، توسعه دادند. با این وجود، این فرآیند آسان نیست، زیرا به داده های بسیاری احتیاج دارد.

تصویرهایی که در بر دارنده اطلاعات درباره گونه ها می باشند باید به شکلی دقیق برچسب گذاری گردند تا بتوانند بدرستی عمل کنند. داده ها از  “Snapshot SerengetiSnapshot Serengeti یک پروژه علمی است که دوربین های دارای سنسور حرکت را در قسمت های متفاوت  کشور تانزانیا توزیع می کند. میلیون ها عکس از شیرها، یوزپلنگ ها، فیل ها و دیگر حیوانات وحشی در این پایگاه داده قرار دارند.

محققان اعتقاد دارند برای فهم پیچیدگی های اکوسیستم طبیعی و مدیریت خوب تر و مراقبت از آنان، داشتن دانش دقیق و وسیع درباره تعداد، مکان و رفتارحیوانات بسیار مفید می باشد.

برای اینکه این اطلاعات قابل استفاده باشند، کلون و تیم او باید ۳٫۲ ۲ میلیون عکس را به متن و شماره مبدل می کردند. “کریگ پکر” (Craig Packer) سرپرست پروژه Snapshot Serengeti از “دانشگاه مینه سوتا” (University of Minnesota، “کریگ پکر” (، اظهار کرد که با استفاده این فناوری، آنان قادر به اداره داده های زیادتر نیز می باشند.

پهپادها نیز در اندازه گیری داده های حیات وحش به صورت موثری مفید می باشند. محققان دریافتند که پهپادها توان دارند اطلاعات دقیق تری درباره جمعیت حیات وحش در قیاس با شیوه های سنتی سرشماری عرضه دهند.

این مطالعه در مجله ” National Academy of Sciences” به ثبت رسیده است.

/ ایسنا