آخرین خبرها

وفاق ملی راز غلبه بر مشکلات

به گزارش تدبیرشرق به نقل از ایرنا وفاق اجتماعی از مباحث استراتژیک در تفکرات امام راحل و رهنمودهای رهبری بوده و نظام اسلامی را طی مراحل متفاوت در مقابل تحریم ها و خصومت های استکبار جهانی محافظت کرده هست.
تحقق و تثبیت وفاق اجتماعی به طور مستمر در همه نظام های سیاسی جهان مورد توجه قرار می گیرد اما در نظام های سکولار به سبب پایبند نبودن آنها به ادیان الهی با گسست و فروپاشی مواجه می شود.
پیامبر گرامی اسلام با استفاده از آیه «انما المومنون اخوه» پیوند برادری مسلمین را در صدر اسلام به ثبت رساندند و عمر پربرکت خود را در راه «توحید» و «توحید کلمه» صرف کردند و همین کوشش ها را در تفکرات دینی امام راحل و جهت گیری های رهبری میتوان ندید.
آری کلام پرجاذبه امام راحل وجدان ها را بیدار و ناامیدی ها و اختلاف ها را به مقاومت و اتحاد تبدیل کرد؛ اعتقادش به خدا از وی شخصیتی با صلابت، مهذب و تلاشگر ساخته بود و دعوت وی به وفاق اجتماعی جنبه صوری نداشت.
امام راحل از عمق وجود به وفاق معتقد بود و آن را در زمینه رسالت انبیا و اولیا خدا می دید؛ در شرایطی که انقلاب با انواع دسیسه ها و کارشکنی های داخلی و بیگانه مواجه بود، امام با کمک یاران انقلاب که تجربه مدیریتی هم نداشتند توانست دسیسه ها، کودتاها، تحریم های اقتصادی و شرارت های گروهکی، قومی و قبیله ای را مهار و نظام را مدیریت کند.
بسترسازی برای بالا بردن فرهنگ دینی و ملی، قانون گرایی، ایجاد بسترهای مناسب برای اظهار کرد و گو و همکاری و تاکید بر مصالح ملی مثل امنیت ملی، منفعت های ملی و تمامیت ارضی را میتوان از عاملان تقویت وفاق طبق تفکرات حضرت امام خمینی (ره) دانست.
میزگرد نقش وفاق ملی در خنثی سازی دسیسه های دشمنان که در ایرنای آذربایجان غربی و با حضور علمای اهل تسنن و تشیع و کشیش کلیسای شرق آشور ارومیه برگزار گردید، وفاق اجتماعی را به عنوان یک اعتبار دینی، عقلی و اخلاقی جهت محافظت نظام و پشتوانه های آن من جمله مردم، مورد تاکید قرار می دهد.

** وفاق اجتماعی دارای پشتوانه دینی هست
کشیش کلیسای شرق آشور ارومیه با اشاره به اینکه وفاق دارای پشتوانه دینی هست، اضافه کرد: اگر پیروان ادیان متفاوت الهی به رهنمودهای پیامبران خدا گوش جان بسپارند، وفاق اجتماعی بیشتر از پیش تقویت می شود.
کشیش داریاووش عزیزیان با اشاره به نقش بدون بدیل امام راحل و رهبری در وفاق ملی، اظهار کرد: روزی که اقلیت های دینی به حضور امام راحل رفتند و وضع اقلیت های دینی را بعد از برتری انقلاب اسلامی از وی جویا شدند، امام فرمودند که «همه ما ید واحده هستیم».
وی دنبال کرد: بنیانگذار انقلاب از همان اوایل برتری انقلاب اتحاد بین تمام اقوام و ادیان را رقم زدند و وحدتی که بین تمام ملت ایجاد نموده بودند، باعث شد تا جمهوری اسلامی بتواند روی پای خود بایستد.
وی با تاکید بر اینکه امروزه رهبر معظم انقلاب راه امام را ادامه می دهند، دنبال کرد: سفارش به اتحاد و دوستی در پیام های الهی و آیه های زیبای قرآنی نیز رویت می شود.
وی در مورد راهکارهای تقویت وفاق ملی، اظهار کرد: ملت یاران در صف های به هم فشرده دست به انقلاب و دفاع مقدس زدند و امروز نیز طبق دین، عرف و قانون باید در کنار هم باشند و از منفعت های ملی در مقابل دسیسه های دشمنان دفاع نمایند.
وی با تاکید بر جلب رضایت مردم، دنبال کرد: تریبون های متفاوت باید به فرصتی برای تقویت اتحاد تبدیل گردد و رسانه ها از بازگو کردن بعضی مورد ها تاریخی چند دستگی برانگیز اجتناب کنند.

** «توحید کلمه» یکی از ۲ واژه متنابه در اسلام هست
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی اظهار کرد: ۲ مفهوم و واژه «توحید» و «توحید کلمه» در اسلام به لحاظ معنوی بسیار عمیق و متنابه هست که توحید همان «لا اله مگر الله» و شعار اولین پیامیر اسلام(ص) هست و توحید کلمه در مفهوم توحید اجتماعی کاربرد می یابد.
حجت الاسلام ناصر خدایاری با اشاره به اینکه راز موفقیت پیامبر اسلام(ص) رسیدن به خدای یگانه و تحقق این ۲ مفهوم بوده هست، دنبال کرد: برتری مردم در انقلاب و دفاع مقدس در سایه وفاق ملی حاصله و موفقیت چندین دهه ایران نیز حاصل همین توحید کلمه هست.
وی با تاکید بر اینکه ملت ایران جز اتحاد راه دیگری ندارند، اضافه کرد: چه در زمان امام راحل و چه بعد از رحلت وی به طور مستمر اتحاد بر جامعه حاکم بوده و محافظت آن راز غلبه بر مشکلات در ابعاد متفاوت اقتصادی، اجتماعی، فرهنگ و سیاسی هست.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی در بیان راهکارهای تقویت وفاق ملی، اظهار کرد: برای تقویت این مقوله ۲ راهکار درون دینی و برون دینی وجود دارد؛ طبق نگاه درون دینی، رویکرد اسلام نسبت به کرد و ترک و فارس و مسیحی یکسان هست و چتر وفاق اجتماعی در اسلام بر سر پیروان تمامی اداین الهی سایه می افکند.
حجت الاسلام خدایاری به راهکارهای برون دینی نیز اشاره نمود و اضافه کرد: وقتی از ملت ایران حرف به میان می آید، در حقیقت از جغرافیای واحدی حرف گفته می شود که مردمان آن از مشترکات بسیاری بهره مند می باشند.
وی با اشاره به اینکه قانون و عرف از عاملان دیگر تقویت وفاق ملی هست، دنبال کرد: آداب و رسوم مشترک باید وفاق اجتماعی را در جامعه تقویت نمایند و مدیران نیز باید به این بخش توجه نمایند.
وی با بیان اینکه در زیادی از کشورهای جهان نیز قومیت ها و نژادهای متفاوت به علت مصالح جمعی به زندگی در کنار هم علاقه مند می باشند، اظهار کرد: امروزه در اتحادیه اروپا ۲۱ کشور به علت منفعت های فرهنگی و اقتصادی به هم ملحق شده هست.

** روحانیون نقش پررنگی در تقویت وفاق اجتماعی دارند
مدرس مدرسه ها علوم دینی اهل سنت ارومیه نیز با اشاره به اینکه امام راحل منادی بزرگ اتحاد بودند، اظهار کرد: وی در تمام بیانیه ها و سخنرانی هایشان مردم را به اتحاد دعوت کرده و مردم ایران را از هر زبان و نژادی بر علیه نا عدالتی متحد می کردند.

وی دنبال کرد: تمام ملت ایران از هر طایفه و نژاد در مراحل حساس در کنار هم و در یک صف واحد قرار می گیرند و منفعت های ملی نیز این رویکرد با اهمیت ملت را ایجاب می کند.
وی با اشاره به اینکه ملت متحد ایران حمایت از رهبری را مدتی قبل در مورد برجام به جهانیان اعلام کردند، اضافه کرد: دست خدا با جماعت مسلمان هست و وفاق ملی نعمتی عظیمی محسوب می شود.
وی دنبال کرد: اتحاد از مباحث مورد تاکید اسلام و قرآن بوده و امت رسول خدا در قرآن، یک امت واحده موسوم هست.
ماموستا طاهری به نقش امام راحل در اتحاد بین ادیان و اقوام متفاوت اشاره نمود و اظهار کرد: نامگذاری هفته اتحاد، دعوت علما به وفاق و احترام به اقوام و ادیان متفاوت، امام راحل را به کانون اتحاد ملت ایران تبدیل کرده بود.
وی با تاکید بر اینکه نباید نکات جزیی باعث اختلاف شود، اظهار کرد: روحانیون باید در سخنرانی ها، مشترکات را مطرح نموده و از اظهارات چند دستگی برانگیز اجتناب کنند.

** زندگی مسالمت آمیز اقوام و ادیان جلوه زیبایی از وفاق هست
رییس دفتر آیت الله جوادی آملی در آذربایجان غربی با اشاره به اینکه زندگی مسالمت آمیز اقوام و ادیان الهی در کنار یکدیگر از جلوه های زیبای وفاق در جای جای ایران محسوب می شود، اظهار کرد: اسلام پیروانش را به اتحاد سفارش نموده هست و خود پیامبر اسلام (ص) نیز عامل اتحاد بودند.
حجت الاسلام سید محمد فخری اضافه کرد: در دورانی که در جزیره العرب مشرکان و کفار بر علیه پیامبر متحد شده بودند، نبی مکرم اسلام با تکیه بر اتحاد مسلمین توانست در مقابل کفار بیاستد.
وی با تاکید بر اینکه وحدتی که پیامبر در جزیره العرب آن زمان ایجاد نموده بود، سرافرازی را برای امت اسلامی به بار آورد، گفته بود: امام راحل نیز در تمامی سخنرانی ها و پیام هایشان بر اتحاد تاکید داشتند و اتحاد کلمه را به معنای حقیقی به نمایش گذاشتند.
وی با تاکید بر اینکه انقلاب اسلامی با وفاق ملی به برتری رسید، دنبال کرد: بعد از برتری انقلاب نیز مبنای امام برای اداره کشور اتحاد جامعه اسلامی بود و دفاع مقدس هم با تکیه بر اتحاد جوانان و امت اسلامی به بار نشست.
وی اضافه کرد: بعد از رحلت امام راحل نیز اتحاد کلمه به رویه رهبر معظم انقلاب تبدیل گردد و بسیار از دسیسه های دشمنان طی این سال ها در سایه وفاق ملی، یکی بعد از دیگری خنثی شده هست.
رییس دفتر آیت الله جوادی آملی در استان در مورد راهکارهای تقویت وفاق ملی نیز اظهار کرد: یکی از راهکارهای لازم برای تقویت وفاق ملی توجه به مشترکات و دوری کردن از اختلاف هاست.
وی نقش علما در تصریح مشترکات بین اقوام و ادیان متفاوت را ضروری قرائت کرد و اضافه کرد: علمای اهل تسنن، تشیع و اقلیت های دینی باید مشترکات را در بحث ها و سخنرانی های خود مطرح نمایند.
حجت الاسلام فخری اضافه کرد: امروزه اتحاد مسلمین نیز علاوه بر داخل کشور به زیادی از جوامع اسلامی تسری یافته هست.
به گزارش تدبیرشرق به نقل از ایرنا پیامدهای وفاق اجتماعی به اصلاح امور جاری کشور، بهبود معیشت و محافظت کرامت پیروان اقوام و ادیان متفاوت منتج می شود و راز غلبه بر زیادی از مشکلات و تنگناهای اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی هست.
۳۰۷۲/۸۱۳۵

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا