آخرین خبرها

انزوای آمریکایی

دونالد ترامپ، شمشیر را از رو بسته و جز پشتیبانی بی چون و به چه سبب از رژیم اسرائیلی با زیادتر کشورهای دنیا چه در راستای اقتصادی و چه سیاسی، سرشاخ شده هست. جنگ اقتصادی آمریکا با چین و اروپا در بخش فولاد تنها گوشه ای از تقابل تمام عیار واشنگتن با متحدین سنتی هست.

بامداد روز شنبه، شورای امنیت سازمان ملل، شاهد انزوای کامل ایالات متحده بود. قطعنامه ایده ای نیکی هیلی و همکاران مورد قبول اعضا قرار نگرفت و با آن مخالفت گردید و از سوی دیگر، قعطنامه ایده ای کویت در مورد خون ریزی های رژیم اسرائیلی با مداخله و رای منفی آمریکا، به تصویب نرسید. اکنون تمام جهان در یک سو ایستاده و آمریکا در گوشه ای دیگر، تنهاست. شاید اگر حق غیر شرعی وتو نبود، الان آمریکا باید برای پشتیبانی از تل آویو، چاره دیگری می اندیشید!

** در مورد شب انزوا
شاید اگر حق غیر شرعی وتو نبود، الان آمریکا باید برای پشتیبانی از تل آویو، چاره دیگری می اندیشید!بر خلاف انتظار ایالات متحده آمریکا، اعضای شورای امنیت سازمان ملل روز جمعه با اتخاذ مواضعی متمایز هنگام رای دهی به دو قطعنامه جداگانه، مخالفت خود را با خشونت های نیروهای اسراییلی بر علیه فلسطینیان در نوار غزه اعلام نمودند.

نخستین قطعنامه به پیشنهاد کویت مطرح گردید که اسراییل را به سبب استفاده از زور بر علیه غیرنظامیان فلسطینی در نوار غزه محکوم می کرد. گرچه این قطعنامه سرانجام با وتوی آمریکا تصویب نشد اما فرانسه، روسیه، چین، ساحل عاج، قزاقستان، بولیوی، پرو، سوئد و گینه استوایی در کنار کویت به آن رای قبول کننده دادند.

بعد از وتوی این قطعنامه، پیش نویس قطعنامه دیگری این بار از سوی آمریکا با مبحث محکوم نمودن حماس برای اعمال خشونت و تایید حق اسراییل برای دفاع از خود مطرح گردید. این قطعنامه نتوانست پشتیبانی هیچ کشوری را در شورای امنیت جلب کند و بدین ترتیب هیچ رای موافقی را به دست نیاورد.

** عکس العمل نیکی هیلی
طرح این دو قطعنامه و شیوه برخورد اعضای شورای امنیت با آن ها، عکس العمل نیکی هیلی نماینده آمریکا درسازمان ملل را برانگیخت. او در اطلاعیه ای اعلام نمود: «اکنون روشن هست که متاسفانه سازمان ملل در برابر اسراییل هست. در این پیشنهاد، در کل از اسراییل درخواستی از خود دفاع نکند و تمام تنگنا های اعمال شده روی غزه را بردارد؛ بدون هیچگونه تضمینی مبنی بر اینکه حماس حمله های خود را بر اسراییل از سر نخواهد گرفت».

از سوی دیگر، واشنگتن اعلام نمود که رویکرد این قطعنامه یک طرفه هست و منتج به انتهاء دادن تنش ها و درگیری ها بین فلسطینی ها و اسراییلی ها نمی توان.

در دو ماه پیش تنش ها در نوار مرزی اسراییل با غزه به دلیل تشویق حماس به آنچه حق برگشت فلسطینیان به سرزمین های قبل از تشکیل اسراییل در سال ۱۹۴۸ بوده، افزایش یافته هست.

** آنالیز بعیدی نژاد از شب انزوا
حمید بعیدی نژاد، سفیر ایران در لندن در توییتی، شکست آمریکا در تصویب قطعنامه ایده ای در مورد فلسطین را نمایش خیره کننده انزوای این کشور در شورای امنیت دانست.

وی با اشاره به قطعنامه ایده ای آمریکا در مورد فلسطین اظهار کرد: «جمعه شب شورای امنیت نمایش خیره کننده ای از انزوای آمریکا بود؛ قطعنامه ایده ای آمریکا حول فلسطین که منحصرا خودش به آن رای مثبت داد با قاطعیت رد گردید، بعد آمریکا در پشتیبانی از اسراییل و برای جلوگیری از تصویب قطعنامه کویت که اکثریت اعضا من جمله متحدین خودش قبول کننده آن بودند، آن را وتو کرد».

** انتقاد رییس اسبق سازمان سیا از ترامپ
رییس اسبق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا(سیا)، «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا را با اشخاص بی صلاحیت و عوام فریب قیاس کرد و اظهار کرد تا برگشت انسجام و یکپارچگی به کاخ سفید به انتقاد از ترامپ ادامه خواهد داد. برنان که مدیر سازمان سیا در دولت «باراک اوباما» رییس جمهوری آمریکا بوده هست، اغلب از ترامپ انتقاد می کند و جدیدا تصمیم ترامپ برای خارج شدن از توافق اتمی را «دیوانگی» قرائت کرد.

برنان، در مقاله ای که در این روزنامه منتشر نمود به تجربیات خود در دوران رییسان جمهوری قبلی آمریکا پرداخته و نوشته هرچند با همه تصمیم گیری های سیاسی آنان قبول کننده نبوده هست اما هرگز تردیدی نداشته که آن ها مسیولیت داشتند کشور را با جدیت و اصولی که سزاوار آن هستند، رهبری کنند.

** انزوای اقتصادی
استیون منوچین، وزیر خزانه داری ایالات متحده آمریکا در نشست وزرای دارایی هفت کشور صنعتی جهان نامیده شده به «جی۷» که در کانادا برگزار گردید، در انزوا جای گرفت.

این خبر از سوی برونو لومر، وزیر دارایی فرانسه اعلام گردید. او اظهار کرد که سبب انزوای آمریکا، اعمال تعرفه های جدید تجاری از سوی واشنگتن در ازای متحدانش هست.

ایالات متحده آمریکا روز پنج شنبه از شروع اجرای دستور جدید دونالد ترامپ مبنی بر افزایش ۲۵ درصدی تعرفه واردات فولاد و افزایش ۱۰ درصدی تعرفه واردات آلومینیوم از کانادا، اتحادیه اروپا و مکزیک اطلاع داد و تاکید کرد که بدین ترتیب به سیاست اعطای معافیت به این کشورها تا ابد انتهاء خواهد داد. دستور افزایش تعرفه های واردات فولاد و آلومینیوم در مارس توسط رییس جمهوری آمریکا صادر گردید اما اجرای آن تا اول ژوئن عقب افتاد.

لومر اعلام نمود که هدف از انزوای آمریکا در این نشست، «سر عقل آوردن» آمریکایی ها بوده هست.

*منبع:روزنامه قانون؛۱۳۹۷،۳،۱۳
**گروه اطلاع رسانی**۹۱۱۷**۲۰۰۲

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا