آخرین خبرهاتدبیر ورزشیخبر داغفوری

افشاگری فتح‌الله‌زاده؛ پرسپولیسی‌ها ۳.۵ میلیارد و ۵۰۰ هزار دلار برای خلعتبری دادند

توضیحات شفاف مدیرعامل سابق استقلال درباره دادگاهش

علی فتح الله‌زاده

مدیرعامل اسبق استقلال در گفت‌وگو با خبرآنلاین به دفاع از دوران حضورش در این تیم پرداخت.

علی فتح الله‌زاده مدیر پر سر و صدای آبی ها که همیشه بخاطر بمب هایی که برای استقلال می ترکاند محبوب هواداران این تیم بود، این روزها بیرون از فوتبال قرار دارد و به یکی از منتقدان اصلی عملکرد وزارت ورزش و دولت در حوزه تیمداری و البته مدیران استقلال تبدیل شده. او که هنوز چندان هم بی میل به بازگشت به صندلی مدیرعاملی و حتی خریدن باشگاه مورد علاقه اش نیست، در گفت‌وگو با خبرآنلاین به دفاع از عملکرد خود در استقلال پرداخت:

شما سال ۹۳ کل وقتتان در دادگاه ها گذشت. محکوم شدید به ریخت و پاش مالی در استقلال. ۲۳ میلیارد هزینه کرده بودید. شما و آقای رویانیان به دلیل ریخت و پاش مالی به دادگاه فراخوانده شدید. چه شد که پای شما هم به دادگاه باز شد؟ سرانجام آن دادگاه چه شد؟
آن دادگاه ریخت و پاش نبود. وزارت ورزش به ما گفت خیلی خرج کرده اید. آن ها معتقد بودند هزینه واقعی باشگاه ها اینقدر نیست. مثلا به ما گفتند به آقای قلعه نویی چه قدر حقوق دادید، گفتیم ۱.۲ میلیارد تومان. آن ها اعتقاد داشتند ارزش کاری آقای قلعه نویی و امثال ایشان پانصد میلیون تومان است. من گفتم شما پانصد میلیون بدهید ما هم دویست میلیون اضافه می کنیم فکر می کنید آقای قلعه نویی می آید سراغ نیمکت استقلال؟ به ما پاسخ دادند کار ما نیست و باید خودتان تکلیف ما را مشخص کنید. در دادگاه ها مشخص شد دنبال بهانه بودند تا ما را کنار بگذارند. بعضی دوستان هم لطف می کردند و خط می دادند به عادل فردوسی پور که ۳۰ تا سند نمایش می داد که در نوع خودش یک جرم بود. بعد از چهار سال دواندن ما، هیچ کدام از آن موارد هم ثابت نشد. می گفتند پول ها را به خزانه داده ایم، خارج از سقف پول پرداخت کرده ایم و فوتبال را گران کرده ایم. اتفاقا می خواستم به عادل خان زنگ بزنم و بگویم یادت هست ما را آوردی تلویزیون؟ امروز بعد از چهار سال، دادگاه دو بار برای ما منع تعقیب داد و ما را تبرئه کرد. یک بار هم متهم نشدیم. چرا؟ چون که دوستان به ما لطف داشتند. وقتی که قانون و رسانه هست، چرا کار های برخی را پیگیری نمی کنیم اما افرادی که خالصانه زحمت می کشند را برای آن ها پرونده سازی می کنیم. آقای گودرزی می گفت هر باشگاهی بیش از پانزده میلیارد هزینه کند باید پیگیری شود. مصاحبه آقای خادم هست به عنوان معاون ورزشی گفته بودند اگر هزینه ها بیشتر شود باید برخورد شود. پس چه شد؟ بعد از ما بیشتر هم خرج شد و قیمت ها اصلا قابل مقایسه با چیزی که ما خرج کردیم نبود. شاید بتوان الان گفت بیش از ۳ برابر خرج می شود. حالا هیچکس هیچ چیز عنوان نمی کند. با ما مشکل داشتند و می خواستند ما را بیرون کنند. این کار می توانست قانونی و اخلاقی انجام شود. ما که اصراری برای ماندن نداشتیم. این که برای آدم پرونده سازی کنند اصلا درست نبود. اداره بازرسی کل کشور به ما گفت به سه تا بازیکنان استقلال بالای سقف قرارداد پول داده ایم. به باشگاه نامه زدند که پرونده این چند را برای ما ارسال کنید. باشگاه گفت فقط این سه نفر نبودند و پنج یا شش نفر دیگه هم هستند. آن ها را هم خودشان اضافه کردند و فرستادند سازمان بازرسی کل کشور. این نهایت بی اخلاقی است. مدیرعامل وقت زنگ می زد به من و می گفت این پرونده بازیکنان چه مشکلی دارد. من به او توضیح می دادم. خیلی هم ساده است. اولا که شما نمی توانید برای بازیکن سقف مالی تعیین کنید. طبق قوانین کنفدراسیون فوتبال آسیا محدودیتی برای دریافتی فوتبالیست ها وجود ندارد. این خطا است، حالا ما بگوییم هم درست بود. دوما در همان سال فدراسیون فوتبال اعلام کرد تیم ها می توانند پاداش هایی که در لیگ قهرمانان آسیا دریافت کرده اند را برای باشگاه ها هزینه کنند و این یعنی می توانستیم آن پول را روی قرارداد بازیکنان هم قرار دهیم. اجازه داشتیم به بازیکنانی که عضو تیم ملی ایران هستند هفتاد تا صد میلیون تومان بیشتر پرداخت کنیم. به آن ها هم ثابت شد کار ما درست بوده و من فقط از بی اخلاقی ها ناراضی هستم.

فارغ از بی اخلاقی ها، قبول ندارید آن فصل برای استقلال هزینه زیادی کردید؟ واقعا ۲.۳ میلیارد حقوق برای آندو تیموریان رقم درشتی بود. یک عده ای هم معقدند هزینه کردن در فوتبال ایران را علی فتح الله زاده از سال ۷۸ وارد فوتبال ایران کرد.
آن هایی که تیم را گران کردند، دوستانی مثل شما را پیدا می کنند و می گویند شما این مقصر گرانی ها را علی فتح الله زاده اعلام کنید. اگر پژوهش کنید همان سال تیم رقیب ما بازیکن گرانتری هم از ما داشت. آن سال خلتعبری را با ۳.۵ میلیارد حقوق و پانصد هزار دلار رقم جدایی اش منتقل کردند. تا چند سال پیش می گفتند هاشمی نسب از استقلال سالی صد میلیون گرفته است. ما برای سه سال به او ۹۸ میلیون تومان پرداخت کردیم. بالاخره پرونده اش لو رفت و همه دیدند همانطور هم بود. هوادار پرسپولیس از این که ما بهترین بازیکن آنان را جذب کرده بودیم تحت فشار بود و می گفت هاشمی نسب به خاطر پول به استقلال رفته است. این حرف ها این روز ها دیگر آن برش را ندارد. آندو همان روزی که من او را به استقلال آوردم، او قراردادی ۶ میلیاردی داشت. من به آندو نیاز داشتم.

آندو اگر پیشنهاد داشت که می رفت.
اتفاقا پیشنهاد هم داشت. به من از خارج زنگ زدند گفتند آندو آنجاست و از دست ما رفت! تنها کاری که کردم بلافاصله نامه زدم و به باشگاهی که خواهان جذب او بود گفتم با ما قرار دارد و این کار شما خلاف قانون است. من آن قرارداد را به هم زدم. ما در فوتبال با این نگرش به جلو حرکت کنیم، به خطا است. ممکن است شما روزی یک بازیکن را بخرید ۳ میلیارد اما عرف جامعه ۲ میلیارد باشد. اما ما از دید بازرگانی هم به قضیه نگاه کردیم. می خواستیم بازیکنانمان را بعدا گرانتر هم بفروشیم و درآمدزایی کنیم. این کار را هم کردیم. آقای یزدانی را خریدیم ۳۵۰ میلیون تومان و یک میلیارد فروختیم. علی موسوی را یک میلیون و دویست هزارتومان خریدیم اما ششصد میلیون گرفتیم تا اجازه خروجش را بدهیم. باید یک بیزینس هم در کار باشد. هر مدیرعاملی حتی در تیم رقیب من در آن ده سالی که من بودم، ادعا کند من یک سال بیشتر از آن ها خرج کرده ام مرا دعوت کند با هم مناظره کنیم. من همیشه از رقیبم پایینتر خرج کرده ام. ما قرارداد مکمل داشته ایم که آن ها هم در هزینه های ما آمده است. من از جیبم که برای باشگاه خرج نکرده ام.

اسپانسر های مثل بازار موبایل و بازار مبل چه شدند؟
مبالغ آن ها به آقای واعظ می رسید. برای هر بازی دویست الی سیصد میلیون تومان پاداش می دادند. برای من یک بار هم این کار را نکردند. کاش آقای انصاری بگوید چه کمکی به ما کرده است. فقط به ما محبت کرد و با ما قرارداد می بستند. آقای شفیع زاده هم چند باری به بازیکنان ما پاداش داده بودند. می گویند به ما حواله ماشین داده اند، اگر داده بودند که تا الان مشخص شده بود.

واحد ۴۰ متری را سه برابر ارزشش به عنوان بخشی از قرارداد به بازیکنتان دادید؟
ما در این کار مدیریت ورزشی رقابت داریم. باشگاه ما دولتی بود. آن ساختمان در خیابان لارستان هم متعلق به باشگاه بود و من آن را با درآمد های نقل و انتقالات آن را خریده بودم. کارشناسان ستاد اجرایی فرمان امام آمدند و آقای ایروانی هم به ما کمک کردند تا قیمت ملک را مشخص کنیم و پنج درصد بالاتر به پژمان منتظری واگذار کردیم. به پژمان هم گفتم پنج درصد گرانتر می دهیم تا فردا حرفی برای ما پیش نیاید و البته که تو هم زودتر به پولت می رسی.

برای جواد نکونام هم شش میلیارد تومان هزینه کردید؟
من دوست ندارم خبرنگار ها اخبار بی اساس را تکرار کنند. کل قرارداد ما با هزینه رضایت نامه برای جواد نکونام دو میلیارد بود. قرار بود کمتر از دو میلیارد باشد اما مشکل را حل کردیم. قراردادش در باشگاه هست و اگر این چنین است باشگاه هم آن را بررسی کند.

الان هزینه های استقلال با کدام دلار است؟ ارز نیمایی می گیرند یا ارز آزاد؟
ارز نیمایی هم فکر نمی کنم دریافت کنند. دولت برای نشریات که کار فرهنگی هم می کنند، پولی برای عرضه ندارد. برای شماره جدید نشریه کاغذ را با دلار دوازده هزار تومانی خریدیم. در این مواقع هیئت رییسه فدراسیون فوتبال هم باید دخالت کند. باید تعداد بازیکنان خارجی را محدود کنند تا این پول ها خارج نشوند. همین باشگاه های استقلال و پرسپولیس بازیکن های خارجی زیادی آورده اند که هزینه های آن ها پنجاه میلیارد شده است. چه کسی به آن ها داده است؟ لذا با این خرج ها فکر می کنم علی رغم درآمد های هنگفت در آینده به مشکلات مالی برخورد خواهیم کرد.

هزینه های تیمی مثل استقلال با این وضعیت اقتصادی چه قدر است؟
در شرایط فعلی با چهل میلیارد می توانیم یک تیم درجه یک بسازیم. حداقل قهرمان یک جام هم خواهد شد. من اگر مدیر باشم در این وضعیت دیگر بازیکن خارجی نمی خرم. حداقل هفتصد هزار دلار هم بگیرد حدودا ده میلیارد تومان می شود. با پنج میلیارد می توانیم یک بازیکن ایرانی فوق العاده را جذب کنیم. با صرفه جویی هم می شود کار کرد.

پس بازیکن سازی چه می شود؟ خود شما از متهم هایی بودید که از سال ۸۲ هرگز بازیکن مهمی برای استقلال پرورش ندادید. تا یک دوره ای برای استقلال بازیکن های خوبی تربیت کردید اما از یک جایی به بعد آکادمی را رها کردید.
ما از سال ۸۰ تا امروز بیش از پانزده بازیکن پرورش داده ایم که در استقلال بازی می کردند. شما مدیرعاملی را به من نشان بدهید که در دوران حضورش در یک تیم ایرانی حدود ۸۰ بازیکن لیگ برتری پرورش داده است. حدود پنجاه نفر از آنان در لیگ یک هم بازی کردند.

همه این ها قبل از سال ۸۲ بودند.
اما من از سال ۸۲ هم بیش از پانزده بازیکن لیگ برتری پرورش داده ایم. اصلا با چه منطقی بازیکن پرورش دهیم؟ ما زحمت می کشیم و یک بازیکن برای استقلال پرورش می دهیم اما نیروی نظامی بازیکنانم را راهی سربازی می کند. آن ها می روند تیم نظامی، رباط پاهایشان را پاره می کند و مصدوم به من باز می گرداند. هیچ مدیرعاملی این گونه سرمایه گذاری نمی کند. به تیم های نظامی پیشنهاد دادیم شما چند تا از آن بازیکنانی که سرباز حساب می کنید را در تیم ما هم مامور کنید. فکر کنید در تیم شما بازی می کنند. به فدراسیون فوتبال گفتیم دو سال خدمت سربازی بازیکنان را به رقم قراردادشان اضافه کنید. این ها حرف های فوتبال حرفه ای دنیا است اما متاسفانه هیچکس به حرف های ما گوش نمی دهد.هر کس ساز خودش را می زند.دیگر من هم بودجه ام را به این دلیل صرف این کار نمی کنم اما اگر قانون اصلاح شود انجام می دهم.

شما از چه زمانی دیگر نتوانستید بازیکنانی مثل علی موسوی را ترانسفر کنید؟درست از زمانی که بیخیال استعدادیابی شدید.
بله به همین دلیل که من بازیکن را می ساختم اما جاهای دیگر او را برمی داشتند و می بردند. بخاطر همین من هم ترجیح دادم آن پول را بروم و بازیکن خوب بخرم. چرا من بازیکن بسازم و دیگران استفاده اش را ببرند؟سیستم ما باید درست شوند.الان اگر سیستم درست شده من برگردم حتما باز به سمت پرورش بازیکن می روم چون قلک استقلال و پرسپولیس تیم های پایه شان است.

در دو دهه گذشته فقط آندرانیک تیموریان و مجتبی جباری بوده اند که محصول آکادمی استقلال بوده و برای این تیم بازی کرده اند.
من الان در خاطرم نیست اما مطمئنم که باز هم بازیکنانی ساختیم.من اسامی حداقل ۱۰ بازیکن را بعدا به شما می دهم که به این دو نفر اضافه کنید.الان دیگر اسم ها مطرح نیستند.بازیکنان زیادی بودند که پرورش یافتند و به تیم های دیگر رفتند که اگر در استقلال می ماندند حتما می توانستند مثل دیگران مطرح شوند. من به اندازه خودم بازیکن ساخته ام.اگر بقیه هم اندازه من بازیکن ساخته بودند ما  الان کلی بازیکن داشتیم. منتها برخی بازیکنان که ما ساختیم به جاهای دیگر رفتند و چندان مطرح نشدند اما آن هایی که از جاهای دیگر به استقلال آمدند مطرح شدند.

نکته اینجاست که این بازیکنانی که ساخته اید،برای هرکدام یک بار پول داده اید تا به استقلال برگردند.مثلا برای جباری ۶۰۰ میلیون پول رضایت نامه به ابومسلم دادید.
نه اصلا اینطور نبود. مجتبی بازیکن خودم بود و چنین پولی برای بازگشت او به استقلال ندادم.مقصر آن مدیری است که چنین بازیکن با کیفیتی را از دست داد و ما را مجبور کرد تا برای بازگشت او هزینه کنیم.

شما در زمان مدیریت خودتان چرا بدهی ها را تسویه نکردید؟
چون ما درآمدها و هزینه هایمان باهم هماهنگ نشد و همچنین وزارت ورزش به قول خود وفا نکرد.قرار بود ۵۰ درصد هزینه های دو باشگاه استقلال و پرسپولیس را وزارت ورزش بدهد. آن سالی که ما ۲۴ میلیارد هزینه کردیم، من باید ۱۲ میلیارد می دادم که ۱۶ تا دادم.یعنی ۴ میلیارد بیشتر اما وزارت ورزش اصلا به تعهد خود وفا نکرد. حالا من بدهکارم یا آن ها؟ این اصرار به خراب کردن یک نفر اصلا درست نیست. من یک بار به آقای واعظ گفتم اینقدر نگو فتح الله زاده یک میلیارد و دویست میلیون تومان پول اسپانسر را پیش خور کرده. برو دربیار و اسنادش را نشان بده. ماجرای آن یک میلیارد و دویست تومان بدهی این است که آمدند برای ورزشگاه آزادی دستگاه هایی برای بلیت الکترونیکی گذاشتند و هزینه آن را به حساب دو باشگاه استقلال و پرسپولیس منظور کردند و ما را بدهکار کردند. آقای واعظ باید به این اقدام غلط آن ها حمله می کرد. ما در آن سال ها ۳۵۰ میلیون تومان پیشخور کردیم که همه نگران آن هستند اما آقایان امسال ۳۱ میلیارد تومان پیشخور کردند و کسی حرفی نمی زند.

دقیقا بحث ما همین است. عده ای گفتند که ۱۰۰ میلیارد بدهی های زمان شما همه پاک شده در حالیکه این اتفاق نیفتاد. ضمن اینکه حداقل زمان شما قرارداد ها همه منتشر می شد الان اما یک قرارداد هم منتشر نمی شود.
۲۱ میلیارد تومان کلا همه بدهی مالیاتی ما با حساب بازیکنان و مربیان داخلی و خارجی بوده.این الان شده ۱۱۷ میلیارد اما می گویند تسویه کرده ایم. من مشکلی با دروغگویی ندارم اما می گویم رسانه ها باید ورود کنند و بررسی کنند. این ۲۱ میلیارد از زمان شاهنشاهی بوده تا الان و فقط مال من نبوده. از سال ۴۹ تا روزی که من رفتم بدهی استقلال ۲۱ میلیارد بوده. این ۲۱ میلیارد الان شده ۱۱۷ میلیارد. هم جریمه به آن تعلق گرفته و هم به آن اضافه شده است. ما ۲۰ میلیارد خرج می کردیم و چنین مالیاتی برایمان رقم می خورد. الان ۶۰ یا ۷۰ میلیارد خرج می کنند و مالیات هم بیشتر می شود.

هرجور هم که حساب کنیم خرج استقلال امسال از ۶۰ میلیارد هم بیشتر است.
بله بیشتر است. امسال تیم های استقلال و پرسپولیس و تراکتور هر کدام بالای ۷۰ میلیارد خرج کرده اند.

شما در زمان وزارت آقای گودرزی دادگاهی هم شدید. وزارت ورزش از شما شاکی بود که ریخت و پاش کرده اید.
بله من با شکایت وزارت به دادگاه رفتم و همه اسناد را به آن ها نشان دادم و پس از دادگاه دوم کاملا تبرئه شدم. یکی از دوستان به من گفت که می توانی اعاده حیثیت کنی چون واقعا ظلم بزرگی به من کردند. من در همان سالی که ۱۶ میلیارد هزینه کردم، ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان پول بلاعوض به باشگاه آوردم. این بی اخلاقی است که با مدیری که این پول بلاعوض را به باشگاه می آورد و خودش هم همین الان یک میلیارد طلب دارد اینجوری بخاطر چیزهای مبهم ببریمش دادگاه.

یکی از مواردی که مطرح کردند این بود که می گفتند فتح الله زاده حساب شخصی باز کرده و پول های باشگاه را به حساب خودش ریخته. در حالیکه ما مصوبه هیئت مدیره گذرانده بودیم که چون حساب باشگاه چک برگشتی دارد و باز نمی شود، یک حساب به اسم من باز کنیم تا بتوانیم برای باشگاه خرج کنیم.

الان با این وضعیتی که باشگاه ها دارند و بدهی های جاری ای که باید به اشخاص بپردازند و AFC هم بر آن نظارت دارد،فکر می کنید درآمدها و هزینه هایی که دارند باهم همخوان است؟
ببینید درآمد ها خیلی خوب شده.یعنی الان باشگاه استقلال حدود ۶۰ میلیارد درآمد دارد از سامانه پیامکی و باقی مسائل.با احتساب تبلیغات دور زمین ما چیزی حدود ۷۰ میلیارد درآمد داریم و به نظر من این خیلی خوب و ایده آل است. اما متاسفانه هزینه هایی می شود که کمر تیم را می شکند.مثلا الحاجی گرو یا نویمایر که آمدند این ها ۱۰ میلیارد هزینه برداشتند اما هیچگونه بازدهی نداشتند. این ها هزینه های بیخودی است و که انجام شده و باشگاه را از لحاظ مالی ضعیف کرده.

به نظر من با این پول هم می شود باشگاه را به خوبی اداره کرد و هم بدهی های گذشته را جبران کرد. باشگاه الان ۵۵ میلیارد از سامانه پیامکی و حدود ۷ یا ۸ میلیارد از اسپانسر پشت لباس می گیرد. این به غیر از بلیت فروشی و تبلیغات دور زمین و تلویزیون  است.

این ارقام واقعی است؟ چون هیچ قراردادی منتشر نمی شود.
بله واقعی است. منتشر نمی شود اما من می دانم و به شما می گویم.اگر کسی اعتراض دارد می تواند تکذیب کند. درآمدزایی خیلی خوب است اما هزینه ها هم بالا است من هم خدایی نکرده نمی خواهم مدیریت را بکوبم. الان آقای فتحی رفته ایسما و پاتوسی و منشا را آورده که همین ها حدود ۲۰ یا ۳۰ میلیارد هزینه است یا آقای شفر هم الان حدود ۱۰ یا ۱۲ میلیارد هزینه برداشته و اینگونه هزینه باشگاه بالا می رود.

اگر شما مدیرعامل بودید این بازیکنان را نمی گرفتید؟
من نهایت ۲ بازیکن می گرفتم چون پولی نداشتم که بیشتر بخواهم بگیرم.رجوع می کردم به داخل چون هزینه داخلی پایین تر است. بازیکن داخلی در سطح استقلال را می توان با ۵ میلیارد جذب کرد. باید بپذیریم که قیمت بازیکنان هم بالا رفته و آن ها گران شده اند.

به نظرتان هوادار می تواند این خرج ها و هزینه ها را تحمل کند؟
اگر تیم نتیجه نگیرد نه تحمل نمی کند. اما اگر نتیجه بگیرد خوشحال می شود و راضی است. الان اگر استقلال امسال نتیجه نگیرد اداره باشگاه برای مدیران خیلی سخت می شود.

در دولت قبلی شما تیم حکومتی بودید؟ الان هم به پرسپولیس می گویند تیم حکومتی.
نه اصلا چنین چیزی نیست. اگر مدیران درست کار کنند،چنین مسائلی پیش نمی آید. مگر من در زمان آقای خاتمی کار نکردم و قهرمانی نیاوردم؟ ایشان شدیدا پرسپولیسی بود و شما این را خوب می دانید. در ادامه و در زمان آقای سعیدلو که به شدت هم پرسپولیسی بود و اصلا عضو هیئت مدیره پرسپولیس هم بود من کار کردم و قهرمانی آوردم. یک مقدار جوسازی می کنیم و ضعف های خودمان را می خواهیم به دیگران بچسبانیم.اینطور نیست که رییس جمهور یا وزارت ورزش به تیم ها نگاه خاصی داشته باشد. وزارت ورزش خودش هم باید رعایت کند. الان مثلا می گویند می خواهیم برای تیم ملی مربی انتخاب کنیم.روابط عمومی وزارت می گوید که زیدان و مورینیو در صف هستند.خب این ها اگر انتخاب نشوند مردم به وزارت حمله می کنند. وزارت ورزش در مسائلی که به خودش ربطی ندارد نباید دخالت کند. تا پرسپولیس می خواهد قهرمان شود می گویند ما این را آوردیم یا آن خرج را انجام دادیم. بلد نیستند که کمک هایشان را خوب بیان کنند و اینگونه القا می شود که انگار یک تیمی دارد بیشتر بهره می برد.یک مقدار اشکال از خودشان است چون سیاست هایشان غلط است. ببینید اداره کردن استقلال و پرسپولیس کار سختی است. ما یک معاون هم بخواهیم انتخاب کنیم کار سختی داریم. من همیشه می گویم حق ما انتخاب یک معاون هم نیست؟

واقعا مدیرعاملی سختی دارد. در خصوصی سازی اما دیگر این بحث ها نیست چون مالک حق دارد هر کاری بکند. الان آقای زنوزی در تراکتور دو مربی عوض کرده با ارقام بسیار بالا کسی هم کاری به او ندارد چون پول خودش است و موفق هم بوده.من می گویم اجازه دهید بخش خصوصی هم قسمتی از کار را دست خودش بگیرد. من چرا باید بنشینم تا به عنوان مدیرعامل استقلال انتخاب شوم؟

آقای سعیدلو یک بار به شما و آقای هدایتی گفت که اگر ادعای تیم داری تان می شود بروید و یک تیم را بخرید و بالایش بیاورید.
خب ما نمی توانیم. بعد هم من می گویم شما همین تیم را به من بدهید و فرصت هم بدهید. آقای فرگوسن ۳۰ سال مربی منچستر بود. من کجا ۳۰ سال در استقلال بودم؟ من جمعا ۱۱ سال بودم.

الان در بایرلورکوزن مدیرعاملش ۲۵ سال است که حضور دارد و یک قهرمانی هم نیاورده. من می گویم ما باید زیرساخت را درست کنیم تا منی که علاقه مند فوتبالم بتوانم یک تیم درست کنم.

آیا اصلا امکان دارد باشگاه های ما خصوصی شوند؟ الان برای پرسپولیس و استقلال گفتند ۶۰۰ میلیارد بدهید.بدهی ها را هم بدهید.هیچ کدام از اموال و املاک باشگاه را هم نمی دهیم.
خب این ها نمی خواهند تیم ها به بخش خصوصی برسند. اینجا یک قیمتی می گذارند که کسی نخرد تا آقایان خودشان بتوانند استفاده خودشان را ببرند.

این دو تیم چقدر می ارزند؟ شما به چه قیمتی می خرید؟
به نظرم استقلال با ۲۰۰ میلیارد بدهی، می شود ۳۰۰ میلیارد آن را خرید. یعنی خود باشگاه ۱۰۰ میلیارد. البته من چنین پولی ندارم ولی دوستانی هستند که حاضرند بخرند. بیش از این ارزش ندارد. ما می خواهیم به این باشگاه خدمت کنیم نه که فقط خرج الکی بکنیم و مثلا برای سال اول ۴۰۰ میلیارد خرج کنیم.

شما خودتان جای دولت.یک برندی که پتانسیل اجتماعی دارد را حاضر بودید با ۳۰۰ میلیارد رد کنید برود؟
بستگی به آن پدر دارد. اگر نگاه پدرانه وجود داشته باشد می گوید بهترین ماشینم را هم به فرزندم می دهم چون فرزندم است. نگاه دولت ما پدرانه نیست.ما برنامه دادیم که به صورت پیمانکاری ۵ ساله باشگاه را به ما بدهند و خود وزیر هم در هیئت مدیره نماینده داشته باشد و اگر هم برنامه ها اجرا نشد قرارداد را فسخ کنند. ما حاضر بودیم ۲۸ میلیارد هم پول بیاوریم اما به ما ندادند و رفتند باشگاه را به عده ای دیگر دادند و این افتضاحات را به وجود آوردند.

چند وقت پیش یک مصاحبه از شما خواندم گفته بودید باشگاه زمانی ٢٠٠ میلیون خرج کرده و یک جام حذفی گرفته…
نه پول را کم نکنید! من گفتم ٣٠٠ میلیون. این همه خرج کردند و یک جام حذفی گرفتند. در حالیکه من با ۶٠ میلیارد ٣ جام گرفتم.

امسال با این خرج هایی که انجام شده، استقلال قهرمان می شود؟
نه. به نظر من تیم های دیگر قوی تر هستند. پرسپولیس، سپاهان و تراکتور

خیلی خوب شدند.

اگر الان شما بودید شفر را به استقلال می آوردید؟
الان اگر بودم هم سطح شفر می توانستم بیاورم اما چند سال قبل از شفر بهتر را هم می توانستم بیاورم. شفر هم خوب است. فقط یک مقدار پیر شده. حالا الان فرهاد هم اضافه شده و خیلی خوب است.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا