آخرین خبرهااستان ها

احداث باغ موزه شیلات کیاشهر خواست عمومی شهروندان است

طاهره اجتماعی عضو کمیسیون سرمایه گذاری شهرداری بندر کیاشهر عنوان کرد :

تدبیر شرق :اظهارات طاهره اجتماعی نایب رییس شورای شهر بندرکیاشهر ،رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا و نماینده شورا در کمیسیون سرمایه گذاری شهرداری بندرکیاشهر در کارگروه رفع موانع تولید و توسعه شهرستان استانه اشرفیه به شرح زیر است:

ابتدا خیر مقدم عرض می کنم خدمت جناب مهندس احمدی معاونت محترم استانداری، مدیران کل محترم و هیات همراه و از جناب فرماندار بابت برگزاری این جلسه تقدیر و تشکر دارم.
جناب مهندس احمدی همانطور که استحضار دارید بندرکیاشهر امروز و بندرحسن کیاده دیروز از قدمت و تاریخی کهن برخوردار است . وجه تسمیه بندرحسن کیاده به دوران حکومت و حضور یکی از اعضای خاندان سید کیا (اقاسید ابوجعفر ) در این منطقه بر می گردد. این منطقه از دیر باز به دلیل موقعیت جغرافیایی و شرایط اقلیمی و برخورداری از پتانسیل و نعمت های خدادادی برای صیادی و شکار و کشاورزی مورد توجه بوده است . قرار گرفتن جنگل های انبوه درختان سفید پلت و توسکا ، دریا، تالاب، مرتع، مصعب دومین رودخانه پراب کشور و زمین های حاصلخیز کشاورزی بخشی از پتاسیل های بندرحسن کیاده از گذشته تا به امروز است. در دوران قاجار وقتی امتیاز صید و صیادی در دریای کاسپین به لیانازوف روسی واگذار شد لیانازوف در بندرحسن کیاده مستقر و اولین پایگاه استحصال ماهیان خاویاری از دریای کاسپین را در این شهر بنا نهاد و در واقع حسن کیاده به مرکز شیلات شمال ایران تبدیل شد.
هم اکنون علی رغم گذشت بیش از ۱۵۰ سال هنوز بناهای تاریخی از جمله خانه لیانازوف و ساختمانهای چوبی ساخت روسیه با معماری تلفیقی منحصر به فرد بومی و روسی در محوطه شیلات بندرکیاشهر وجود دارند که در سال ۱۳۸۶ سیزده مورد آن در فهرست آثار ملی گردید.
با توجه به قدمت و اهمیت وکارکردهای اجتماعی و فرهنگی مجموعه ۸ هکتاری شیلات بندرکیاشهر که در مرکز شهر نیز واقع شده و متولی خاصی هم ندارد، خواست عمومی شهروندان کیاشهر و اراده مسولین اعم مدیران سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و مدیران شهرستانی به خصوص فرماندار محترم احداث باغ موزه شیلات می باشد. بر این اساس شهرداری بندرکیاشهر مقدمات طرح احداث باغ موزه شیلات را آغاز نمود و خوشبختانه سرمایه گذارانی از بخش خصوصی نیز جهت سرمایه گذاری و مشارکت با شهرداری اعلام امادگی نمودند. در این بین مشکل اصلی مالکیت نامعلوم این مجموعه است. این مجموعه ابتدا توسط شیلات به شرکت مادر تخصصی ماهیان خاویاری واگذار شد. در ادامه اداره دارایی آن را توقیف نمود. از سویی دیگر سازمان میراث فرهنگی ۱۳مورد از ساختنان های این مجموعه را ثبت ملی نمود. با توجه به توضیحات ارایه شده تقاضا داریم مالکیت این مجموعه جهت احداث باغ موزه شیلات به شهرداری منتقل گردد.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا