آخرین خبرهااستان ها

فرآوری حرفه ای بادام زمینی، می تواند اقتصاد گیلان را متحول کند/ صنایع غذایی، هیچگاه تعطیل پذیر نیستند

به گزارش تدبیرشرق به نقل از واحد روابط عمومی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان، فرهاد دلق پوش در حاشیه بازدید از شرکت فرآوری خشکبار و بادام شرکت زرگیل واقع در شهرک صنعتی نقره ده شهرستان آستانه اشرفیه، گفت: فرآوری حرفه ای و کشت مکانیزه بادام با توجه به اقلیم مناسب آستانه اشرفیه می تواند اقتصاد گیلان را متحول کند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان تقویت صنایع تبدیلی را بعنوان یک اقتصاد مولد بومی، بسیار توجیه پذیر دانست و اظهار داشت: عمدتاً صنایع غذایی ممکن است در مقطعی دچار رکود نسبی شوند ولی هیچگاه تعطیل پذیر نیستند؛ این یک اصل کلی در حوزه سرمایه گذاری است و اصولا ریسک سرمایه گذاری کمتری نسبت به سایر رشته های صنعتی دارند.

وی کاهش هزینه ها، استفاده مناسب از زمین، سهولت کار و بهره وری مناسب را از مهمترین مولفه های توسعه بادام زمینی برشمرد و اذعان کرد: با توسعه کشت، صنعت و تجارت بادام زمینی به عنوان یکی از محصولات مهم استان گیلان، می تواند سهم بسیار موثری در رونق اقتصادی این شهرستان و استان ایفاء نماید.

دکتر دلق پوش با اعلام حمایت از توسعه و افزایش واحدهای صنعتی فرآوری بادام زمینی و انواع خشکبار در استان، تصریح کرد: هم اکنون زمینه پرداخت تسهیلات برای رونق صنایع تبدیلی و نوسازی ماشین آلات فرآوری مهیاست و حتی برای توسعه بازارهای صادارتی نیز از آنها حمایت می کنیم.

وی ارزش افزوده تبدیل بادام زمینی به فرآورده های گران قیمتی چون محصولات آرایشی، بهداشتی و شیمیایی به مراتب بیشتر از تبدیل بادام زمینی به فرآورده های غذایی عنوان کرد و گفت: قطعا این کار ارزش افزوده بیشتری در صنایع مرتبط و وابسته به بادام زمینی ایجاد خواهد کرد.

این مسئول اضافه نمود: هم اکنون در فضایی با مساحت ۲۹۰۰ هکتار سطح زیر کشت بادام زمینی و تولید ۱۱هزار و ۲۰۰ تن پیله خشک به ارزش اقتصادی ۹۰ میلیارد تومان و تعداد پنج هزار بهره‌بردار ۸۰ درصد محصول مذکور در کشور را تولید می کنند که عمدتاً به شکل آجیل مورد استفاده قرار می گیرد که در آستانه-رشت- تالش- رودبار و انزلی، مقداری در دامغان کشت شده که بیشترین سهم تولید آن  به شهرستان آستانه اشرفیه تعلق دارد.

گفتنی است که در ادامه بازدیدها از واحد صنعتی پارس نقره که در زمینه تولید و تامین انواع الکتروموتورهای مورد استفاده در صنعت لوازم خانگی فعالیت داشت که مجهز به تجهیزات مدرن آزمایشگاهی جهت تست و آزمایش بود، مورد بازدید قرار گرفت.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا