تدبیر ورزشی

جدال همسایه های ایبری/ مردان کی روش حیرت ساز می شوند؟

به گزارش تدبیرشرق به نقل از ایسنا، در ادامه بررسی گروه های جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه به ارزیابی گروه دوم  این رقابت ها می پردازیم؛ جایی که اسپانیا، پرتغال و مراکش همسایه های شبهه جزیره ایبری در کنار تیم ملی ایران قرار دارند.

* ایران

تیم ملی ایران با نتیجه های درخشان خود، آماده خلق حیرت در جام جهانی روسیه می گردد. نتیجه های درخشان ایران در سال های اخیر، این تیم را به خوب ترین تیم قاره کهن تبدیل کرده هست. ایران برای نخستین بار توانست دو بار پیاپی به جام جهانی صعود  کند و مدت زمان بسیاری از آخرین شکست این تیم در بازی های رسمی می گذرد. ایران در پنجمین صعود خود به جام جهانی، به صعود از گروه می اندیشد و هر دستاوردی جز این برای شاگردان کی روش ناکامی محسوب می گردد. برتری در بازی قرن مقابل آمریکا در جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه، بهتری نتیجه ایران در تاریخ جام های جهانی محسوب می گردد.

* ستاره

سردار امتحان

مهاجم جوان و لژیونر ایران، از سال ۲۰۱۵ به دوست داشتنی ترین بازیکن این تیم تبدیل شده هست. سن کم و قدرت های بالای سردار در خط تهاجم، سایر مهاجمان این تیم را به نیمکت جابه جا کرده و کی روش حساب بسیاری روی مهاجم کلیدی تیمش می گشاید. امتحان که چند سال هست در روسیه بازی می کند و همیشه خبرهایی مبنی بر انتقالش به انگلستان و ایتالیا به گوش می رسد، امید دارد با درخشش در جام جهانی روسیه و صعود ایران به دور دوم بازی ها، به یکی از پنج لیگ معتبر اروپا برود.

* سرمربی

کارلوس کی روش

حضور هفت ساله کی روش روی نیمکت ایران، با اهمیت ترین عامل اوج گرفتن این تیم در سال های گذشته بوده هست. خیلی از کارشناسان وی را ستاره تیم ملی ایران می دانند. مرد پرتغالی با روش کاری خود که مبتنی بر نظم و انضباط هست توانست محیطی مناسب را در تیمش به وجود بیاورد و از این طریق نتیجه های درخشانی رقم زده و رکوردهای متعددی را شکسته هست. او به عنوان سرمربی تیم ملی ایران با تحمل مشکلات زیاد در تیمش، این بار به فکر صعود هست و خودش هر دستاوردی جز این را نپذیرفته است.

* تیم ملی ایران در یک نگاه

افتخارها: سه بار قهرمانی جام ملت های قاره آسیا

خوب ترین گلزن: علی دایی (۱۰۹ گل)

بیشترین بازی: جواد نکونام (۱۵۱ بازی ملی)

نحوه صعود: صعود به عنوان تیم نخست گروه A در قاره آسیا

کارکرد دوره قبل: حضور در دور گروهی

* مراکش

مراکشی ها پس از سال ۱۹۹۸ برای نخستین بار جواز حضور در جام جهانی را تصاحب کردند. 

مراکش پس از سال ها توانست جواز حضور در جام جهانی را به دست بیاورد. این تیم آفریقایی آخرین بار در سال ۱۹۹۸ در جام جهانی در گروه نخست با برزیل، نروژ و اسکاتلند هم گروه بود که از صعود به فاز بعد بازماند. این تیم تنها یک بار در جام ملت های آفریقا قهرمان شده که به سال ۱۹۷۶ برمی گردد. این تیم در چهار دوره حضور خود در جام جهانی تنها یک بار توانسته به دور دوم راه پیدا کند که آن دوره سال ۱۹۸۶ بود که مراکش توانست راهی دور دوم جام جهانی گردد.

با این وجود پس از سال ها غیبت، پسران صحرا توانستند در رقابت با ساحل عاج به عنوان تیم نخست گروه جواز حضور در جام جهانی را به دست بیاورند.

* ستاره

مهدی بن عطیه

مهدی بن عطیه مدافع تیم ملی مراکش که در عضویت تیم یوونتوس قرار دارد و پیشینه بازی برای بایرن مونیخ را در کارنامه ورزشی خود دارد، ستاره مراکشی ها هست که تاثیر بسیاری هم در صعود تیم ملی کشورش به جام جهانی ایفا کرد. او که بیشتر از ۵۰ بازی ملی در کارنامه دارد پیشینه بازی برای رم ایتالیا را نیز دارد. دو قهرمانی در بوندسلیگا و دو قهرمانی در سری A از افتخارها او محسوب می گردد و در تابستان با اهمیت ترین رخداد خود را تجربه خواهد کرد.

* سرمربی

هرو رنارد

هرو رنارد از مربیان کارکشته ای هست که از سال ۲۰۱۶ هدایت تیم ملی مراکش را بر عهده داشته و با این تیم توانست جواز حضور در جام جهانی را در گروهی سخت به دست بیاورد تا محبوبیت او بیشتر از قبل گردد. این مربی ۴۹ ساله فرانسوی در پست دفاع برای چند تیم فرانسوی من جمله کان بازی کرده هست.

* تیم ملی مراکش در یک نگاه

افتخارها: یک قهرمانی در جام ملت های آفریقا ۱۹۷۶

خوب ترین گلزن: احمد فراس  (۴۲ گل زده)

بیشترین بازی: نورالدین نایبت (۱۱۵بازی)

نحوه صعود: تیم اول گروه

کارکرد دوره قبل: –

* پرتغال

تیم ملی فوتبال پرتغال با حضور ستاره خود امید دارد پس از اروپا قهرمان جهان نیز بشود.  بهترین افتخار تیم دوم شبه جزیره ایبری، مقام سومی جام جهانی هست. پرتغال حتی با حضور خوب ترین بازیکن اروپایی جهان در جام جهانی نتیجه های چندان درخشانی نگرفته هست. با این وجود قهرمانی در یورو ۲۰۱۶ فرانسه موجب گردید امیدها نسبت به این تیم در جام جهانی پیش رو زیادتر گردد. کریستیانو رونالدو توان دارد در روسیه جام جهانی متفاوتی را بهمراه هم تیمی هایش تجربه نماید اما باید بزرگان دیگری مثل آلمان، برزیل، اسپانیا، فرانسه یا حتی آرژانتین لیونل مسی را کنار بزند. این تیم توانست با پشت سر گذاشتن سوییس قدرمند به طور مستقیم راهی روسیه گردد.

* ستاره

کریستیانو رونالدو

مهاجم پرتغالی پس از سال ها توانست به آرزوی خود یعنی تجربه قهرمانی با تیم ملی برسد. او بهمراه کشورش، قهرمان یورو ۲۰۱۶ شد و توانست عنوان خوب ترین بازیکن سال و توپ طلا را کسب نماید. رونالدو در سال جاری نیز دو مرتبه خوب ترین بازیکن جهان شد پیروز توپ طلا نیز شد. او توان دارد با درخشش در جام جهانی روسیه دو مرتبه این عنوان های را به خود اختصاص دهد و خوب ترین عنوان ملی را به ویترین افتخاراتش اضافه کند. رونالدو در این فصل لالیگا ۲۶ گل زد و بهمراه تیمش در جایگاه سوم جای گرفت اما در چمپیونزلیگ با زدن ۱۵ گل، سیزدهمین قهرمانی رئال مادرید در اروپا را بهمراه سایر هم تیمی هایش جشن گرفت.

* سرمربی

فرناندو سانتوس

دومین سرمربی پرتغالی حاضر در جام جهانی پس از کارلوس کی روش، سانتوس هست. او از سال ۲۰۱۴  هدایت تیم ملی را عهده دار شد و دو سال بعد توانست این تیم را برای نخستین بار قهرمان اروپا کند. این قهرمانی در حالی به دست آمد که رونالدو به دلیل عارضه دیدگی در نیمه اول وادار شد از کنار زمین به بازیکنان انرژی دهد. سانتوس با این قهرمانی خوب ترین افتخار تاریخ کشورش را به ثبت رساند و پس از آن توانست تیمش را به جام جهانی بفرستد.

* تیم ملی پرتغال در یک نگاه

افتخارها: عنوان سومی جهان در سال ۱۹۶۶

خوب ترین گلزن: کریستیانو رونالدو (۷۹)

بیشترین بازی: کریستیانو رونالدو (۱۴۷)

نحوه صعود: تیم نخست گروهش در منطقه اروپا

کارکرد دوره قبل: حذف در فاز گروهی

* اسپانیا

اسپانیا قصد دارد خاطره خوش جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی را تکرار نماید.  تیم ملی فوتبال اسپانیا با قدرت به جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه صعود نمود. این تیم با رهبری یولن لوپتگی یک سال بی شکست را پشت سر گذاشت و دو مرتبه به عنوان یکی از مدعیان کلیدی برای قهرمانی در بازی های پیش رو خود را مطرح نمود. لاروخا از بازیکنان توانمندی بهره مند هست که توان دارند به خوب ترین ها دست پیدا نمایند. حضور بازیکنان جوان در کنار بازیکنان باتجربه، اسپانیا را به تیم کاملی تبدیل کرده هست. آنان قصد دارند خاطره تلخ خود را از جام جهانی گذشته پاک کنند.

* ستاره تیم

ایسکو

شاید سال قبل کمتر کسی فکر می کرد که هافبک جوان مالاگایی به ستاره لاورخا تبدیل گردد. بازی تکنیکی او در میانه میدان، چشم نواز هست. ایسکو علاوه بر درخشش در رئال مادرید توانست جایگاه خود را در تیم ملی پیدا کند. اسپانیا مثل سال های گذشته از هافبک های خوبی بهره مند هست اما بازی خاص ایسکو وی را از دیگر بازیکنان جدا کرده هست. بازیکن مادرید قرار هست در جام جهانی از میانه میدان تیمش را هدایت نماید و امید دارد در انتهاء با خاطره خوشی از این بازی ها خداحافظی کند.

* سرمربی

یولن لوپتگی

پس از خداحافظی ویسنته دل بوسکه در انتهاء یورو ۲۰۱۶، فدراسیون فوتبال اسپانیا یولن لوپتگی را به عنوان سرمربی تیم ملی معرفی کرد. سرمربی اسپانیایی قبل از آن هدایت پورتو را به عهده داشت. لوپتگی توانست کارکرد خارق العاده ای در تیم ملی داشته باشد و بی شکست، تیم ملی را به جام جهانی برساند. سرمربی اسپانیایی در آغاز کار خود، ایکر کاسیاس را به تیم ملی دعوت نکرد و با انتقاد هوداران این سنگربان روبه رو شد. با این وجود نتیجه های خوب این تیم  موجب گردید دیگر انتقادی مطرح نشود. باید دید سرمربی اسپانیایی توان دارد این موفقیت را در جام جهانی دنبال کند یا نه.

* تیم ملی اسپانیا در یک نگاه

افتخارها: قهرمانی در سال ۲۰۱۰

خوب ترین گلزن: داوید ویا (۵۹)

بیشتری بازی: ایکر کاسیاس (۱۶۷)

نحوه صعود: تیم نخست در گروهش در منطقه اروپا

کارکرد دوره قبل: حذف در فاز گروهی

انتهای پیام

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا