آخرین خبرهااسلایدرسیاسی

نشریه آتلانتیک:ترامپ نمی تواند درک کند که در ایران دقیقا چه اتفاقی در حال روی دادن است/ توئیت های او تنها به ضرر مطالبات معترضان و به نفع تندروهای داخل ایران خواهد بود

به گزارش تدبیرشرق ،«آریان طباطبایی» رییس برنامه مطالعات امنیت در دانشگاه «جورج تاون» در مقاله ای تحلیلی در نشریه «آتلانتیک» با اشاره به عدم درک صحیح ترامپ از اعتراضات اخیر در ایران می نویسد:«در حال حاضر از زمان اعتراض به نتیجه انتخابات ۲۰۰۹ میلادی به این سو ایران بزرگترین ناارامی خود را تجربه می کند.
در دو انتخابات اخیر حسن روحانی چهره میانه رو رییس جمهور شد و در انتخابات مجلس نیز میانه روها و اصلاح طلبان اکثریت کرسی ها را از آن خود کردند. با این حال،‌ مشکلات آشنا بازگشته اند به خصوص آن که عدم موفقیت  در بهبود وضعیت اقتصاد برای توده ها،‌ بسیاری از مردم را دچار احساس ناامیدی کرده است.
در هفته های قبل از تظاهرات اخیر، ایرانیان از قیمت اقلام اولیه و افزایش آن گلایه داشتند به خصوص نسبت به افزایش قیمت تخم مرغ. اکنون که ناامیدی افزایش یافته این صحنه یاداور چیزی است که نه سال پیش در ایران روی داد. چهره های اصلی سیاسی از جمله رییس جمهوری از خود نرمش نشان داده اند.
 روحانی از نظام خواست تا برای معترضان فضایی برای بیان صدای شان قرار دهد. روحانی به خط مشی صدا و سیما انتقاد داشت و گفت که اعتراضات صرفا درباره اقتصاد نیست بلکه در اعتراض به فساد گسترده و عدم شفافیت است. در عین حال، تندروها روحانی را متهم به تمرکز توجه اش به برقراری روابط با غرب و حفظ برجام می کنند و نه رسیدگی به مشکلات مردم.
آن چه امریکا می گوید و انجام می دهد تاثیر بزرگی بر تحولات آینده خواهد گذاشت. از زمان اغاز تظاهرات در ایران ترامپ رییس جمهوری امریکا چندین بار در توئیتر نظر داده است. او روز جمعه گفت که جهان نظاره گر تحولات ایران است.
او هم چنین گفت که مردم ایران تغییر را می خواهند. او در یکی از پست هایش در توئیتر ویدئویی از سخنرانی اش در مجمع عمومی سازمان ملل را منتشر کرد که در ماه سپتامبر گذشته که از حکومت ایران انتقاد کرده بود.
 او سپس در شب سال نو در توئیت هایی مشابه اعتراضات را ستایش کرد و آن ها را بزرگ خواند. جای تعجبی ندارد که اعتراضات توجه ترامپ را به خود جلب کرده اند او جمهوری اسلامی را در مرکز و دستور کار سیاست خارجی قرار داده است. او قصد دارد در سیاست چماق و هویج برخلاف اوباما، هویج را کنار بگذارد.
 رویکرد او مبتنی بر لفاظی، تهدید و زور گفتن در مقابل حکومت ایران است. با این حال، توئیت های ترامپ گمراه کننده و مخرب هستند. ایرانیان در نهایت آن گونه که ترامپ می گوید و می خواهد «بیدار» نشده اند. ایران دارای جامعه مدنی پویا و فعالی است که فرصت ها را برای اصلاحات و پیشرفت در دهه های گذشته ایجاد کرده است.
 ایرانیان از مشارکت فعال در انتخابات تا اصلاحات مختلف صدای خود را رسانده اند. برخلاف آن چه ترامپ می گوید اعتراضات ربطی به سیاست خارجی ایران ندارند. نگرانی اصلی مردم از افزایش قیمت کالاهای روزمره مانند مرغ و تخم مرغ و بیکاری است.
توئیت های ترامپ نشان می دهند که او نفهمیده که فریب خورده است. توئیت های ترامپ سبب تضعیف مطالبات معترضان در ایران می شود. در اصل اعتراضات می تواند جنبش وسیع تری را ایجاد کنند و باعث تغییرات اساسی شود.
با این حال، احتمالا در آن مسیر نخواهد بود. در ایران اشتیاق زیادی برای انتقال قدرت وجود ندارد به خصوص آن که تجربه بهار عربی مشاهده شده و فقدان بدیل احساس می شد. امروز برخلاف سال ۲۰۰۹ میلادی و پس از انتخابات آن سال شاهد انسجام و سازمان یافتگی در تظاهرات نیستیم. امروز تندروها در ایران می خواهند بگویند که معترضان وابسته به امریکا هستند و توئیت های ترامپ دقیقا این خوراک را به آنان می دهد که بگویند امریکا فعالانه در امور داخلی داخلی ایران مداخله می کند. این موضوع سبب تضعیف معترضان و خاموش شدن صدای آنان خواهد شد».

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا