آخرین خبرها

ایران دیار دلیران، صحنه همبستگی برای انتخاب سرنوشت

به گزارش ایرنا ، آخرین جمعه دومین ماه سال 96 در سراسر میهن اسلامی رنگ و بوی شورانگیز انتخاباتی دارد و مردم این دیار در نخستین ساعت های خلق حماسه برای عظمت ایران و اسلام، از پس شبکه های اجتماعی و فضای مجازی، به عرصه حقیقی گام نهاده تا خالق عظمتی دیگر در صحنه سیاسی شوند.
گیلان این نگارستان ایران، دیار دلیرمردانی همچون میرزا کوچک خان جنگلی و فرهیختگانی چون استاد محمد معین نیز امروز همپای سایر مناطق کشور جلوه ای دیگر دارد و صحنه انتخاب است.
مردمان گیل و دیلم، کاروان های فرومانده، خواب از چشم بیرون کرده و راهی می شوند اما این بار نه به شالیزارها، باغ های چای و زیتون ، اسکله ها و توتستان های ابریشم که برای انتخاب سرنوشت سازی دیگر؛ انتخاب دوازدهمین رئیس جمهوری کشورشان که قرار است برای آنها آبادانی ، امنیت، رفاه و عزتی بیش از پیش به ارمغان بیاورد.
این میراث داران تمدن سه هزار ساله مارلیک از چکاد درفک و سماموس و کنار سپیدرود، از تالش بزرگ و همسایگی جنگل های سبز هیرکانی ، از تالاب بزرگ انزلی و ساحل کاسپین می آیند تا پرچم ایرانیت و آزادگی را همچنان برافراشته نگه دارند .
جنب و جوش روزانه در صبح آدینه کلانشهر رشت، شهر باران نقره ای و مرکز حکومت سردار جنگل کم سابقه و نشان از شور و امید برای فردایی بهتر دارد؛ آینده بهتری که تنها وقتی خواهد آمد که همه برای ساختن آن برخیزیم.
سبزه میدان رشت، جایی که نخستین جمهوری آسیایی توسط میرزا کوچک جنگلی در آن اعلام شد اکنون محل آمد و شد آنانی است که می روند تا دوازدهمین رئیس جمهوری کشورشان را برگزینند.
اسب دریایی فلکه گلسار این اسطوره مجسم قرن های دور، انگار چشم دوخته به دست های ساکنان این شهر تا در این بحر چه خواهند کرد. مردم منجیل و رودبار که ایستادگی را از سرو هرزویل و نخل های مقاوم زیتون آموخته اند و هرگز از تندبادهای سرنوشت نهراسیده اند، در جنوب گیلان، به پای صندوق های رأی می روند.
چشمان سوسن های چلچراغ و شقایق ها نیز انگار به این روز سرنوشت ساز نگران است. ساکنان تالش بزرگ سرزمین بافته های رنگارنگ و درختان آزاد و بلوط و افرا و باغ های گیلاس و کیوی و کندوهای عسل امروز با دستان پرقدرتشان رای خود را در صندوق ها می اندازند.
مومنان اهل تسنن این دیار در کنار برادران و خواهران شیعه خود، با عزمی راسخ در انتخابات شرکت می کنند.
دریادلان قهرمان انزلی این دروازه اروپا نیز در کرانه خزر این بزرگترین دریاچه جهان و تالاب زیبا و بین المللی انزلی از کنار موج شکن ها، با نگاهی به برج دریایی این نماد روشنایی می گذرند تا به راه تعیین سرنوشت بروند.
مردمان دیار شیون فومنی و گل آقای ملت ایران و آیت الله بهجت نیز پویا و با اراده، عازم محل های اخذ رأی هستند.
ساکنان شهرک تاریخی ماسوله بر بلندای یک هزار متری دریا، امروز بیش از کسب و کار گردشگری در اندیشه مشارکت در انتخاب رئیس جمهوری خویش هستند.
از لاهیجان این سرزمین چای و بزرگانی همچون دکتر حشمت نیز ، امروز عطر خوش اراده و همبستگی برای ساختن فردایی بهتر به مشام می رسد.
گیلانیان آزاده و سربلند که در دور قبل افزون بر 81.6 درصدشان در انتخابات شرکت کرده بودند، امروز نیز از پیر و جوان ، زن و مرد با هر شغل و حرفه و از هر گویش و مذهب در جای جای این استان به امید صلابت ایران، در سه هزار و پنج شعبه اخذ رأی حاضر شده اند.
بر اساس آمار اعلام شده از سوی ستاد انتخابات گیلان، یک میلیون و 889 هزار و 655 نفر در استان واجد شرایط رأی دادن در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در استان هستند.
از مجموع واجدین شرایط رأی دادن در انتخابات، 41 هزار و 66 نفر رأی اولی هستند.
همچنین 14 هزار و 665 نفر در انتخابات شوراهای شهر و روستا با هم رقابت می کنند که از این تعداد، یک هزار و 625 نفر در شهرها و 12 هزار و 989 نفر در روستاها هستند؛ از این تعداد 965 نفر زن و 13 هزار و 700 نفر مرد هستند.
بر اساس آخرین تقسیمات کشوری، استان گیلان دارای 16 شهرستان، 52 شهر و 43 بخش، 109 دهستان و 2 هزار و 583 آبادی دارای سکنه است.
گزارش : گیتی بابایی ** انتشاردهنده: کبیری
6030/2007

انتهای پیام /*

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا