اجتماعیاستان هافرهنگی و هنری

شهردار رشت در نشست علمی تخصصی شهرسازی مطرح کرد: باید میراث‌های سپرده شده به ما از نسل های گذشته را امانت‌داری کنیم و با اقتدار به نسل آینده منتقل کنیم

شهردار رشت

شهردار رشت گفت: اغلب شهروندان بافت‌های قدیمی شهر به محلات دیگر کوچ کرده اند.

به گزارش تدبیرشرق،  نشست علمی تخصصی شهرسازی با رویکرد بافت های قدیمی و تاریخی با حضور شهردار رشت در دانشگاه گیلان برگزار شد.

مسعود نصرتی شهردار رشت اظهار کرد: رشت یک شهر تاریخی و با هویت است و آثار و بناهای تاریخی زیادی دارد.

شهردار رشت با اشاره به مشکلات مدیران شهری در حفظ و حراست بافت‌های تاریخی بیان کرد: زمانی که شهردار قزوین بودم در شهر قزوین چالش‌های موجود در حفظ بناهای تاریخی را شناسایی و به رفع موانع موجود پرداختیم.

شهردار رشت با بیان اینکه باید بپذیریم داشتن هویت برای شهرها یک تفاوت است مطرح کرد: باید به ارزش بناهای تاریخی پی ببریم و نباید ساده نگاه کنیم و سهل انگارانه دست به تخریب آن بزنیم.

وی اذعان داشت: مدیران دستگاه های دولتی و مدیریت شهری شرایط انگیزشی را به وجود نیاورده اند که از تک بناهای تاریخی استفاده کنیم و از آن ها بهره وری اقتصادی ببریم.

شهردار رشت از احیای ۸۰۰ خانه قدیمی توسط دست‌اندرکاران کاشان خبر داد و گفت: این خانه‌ها توسط مجمع جهانی شهرهای اسلامی شناسایی و ۴۰۰ خانه توسط بخش خصوصی احیا شد.

نصرتی با اشاره به اینکه قزوین یک شهر نیمه خشک محسوب می شود گفت: در قزوین ۱۸ قنات داشتیم و ۸ رشته قنات را احیا کردیم و با احیای قنات‌ها تا حدودی مشکل کم آبی حل شد.

وی ابراز داشت: همچنین ۶ هزار هکتار باغستان سنتی ایجاد شد که از سیلاب ها و باد غالب جلوگیری می کرد.

شهردار رشت با بیان اینکه شهروندان به بافت‌های تاریخی به عنوان محدودیت نگاه می کنند عنوان داشت: در بسیاری از بافت‌های فرسوده منازل شهروندانی که متعلق به آن بافت هستند تخلیه شده و به مکان‌های دیگر مهاجرت کرده اند.

 نصرتی مطرح کرد: باید تحقیق و پژوهش لازم را انجام دهیم که شرایط اقتصادی شهروندان بافت تاریخی چگونه باشد تا بافت های تاریخی حفظ شود.

وی ظرفیت رشت را به لحاظ دارا بودن بناهای تاریخی و کاروانسراها و تک بناها دارای ظرفیت بالا عنوان کرد و افزود: چقدر به این بناها توجه کردیم؟ چه قدر شرایط لازم را برای بخش‌خصوصی فراهم کردیم تا آن ها را احیا کند و چقدر از ظرفیت ۳۶ میلیون گردشگر ورودی استفاده کردیم.

شهردار رشت در ادامه افزود: چقدر سعی کردیم جذابیت در بناهای تاریخی به وجود آوریم و آنها را به گردشگران معرفی کنیم؟

نصرتی مطرح کرد: بازار صدرالسلطنه قزوین تا ۱۰ سال گذشته یک مخروبه بود ولی اکنون احیا شده و برنامه های فرهنگی زیادی در آن انجام می شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: باید میراث‌های سپرده شده به ما از نسل های گذشته را امانت‌داری کنیم و با اقتدار به نسل آینده منتقل کنیم.

/ایلنا

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا