علم و تکنولوژیملی

نشست آغاز ساخت مرکز ملی یون درمانی ایران با حضور ظریف، صالحی، وزیر بهداشت و مسئولان اتریشی

مرکز ملی یون درمانی ایران

نشست آغاز ساخت مرکز ملی یون درمانی سرطان ایران با حضور علی‌اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی، محمد جواد ظریف، وزیر خارجه، قاضی زاده، هاشمی وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، سفیر اتریش در تهران، یکی از شهرداران اتریشی، معاون وزیر خارجه اتریش در اتحادیه اروپا و آمریکا، سفیر ایران در اتریش و مقامات شرکت مدآسترون (Med Austron) برگزار شد.

به گزارش تدبیرشرق، در این نشست که بدون حضور خبرنگاران انجام شد، صالحی و ظریف سخنان کوتاهی را ایراد کردند.

کلنگ ساخت این مرکز با حضور وزیران خارجه، ‌بهداشت و درمان و رئیس سازمان انرژی اتمی و مسئولان اتریشی در مرکز کشاورزی و سلامت البرز از مجموعه های وابسته به سازمان انرژی اتمی به زمین زده می شود.

مرکز ملی یون درمانی با هدف تحقیق و توسعه و درمان سرطان سالانه ظرفیت برگزاری 25 هزار جلسه پرتو درمانی و درمان حداقل هزار بیمار را دارد.

این مرکز قرار است طی 5 سال راه اندازی و بهره‌برداری از آن انجام شود.

این مرکز علاوه بر درمان سالانه بیش از هزار بیمار نقش مهمی در توسعه دانش رادیوتراپی و فیزیک پزشکی برای متخصصان دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران خواهد داشت. همچنین توسعه دانش فیزیک شتاب دهنده ذرات از دیگر دستاوردهای این طرح است.

طبق برنامه‌ریزی انجام گرفته در این پروژه بیش از 100 متخصص جوان کشور در طول فرآیند ساخت در مراکز مشابه در دنیا آموزش‌های لازم برای راه‌اندازی این مرکز و استفاده از روش یون‌درمانی را خواهند دید.

این مرکز برای حدود 500 نفر از متخصصان و فارغ‌التحصیلان مقاطع بالا در رشته‌های مختلف به طور مستقیم شغل ایجاد خواهد کرد.

بنا بر گزارش ایسنا، این مرکز قرار بود در تفاهم‌نامه اولیه‌ای که با حضور شهردار تهران و رئیس سازمان انرژی اتمی و وزیر بهداشت به امضا رسید در بوستان ولایت احداث شود اما به دلایل مختلف این تصمیم تغییر کرده و پس از مدتی این مرکز در مجتمع تحقیقات کشاورزی و سلامت البرز احداث می‌شود.

از ویژگی‌های احداث این مرکز تحقیقاتی و درمانی در کرج نزدیکی آن به قطب تولید رادیوداروی کشور که در مجاورت این مرکز قرار دارد، است.

این مرکز پس از تکمیل، سه اتاق درمان و یک اتاق تحقیقاتی خواهد داشت. همچنین با توجه به انحصاری بودن و تکنولوژی بالا، این مرکز قادر خواهد بود علاوه بر کاهش قابل توجه هزینه درمان و سفر هموطنانمان به خارج از خروج بیش از 25 میلیون یورو ارز از کشور جلوگیری کند.

در این مرکز از سیستم سینکروترون استفاده می‌شود. این سیستم سه شتابدهنده برای شتابدهی ذرات تا انرژی مناسب که معادل سرعتی حدود 65 درصد سرعت نور است به کار می‌رود. در این سیستم امکان استفاده از هر دو باریکه یون کربن تا انرژی 400 مگاالکترون ولت و پروتون تا انرژی 800 مگاالکترون ولت را فراهم کرده و از این حیث در دنیا کم‌نظیر خواهد بود.

هم اکنون تنها کشورهای آلمان، ژاپن، چین، ایتالیا و اتریش از چنین مراکزی برخوردارند.

پس از راه‌اندازی این مرکز در آینده نزدیک ایران در جمع 5 دارنده این سیستم خواهد بود. سیستمی که در کشورمان به کار گرفته می‌شود مشابه مرکز ایجاد شده و فعال در اتریش است و مرکز ملی یون‌درمانی ایران با همکاری کشور اتریش ساخته می‌شود.

بنا بر این گزارش، احداث این مرکز حاصل حدود دو سال تلاش تیم‌های فنی، حقوقی و مالی سازمان انرژی اتمی با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همچنین وزارت امور خارجه است.

انعقاد سه تفاهم‌نامه همکاری، بررسی جامع ده‌ها مرکز و بازدید از چندین پروژه مشابه در دنیا،‌ مذاکره با سازندگان معتبر بین‌المللی تجهیزات مورد نیاز این مرکز، مکاتبه و اخذ نظر متخصصان دانشگاهی مرتبط با موضوع و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جهت دریافت مجوزهای نظام ایمنی از مهمترین فعالیت‌های انجام شده در این مدت بوده است.

/ایسنا

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا