آخرین خبرها

بازنشستگی جانبازان شاغل چگونه است؟/ نگاهی به آیین‌نامه موجود درباره این اشخاص

بازنشستگی جانبازان شاغل چگونه است؟/ نگاهی به آیین‌نامه موجود درباره این اشخاص

جامعه > مشکلات مردم – جانبازان شاغل در دستگاه ها، دارای مزایایی نسبت به سایر مستخدمان هستند که در قانون به این مزایا اشاره شده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، برخی از مستخدمان دستگاه های دولتی که دارای درصد جانبازی هستند، دارای مزایای قانونی شده اند که برای برخی از این اشخاص، هنوز ابهام دارد.
در سرویس مشکلات مردم، بعضا جانبازانی که شاغل در دوایر و دستگاه های دولتی هستند، سئوالاتی را درباره بازنشستگی خود مطرح می کنند.
مخاطبی به نام حسن در این باره پرسش خود را اینطور نوشته است: باسلام و احترام جانبازان زير 25 درصد چند سالگي و باچند سال خدمت مي توانند باز نشسته شوند. باتشكر

بازنشستگی یا حالت اشتغال؟
درباره جانبازان شاغل در دستگاه ها، برخی مزایای قانونی تعلق گرفته است. از جمله قانونی به نام حالت اشتغال مستخدمین شهید، جانباز ازکارافتاده و مفقودالاثر انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی – مصوب 1372 وجود دارد که در این قانون، مزایایی به نام “حالت اشتغال” برای جانبازان در نظر گرفته شده است.
در بند ج ماده 1 آیین نامه اجرایی این قانون، تعریفی از جانبازان مشمول این آیین نامه ارائه شده است. در این تعریف جانباز ازکارافتاده کلی و آزادگان جانباز ازکارافتاده کلی اینطور معرفی شده اند: کسانی که حسب موردبنا به تشخیص مرجع‌های صالح (‌بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی‌یا ستاد رسیدگی به امور آزادگان یا مرجع‌های ذیصلاح نیروهای مسلح) ازکارافتاده کلی شناخته شده و قادر به کار نباشند.
در این تعریف، درصدی برای جانباز در نظر گرفته نشده و به تشخیص مراجع ذی صلاح، جانباز قادر خواهد بود از حالت اشتغال استفاده کند.
برای بازنشستگی نیز قوانین فعلی، در چهارچوب قانون بازنشستگی پیش از موعد کارکنان دولت مصوب سال 86، کارمند (چه جانباز و چه غیر آن)، باید حداقل بیست و پنج سال سابقه خدمت قابل قبول داشته باشند با حداکثر پنج‌سال سنوات ارفاقی بدون شرط سنی در صورت تقاضای کارکنانو موافقت دستگاه متبوع خود بازنشسته خواهند شد و پاداش پایان خدمت این قبیل کارکنان
براساس سی‌سال پرداخت خواهدشد. حداقل سنوات قابل قبول برای استفاده بانوان شاغل از این حکم بیست سال بوده و حداکثر سنوات ارفاقی آنان پنج سال خواهدبود. پاداش پایان خدمت این قبیل کارکنان براساس سنوات خدمت قابل قبول آنان محاسبه و پرداخت خواهدشد.
46231

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا