آخرین خبرها

نذر اهدای خون به روزهای تاسوعا و عاشورا محدود نشود

دکتر مهدیزاده :

نذر اهدای خون به روزهای تاسوعا و عاشورا محدود نشود

استان‌ها > البرز – مدیر کل انتقال خون استان البرز گفت: افراد اهدای خون در ماه محرم صفر را به روز تاسوعا و عاشورا محدود نکنند چون به علت حجم زیاد اهدا کنندگان ممکن است که استانداردها رعایت نشود و نتوانیم خدمات مناسبی را به مراجعه کنندگان بدهیم

به گزارش خبرگزاری خبر آنلاین، وی افزود: در پنج ماه ابتدای امسال تعداد مراجعه کنندگان جهت اهدای خون 35986 نفر بوده که در مجموع سه مرکز فعال در کرج تعداد27258 واحد خون اهدا شده است.
وی در ادامه گفت: حدود 22 درصد مراجعین به دلایل مختلف معاف موقت و یا دایم هستند. اگر دایم شده باشند که نمی توانند خون اهدا کنند و اگر موقت باشد امکان دارد پس از طی کردن دوره معافیت دوباره خون دهند .
رییس سازمان انتقال خون عنوان کرد: افراد و اهدا کنندگان مستمر کسانی هستند که در سال حداقل دوبار خون اهدا کرده و این افراد کسانی هستند که قطعا 9 برابر خون سالم تری را نسبت به بقیه ی افراد اهدا می کنند . در پنج ماه ابتدای امسال تعداد اهدا کنندگان مستمر به حدود 8/45 درصد رسیده است درحالیکه در مدت مشابه سال قبل این عدد /41 بود؛ یعنی 4 درصد افزایش اهدا کننده مستمر داشته ایم ولی همچنان از میانگین کشوری پایین تر هستیم و میانگین کشوری 52 درصد است.
وی با اعلام اینکه خانم ها حداکثر 3 بار و آقایان حداکثر 4 بار می توانند خون اهدا کنند ادامه داد : یکی از مسائلی که در استان البرز وجود دارد این است که ورودی و خروجی ها خیلی زیاد و این موضوع بدلیل حجم بالای مهاجرت به این استان است که در اعلام امار دقیق مارا با مشکل مواجه میکند .
مهدیزاده با اشاره به اینکه ثابت شده است که خانم ها خون سالم تری را نسبت به مردان اهدا می کنند اضافه کرد : در پنج ماه ابتدا امسال آمار اهداکنندگان خانم حدود 7/4 درصد بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل نزدیک به 5/1 درصد در رشد داشته است.
وی گفت : از تعداد 32 هزار و 24 واحد خون گرفته شده حدودا 65 هزار واحد فراورده های مختلف تولید و باید بگویم از هر واحد خون، 3 فراورده پلاسما، پلاکت و گلبول قرمز متراکم تولید می شود و بر اساس درخواست بیمارستان و نیاز افراد این فراورده ها مصرف می شوند .
وی اظهار داشت: خوشبختانه در استان البرز کمبودی نداشته ایم و خون مورد نیاز بیماران به موقع به دستشان رسیده است به طوری که بالای 97 درصد درخواست خونی که به سازمان آورده شد را اجابت کرده ایم و 3 درصد هم بواسطه یک سری مسائل تشخیص داده ایم که درخواست مناسبی نبوده است.
این مقام مسئول گفت: در 6 ماه ابتدای سال حدود یازده هزار واحد خونی که مازاد بر نیاز استان بوده است را به تهران فرستادیم و در نکته ای دیگر که بسیار حائز اهمیت است استان البرز جزء 16 استانی است که مورد تایید شرکت های خارجی بوده و پلاسماهای تولیدی را به خارج از کشور ارسال می کند. پلاسمای مازاد بر نیاز استان البرز به پالایشگاه و بیشتر به کشور المان فرستاده و در آنجا فراوری شده و فراورده هایی همچون فاکتور 8 و 9 ، آلبومین و IVIG تولید و وارد کشور می شود و به مصرف بیماران هموفیلی ، سرطانی و سوختگی می رسد.
وی افزود: در پنج ماه ابتدای امسال 22900 واحد پلاسما را توانسته ایم ارسال کنیم و پیش بینی ما چیزی حدود 55 هزار واحد تا پایان است و با این رویکرد صرفه جویی ارزی بسیاری خوبی در کشور ایجاد خواهد شد .
رییس سازمان انتقال خون با اشاره به ضرورت توجه استانداردهای موجود عنوان کرد: باید بتوانیم خود را به استانداردهای روز آلمان برسانیم چون در ممیزی همان استانداردهایی را از ما میخواهند که در کشور های پیشرفته اجرا می شود و همه تلاشمان این است که نواقصی که وجود دارد را برطرف کنیم . ممیزی یک فرصت است که بتوانیم خود را ارتقا دهیم تا خون سالم تر و با کیفیت بهتری در اختیار بیماران قرار دهیم.
وی تصریح کرد : خونی که در کشور ما تولید می شود یکی از سالم ترین خون هایی است که در جهان وجود داشته و در خاورمیانه و در بحث انتقال خون، ایران حرف اول را می زند و در آسیا کره، ژاپن و ایران جزء کشورهای مطرح در این امر هستند.
مهدیزاده با بیان اینکه فضای اهدا کنندگان استان را باید حداقل 300 متر توسعه دهیم که تکریم ارباب رجوع در بالاترین حد کیفیت انجام شود، افزود: نبود فضای فیزیکی مناسب در این سازمان از عمده مشکلاتی است که در حال حاضر برای انتقال خون در کرج وجود دارد و اگر فضایی هم وجود دارد مربوط به بیست سال پیش است. با استان شدن البرز قطعا به فضای فیزیکی بهتری نیاز است تا بتواند فرایند خدمات دهی گسترش پیدا کند چرا که با امکانات و سختی های موجود همین امروز متوسط بین 62 تا 64 هزار واحد خون در استان البرز اهدا می شود.

46

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا