آخرین خبرهااستان هااسلایدرفرهنگی و هنری

نمایش و نقد و بررسی «76 دقیقه و 15 ثانیه با عباس کیارستمی» در رشت؛ میراحسان: کیارستمی واقعی دور از دسترس است/ صمدیان: مرگ کیارستمی را باور نکردم

میراحسان

به گزارش تدبیر شرق ، گیل خبر نوشت : «۷۶ دقیقه و ۱۵ ثانیه با عباس کیارستمی» عنوان مستندی از سیف الله صمدیان دوست ۲۵۵ ساله کارگردان فقید سینمای ایران عباس کیارستمی است . تصاویر ثبت شده از فعالیت های کیارستمی توسط صمدیان در طول سالهای رفاقت ، مستند پرکشش را روایت میکند که یادآور نوع نگاه خلاقانه و متفاوتی به جزئیات لحظه های زندگیست .

احمد میراحسان منتقد سینما در جلسه نقد و بررسی با اشاره به رفاقت بسیار نزدیک صمدیان با کیارستمی به اهمیت فیلم پرداخت و گفت : ویژگی های موردعلاقه کیارستمی یعنی سادگی در فیلم دیده می شود که خود توان فراوان تقرب به آنچه که میخواهد به نمایش گذاشته شود را دارد و بدون ادا و درام آمیزه واقعیت را به تصویر میکشد که در رابطه با سینمای کیارستمی اینگونه اندیشیده میشود ، سرهم سازی است و چیزی ساخته نمی شود .
وی افزود : آنچه کیارستمی را متمایز میکند دقت بی نظیر او در دیدن است .
این منتقد سینما درباره اینکه فیلم چقدر از کیارستمی را نشان میدهد اظهار کرد :کیارستمی واقعی دور از دسترس است اما نقطه اشتراک صمدیان و کیارستمی رابطه خیامی با هستی است و این نزدیکی است که سیف الله به شیوه خودش شبیه رویکرد کیارستمی به هنر است .

وی سپس با بیان پیوسته بودن خط سیر داستان به مهمترین ویژگی های هنر کیارستمی و نگاه خلاقانه او اشاره کرد .
میراحسان با یادآوری این نکته که همه ما از واقعیت دور و مجازگرا شده ایم گفت : کیارستمی از معدود آدم هایی بود که مصرف کننده اتفاق ها نبود و خودش آفریننده بود .
این منتقد سینما با اشاره به سکانس همکاری با مسعود کیمیایی اظهار کرد : در فیلم می بینیم که کیمیایی از فاصله دور از سربازهایی که جلوی دوربین او رژه رفتند تشکر میکند و کیارستمی از او میخواهد جلوتر رود و از آنها تشکر کند ؛این دنیای متفاوتی است که کیارستمی و کیمیایی دارند . نگاه کیارستمی به انسان و طبیعت محترمانه و دارای حس عظیم وحدت است .

کارگردان «۷۶ دقیقه و ۱۵ ثانیه با عباس کیارستمی» در ادامه صحبت های میراحسان افزود : امیرنادری پس از دیدن فیلم به من گفت که با اینکه در زیر سایه کیارستمی بودم اما تغرض ورزی و تقدس سازی از شخصیت او نکرده بودم .

سیف الله صمدیان با بیان اینکه در مراسم تدفین کیارستمی شرکت نکرده بود ادامه داد: این نرفتن تنها از سر احساسات دوستانه نبود بلکه واقعا نمی توانستم مرگ او را که عطش بسیار زیبایی به کار و زندگی داشت را باور کنم .
وی افزود : احساس میکنم او جسدی بی نام و نشان را گرفته و جای خودش در گور فرستاده و ما را از دور تماشا میکند و آخرین فیلمش را اینگونه می سازد .

وی درباره چگونگی ساخت و تدوین مستند 《۷۶ دقیقه و ۱۵ ثانیه با عباس کیارستمی» گفت : احمد کیارستمی با من تماس گرفت و از من درخواست کرد که برای بزرگداشت عباس کیارستمی در جشنواره فیلم ونیز ۲۰۱۶ اگر فیلم منتشر نشدهای از او دارم ، برای نمایش آماده کنم و من در مدت یک ماه با پیدا کردن سکانس اول و پایانی فهمیدم که می توانم دایره مستند را تکمیل کنم و فقط به متریال های وسط مستند و چینش آن به گونه ای که ریتم بهم نخورد نیاز دارم .
صمدیان در ادامه به بازخوردها مثبتی که در استونی و آلبانی دریافت کرده بود اشاره کرد .

وی علت نامگذاری این مستند را سالهای عمر کیارستمی عنوان کرد که البته در حقیقت ۷۶ دقیقه و ۱۴ روز است و صمدیان خود در مقام کارگردان به حرمت تلاش های کیارستمی در ایران یک روز افزده است و در نهایت مستند ، ۷۶ دقیقه و ۱۵ ثانیه نام گرفت .

این فیلمساز در انتهای صحبت های خود با تاکید بر دیدن تا نگاه کردن گفت : بسیاری از جوانان دنبال ایده هستند که از چه فیلم بسازند در حالی که ایده ها وجود دارد و باید نوع دیدن خود تغییر دهیم ؛ گویی که اولین بار است می بینیم.

وی افزود : با انقلاب دیجیتال هر روز تعداد عکس بردارها زیاد و تعداد عکاس ها کم می شود اما باید بدانیم که امکانات ، آزادی ، رهایی و فرار از تیغ سانسور را به فیلم ساز می دهد به گونه ای که امروزه با موبایل هم می شود فیلم ساخت .

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا