آخرین خبرهاخبر داغعلم و تکنولوژی

دانشمندان هشدار می‌دهند که هوش مصنوعی باید بخوابد و رویا ببیند!

هوش مصنوعیمحققان آزمایشی را برای نشان دادن “اهمیت رویا” انجام دادند و متوجه “بهبود عملکرد قابل توجهی” شدند. درست مانند انسان‌ها که در خواب خاطرات طولانی مدتی ایجاد می‌کنند هوش مصنوعی نیز پس از یک مرحله استراحت وظایف را بهتر به خاطر می‌آورد. آن مدل‌ها مبتنی بر مجموعه‌ای از داده‌ها در مرحله بیداری پیش از رفتن به دوره‌های خواب آموزش داده شدند.

به گفته محققان هوش مصنوعی اگر خواب ببیند و مانند یک انسان بخوابد می‌تواند بهتر یاد بگیرد. دانشمندان امیدوار هستند که هوش مصنوعی‌ای ایجاد شود که بتواند این رفتار انسان را تکرار کند تا قادر باشد وظایف را بهتر از مدل‌هایی که به خواب نیاز ندارند یاد بگیرد. تیمی از محققان  از دانشگاه کاتانیا در ایتالیا این نظریه را در یک مطالعه جدید بیان کردند.آنان در مقاله مرتبط با پژوهش خود نوشته اند:”ما آموزش تلفیقی بیداری – خواب را پیشنهاد می‌کنیم یک استراتژی یادگیری که از نظریه سیستم یادگیری تکمیلی و مراحل بیداری – خوابی مغز انسان برای بهبود عملکرد شبکه‌های عصبی عمیق به منظور کار‌های مرتبط با  طبقه بندی بصری در تنظیمات یادگیری مداوم استفاده می‌کند”.

آن تیم امیدوار بود که  از پدیده‌ای به نام “فراموشی فاجعه آمیز” جلوگیری کند بدان معنا که یک مدل هوش مصنوعی که براساس وظایف جدید آموزش یافته همه چیز‌هایی را که آموخته فراموش می‌کند. این امر زمانی می‌تواند اتفاق بیفتد که یک هوش مصنوعی آموزش دیده باشد تا چیز‌های اضافی را بیاموزد که پیش‌تر در آن مهارت داشته است. محققان آزمایشی را برای نشان دادن “اهمیت رویا” انجام دادند و متوجه “بهبود عملکرد قابل توجهی” شدند. درست مانند انسان‌ها که در خواب خاطرات طولانی مدتی ایجاد می‌کنند هوش مصنوعی نیز پس از یک مرحله استراحت وظایف را بهتر به خاطر می‌آورد. آن مدل‌ها مبتنی بر مجموعه‌ای از داده‌ها در مرحله بیداری پیش از رفتن به دوره‌های خواب آموزش داده شدند.

در طول دوره خواب به مدل‌های هوش مصنوعی تصاویری از آموخته‌های شان برای کمک به یادآوری نشان داده شد. گفته می‌شود که این وضعیت شبیه به موقعیت انسان در مرحله رویا می‌باشد. علیرغم نتایج مثبت برخی کارشناسان فکر نمی‌کنند که تقلید از مغز انسان راهی برای توسعه هوش مصنوعی باشد.

“اندرو روگویسکی” متخصص در زمینه هوش مصنوعی به “نیوساینتیست” می‌گوید:”مغز انسان نباید به عنوان معمار نهایی برای هوش در نظر گرفته شود چرا که عکملکرد مغز انسان نتیجه میلیون‌ها سال تکامل و طیف گسترده‌ای از محرک‌ها است. ما ممکن است مدل‌هایی مبتنی  بر هوش مصنوعی بسازیم که ساختار‌هایی کاملا متفاوت از طراحان بیولوژیکی خود خواهند داشت”.

/فرارو

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا