آخرین خبرهابین المللخبر داغ

آیا مردم کره شمالی بانک دارند؟

کره شمالیدر کره شمالی دپارتمان برنامه ریزی مرکزی حزب حاکم کارگر کره همه جنبه‌های اقتصاد آن کشور از جمله تولید، توزیع و قیمت گذاری را کنترل می‌کند. هیچ بخش خصوصی‌ای در کره شمالی وجود ندارد و همه مشاغل دولتی هستند. واحد پول آن کشور وون است.

در کره شمالی بسیاری از جنبه‌های زندگی روزمره در هاله‌ای از ابهام قرار دارند. پرسشی که اغلب مطرح می‌شود آن است که آیا مردم کره شمالی به بانک دسترسی دارند یا خیر. در حالی که سیتسم مالی آن کشور بسیار متفاوت از سیستم مالی سایر کشور‌ها می‌باشد پاسخ این است که بله در کره شمالی بانک وجود دارد.

بانک‌های کره شمالی چگونه کار می‌کنند؟

به گزارش فرارو، بانک‌های کره شمالی تحت هدایت و کنترل دولت فعالیت می‌کنند. سیستم بانکی کشور متمرکز است و دولت بر تمامی فعالیت‌های مالی نظارت دارد. بانک اصلی در کره شمالی در ظاهر بانک مرکزی جمهوری دموکراتیک خلق کره است.

با این وجود، گفته می‌شود که بانک مرکزی در کره شمالی کارکرد مشابه بانک مرکزی در دیگر کشور‌های جهان را ندارد. هدف یک بانک مرکزی مدیریت عرضه پول و تثبیت قیمت‌ها است، اما مشخص نیست که آیا کره شمالی از چنین نهادی برای چنین کارکردی برخوردار است یا خیر. اطلاعات کمی در مورد این موضوع در دسترس است، اما آن چه شناخته شده نشان می‌دهد که آن کشور بانک مرکزی به معنای سنتی آن را ندارد. این فقدان بانک مرکزی ممکن است بدان خاطر باشد که کره شمالی یک کشور کمونیستی است و از بسیاری از قوانین اقتصادی مشابه سایر کشور‌ها پیروی نمی‌کند.

چند کشور در دنیا هستند که بانک مرکزی ندارند. جزایر مارشال، میکرونزی، موناکو و نائورو همگی نمونه‌هایی از این موضوع هستند. هر کدام از آن کشور‌ها دلایل منحصر به فرد خود را برای نداشتن بانک مرکزی دارند. در مورد جزایر مارشال دلیل اصلی آن است که آن کشور بسیار کوچک می‌باشد و فعالیت اقتصادی کافی برای تضمین بانک مرکزی ندارد. میکرونزی و نائورو هر دو به شدت به کمک‌های خارجی متکی هستند و بنابراین برای مدیریت امور مالی خود نیازی به بانک مرکزی ندارند. از سوی دیگر، موناکو کشوری ثروتمند با فعالیت‌های اقتصادی زیاد است، اما به دلیل آن که عضو اتحادیه اروپا نیست ترجیح می‌دهد بانک مرکزی نداشته باشد.

در کره شمالی دپارتمان برنامه ریزی مرکزی حزب حاکم کارگر کره همه جنبه‌های اقتصاد آن کشور از جمله تولید، توزیع و قیمت گذاری را کنترل می‌کند. هیچ بخش خصوصی‌ای در کره شمالی وجود ندارد و همه مشاغل دولتی هستند. واحد پول آن کشور وون است.

بانک‌های کره شمالی چه خدماتی ارائه می‌دهند؟

بانک‌های کره شمالی طیفی از خدمات از جمله حساب‌های پس انداز، وام و مبادله ارز خارجی را ارائه می‌دهند. با این وجود، توجه به این نکته مهم است که دسترسی به این خدمات ممکن است برای عموم مردم آن کشور محدود باشد، زیرا دولت کره شمالی به شدت جریان پول را کنترل می‌کند و دسترسی به ارز‌های خارجی را محدود می‌سازد.

آیا مردم کره شمالی می‌توانند به خدمات بانکی بین المللی دسترسی داشته باشند؟

دسترسی به خدمات بانکی بین المللی برای کره شمالی بسیار محدود است. آن کشور تحت تحریم‌های بین المللی متعددی قرار دارد که توانایی آن را برای شرکت در معاملات مالی جهانی به شدت محدود می‌سازد. در نتیجه، مردم کره شمالی هنگام تجارت یا انتقال پول به خارج از کشور با چالش‌های مهمی روبرو هستند.

آیا بانک‌های کره شمالی قابل اعتماد هستند؟

با توجه به ماهیت مخفیانه حکومت کره شمالی تعیین سطح قابل اعتماد بودن بانک‌های آن کشور دشوار است. با این وجود، با توجه به این نکته مهم که دولت کنترل شدیدی بر سیستم مالی آن کشور اعمال می‌کند ممکن است نگرانی‌هایی در مورد شفافیت پاسخگویی ایجاد شود.

در نتیجه، علیرغم آن که در کره شمالی بانک وجود دارد، اما سیستم مالی آن کشور تحت کنترل شدید دولت عمل می‌کند و دسترسی به خدمات بانکی اعم از داخلی و بین المللی برای عموم مردم محدود است. هم چنین، ماهیت مخفیانه حکومت کره شمالی نیز پرسش‌هایی را در مورد اعتماد و شفافیت بانک‌های آن کشور ایجاد می‌کند.

آیا می‌توانید از کارت اعتباری در کره شمالی استفاده کنید؟

یورو و دلار آمریکا پذیرفته شده‌ترین ارز‌ها در جهان هستندواردات و صادرات ارز در کره شمالی بلامانع است، اما منوط به اظهار در بدو ورود می‌باشد. کارت‌های اعتباری و چک‌های مسافرتی در بسیاری از اماکن آن کشور پذیرفته نمی‌شوند.

/فرارو

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا