آخرین خبرهاتیتر اولکافه تدبیرشرقیادداشت

در شهر هیچ خبری نیست!

سردبیر تدبیرشرق ؛ یکشنبه چهارم اسفند ماه سال هزار و سیصد و نود و هشت ، نشست خبری عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور پیرامون اعلام نتایج یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در ستاد انتخابات وزارت کشور برگزار شد.
جمله ای در میان انبوه جملات دکتر رحمانی فضلی توجه ام را بیشتر از بقیه جلب کرد. ” استان تهران با ۲۶/۲ درصد کمترین آمار مشارکت را دارد. ”
خبر کوتاه بود و جانکاه لااقل برای منی که معتقد به مشارکت حداکثری برای داشتن ایرانی آباد هستم و میدانم نظام های سیاسی با تکیه بر اعتماد عمومی پابرجا اند.
انگار نه انگار دو سال قبل تر ، همین استان تهران در انتخابات ریاست جمهوری سال هزار و سیصد و نود و شش مشارکتی هفتاد درصدی داشته است.
با خود اندیشیدم عوامل و پارامتر‌های تاثیر گذار بر این اتفاق نا مبارک را باردیگر روی کاغذ بیاورم تا از بازتولید آن بتوان جلوگیری کرد.
۱ -اقتصاد :کارل مارکس اقتصاد را نهاد اصلی جامعه و عامل اقتصادی را عامل تعیین کننده و اساسی ساختار و توسعه حیات اجتماعی و زیربنای روابط اجتماعی، از جمله مشارکت می‌داند.
۲- فرهنگ : نقش فرهنگ آنچنان حائز اهمیت و مهم می‌باشد که می‌توان آن را حیات‌بخش یک جامعه نامید؛ به‌گونه‌ای که پیشرفت در همه ابعاد بدون عنایت به بعد فرهنگی آن مسیر نیست چنانکه  ماکس وبر نقش فرهنگ را در مشارکت سیاسی پررنگ تر از سایر عوامل می داند .
۳- عوامل اجتماعی : پل لازارسفلد جامعه شناس آمریکایی- اتریشی معتقد است که فرد از نظر سیاسی آنگونه می اندیشد که از نظر اجتماعی در آن به سر می برد و از بافت اجتماعی ، طبقه اجتماعی ، جنس ، سن ، منطقه جغرافیایی و نگرش های سیاسی اطرافیان به عنوان عوامل اجتماعی تاثیر گذار بر انتخابات نام می برد.
۴- رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی : رسانه ها و شبکه های اجتماعی نقش پراهمیتی در جهت دهی افکار عمومی دارند. باربارا مک کومبز در کتابی به صراحت گفته است تصویری که مردم در ذهن خود از دنیای بیرون دارند به طور عمده ای منبعث از رسانه های جمعی است.
۵ – عملکرد نهاد مربوطه قبل از انتخابات : مطالعه درصد مشارکت انتخابات های ادوار جمهوری اسلامی نشان داده است که هرچه دولت یا مجلس مستقر موفق تر عمل کند و
بتواند رضایت اجتماعی را کسب کند مشارکت در انتخاب پیش رو بیشتر خواهد بود.
برخی کارشناسان نظارت استصوابی را عامل تاثیر گذار دیگر می دانند اما در این خصوص اختلاف نظر بسیاری وجود دارد.حال که برخی از متغییر های تاثیر گذار بر نتایج انتخابات را مرور کردیم ، امیدواریم نمایندگانی شایسته تکیه بر صندلی مجلس دوازدهم بزنند و شهرهایمان تب و تاب انتخاباتی به خود بگیرند اما هنوز در شهر هیچی خبری نیست.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا