آخرین خبرهااستان هااسلایدر

در سایه غفلت و انفعال نمایندگان استان؛ بی توجهی به بنادر گیلان و منطقه آزاد انزلی در برنامه هفتم توسعه!

لایحه برنامه هفتم توسعه که سند بالادستی کشور محسوب شده و چشم انداز و مسیر حرکت سه قوه را در پنج سال آینده ترسیم می‌کند، در حالی در کمیسیون تلفیق مجلس در حال بررسی و اصلاح است که در آخرین نسخه آن، آشکارا نسبت به توسعه بنادر گیلان و منطقه آزاد انزلی به عنوان یکی از مهم ترین مناطق آزاد کشور بی توجهی شده است.

به گزارش تدبیرشرق، در بند خ ماده 101 با محوریت دیپلماسی اقتصادی آمده است: «تکمیل و متصل نمودن کلیه بنادر ترانزیتی سواحل شمالی و جنوبی کشور با تاکید بر دو منطقه آزاد اروند و امیر آباد»

در حالی که به دلیل موقعیت ژئوپلیتیک گیلان و سوابق مراودات دریایی و‌ ظرفیت‌های بنادر گیلان، خواستگاه ترانزیت، بنادر این استان است، ولی در برنامه هفتم توسعه، بر منطقه آزاد فعال نشده مازندران تاکید و بندر امیرآباد از بنادر منطقه آزاد انزلی پراهمیت‌تر جلوه داده شده است.

پس از سکوت و انفعال نمایندگان گیلان در برابر رقیب‌تراشی برای تنها منطقه آزاد شمال کشور در استان همجوار، با منطقه آزاد شدن سه بندر مازندران به صورت منفک، این بار نوبت به برنامه پنج ساله هفتم توسعه رسیده که باز هم ظرفیت‌های ترانزیتی و‌ لجستیکی گیلان به حاشیه برود؛ این در حالی است که به زودی بندر کاسپین به ریل سراسری متصل خواهد شد تا زیرساخت جدیدی در فعالسازی مسیرهای ترانزیتی بین المللی عبوری از کشور ایجاد شود.

از جبار کوچکی نژاد نماینده رشت و خمام که عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات برنامه هفتم توسعه است تا احمد دنیامالی نماینده بندرانزلی که روزگاری رئیس سازمان بنادر و کشتیرانی کشور را برعهده داشته، این سوال مطرح است که چگونه در برابر نادیده گرفتن جایگاه بنادر گیلان و منطقه آزاد انزلی در برنامه هفتم توسعه سکوت پیشه کرده‌اند؟

جایگزینی تدریجی بنادر مازندران با بنادر گیلان، آن هم درحالی که بسیاری از ظرفیت‌های بالقوه آن مغفول مانده، بدون شک ضربه بزرگی به اقتصاد، اشتغال و تجارت و ترانزیت استان خواهد زد.

تنها کافی است تصور کنیم که در این ماجرا، جای گیلان و مازندران عوض می‌شد، آیا در این صورت نمایندگان مازندران همچون نمایندگان گیلان منفعل بوده و سکوت پیشه می‌کردند؟ کاملا بعید است!

/گیل خبر

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا