آخرین خبرهااسلایدرخبر داغفرهنگی و هنری

به بهانه ۲۱ شهریور روز سینما؛ افت و مهجوریت قابل توجه سینماهای گیلان در سایه بی تدبیری

سینمادر گذشته‌ سینما رفتن تفریح رایج و پرطرفدار برای جوانان و خانواده‌ها بود که با پیشرفت فضای مجازی و اینترنت به مرور دسترسی به فیلم‌ها راحت ‌شده و با مراجعه به یک سایت می‌شود فیلم در حال اکران را هم خریداری کرد.

شاید به همین دلیل باشد که برای بقا و ترویج فرهنگ سینما رفتن و حمایت از هنرمندان، در سایر کشور‌ها و حتی استان های مجاور گیلان، خلاقیت و نوآوری را با ساخت فضای متفاوت مثل صندلی‌های تخت خواب‌شو، سرو غذا و نوشیدنی و… در سالن‌ سینما‌ها اجرا کرده و سبک جدیدی را رقم زده‌اند.

اما به طور کل گیلان از این قاعده نوآوری مستثنی است؛ رشت به عنوان مرکز استان سال‌هاست که سینماهای آن یکی پس از دیگری بسته می‌شود و از صندلی‌های سالن‌های فعالش نیز می‌توان برای موزه باستان شناسی استفاده کرد!

در دهه اخیر گیلان دارای ۱۰ سینما و ۱۱ سالن بوده که اکنون این تعداد به ۵ سینما ۲۲ بهمن و سپیدرود رشت، طلوع فومن، هلال احمر بندرانزلی و دریا آستارا تقلیل یافته است؛ که این خود نشان دهنده عمق فاجعه و عدم توجه مسئولان و متولیان امر است.

چه در شرق و چه در غرب گیلان، از رودسر و آستانه اشرفیه گرفته تا رضوانشهر و صومعه سرا حتی یک سینما هم وجود ندارد و سینماهای موجود در شهرهایی همچون لاهیجان و ماسال نیز، مدت‌هاست که رنگ فیلم‌های جدید را به خود ندیده اند.

در رشت که شهر اولین‌ها بوده و با افتخارات فرهنگی و هنری خود زبانزد خاص و عام است، سال‌هاست وعده راه اندازی یک پردیس سینمایی مدرن داده می‌شود اما به جز چند عکس یادگاری برای مسئولین و مدیریت شهری، اقدام عینی و عملی برای آن صورت نگرفته و به دست فراموشی سپرده شده است.

گیلان که دارای ظرفیت فرهنگی بالایی بوده و همواره مردم نشان داده‌اند که تا چه اندازه از فعالیت‌های فرهنگی و هنری استقبال می‌کنند، به یک همت و عزم جدی از سوی مدیران و متولیان امر نیاز دارد تا با احداث سینماهای جدید و بازسازی و احیای سینماهای موجود، جوابگوی مطالبه علاقمندان به فیلم و سینما در گیلان باشند؛ علاقه مندانی که با وضعیت موجود، از خیر یک سینمای لوکس و مدرن گذشته و به سینماهایی که بتوان فقط به راحتی برای ساعاتی بر روی صندلی‌های آن نشست، رضایت داده‌اند.

/گیل خبر

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا