آخرین خبرهااسلایدرتدبیر ورزشیخبر داغ

برنده‌ها و بازنده‌های هفته آخر لیگ 19 نفرین ترسناک پنالتی‌های شایان و سپاهان! با برگزاری هفته پایانی لیگ برتر، نوزدهمین دوره رقابت های لیگ برتر به پایان رسید

هفته پایانی لیگ برتربه گزارش تدبیرشرق، دیدارهای هفته سی ام لیگ برتر با برگزاری 8 دیدار به پایان رسید تا پرونده نوزدهمین دوره از رقابت های لیگ برتر بسته شود. استقلال و فولاد توانستند سهمیه مستقیم آسیا را تصاحب کنند، تراکتور به انتظار تعیین قهرمان جام حذفی است، پارس نیز در کنار دیگر نماینده بوشهر یعنی شاهین راهی دسته یک شد.

هفته پایانی لیگ برتر، برای چند تیم خوش یمن بود و برای بعضی ها نیز بدیمن بود. در این گزارش به بررسی برنده ها و بازنده های هفته پایانی لیگ می پردازیم.

برنده ها:

شیخ دیاباته

مهاجم بلند قامت و اهل مالی استقلال، با 2 گلی که وارد دروازه شاهین بوشهر کرد با اقتدار و با 15 گل توانست عنوان آقای گلی را از آن خود کند. علاوه بر این، دیاباته یک رکورد فوق العاده را در لیگ برتر به ثبت رساند. این بازیکن در مجموع 30 دیدار این فصل استقلال، تنها در 16 دیدار بیش از 60 دقیقه بازی کرد و در کل در طی 1526 دقیقه موفق شد 15 گل برای استقلال به ثمر برساند. یعنی دیاباته به طور میانگین هر 101 دقیقه گل برای استقلال گلزنی کرد. شیخ دیاباته یکی از برندگان بزرگ هفته پایانی لیگ برتر لقب گرفت.

جواد نکونام

نکو در اولین تجربه سرمربی گری در لیگ برتر توانست فولاد را راهی آسیا کند. در حالیکه پیش از برگزاری دیدارهای هفته پایانی لیگ برتر، فولاد نسبت به سایر رقبایش شانس کمتری برای تصاحب بلیط حضور در آسیا را داشت، اما تمامی اتفاقات بر وفق مراد او و تیمش رخ داد و آنها توانستند در یک دیدار سخت و حساس با گذر از سد تراکتور که رقیب مستقیمشان محسوب می شد، جواز حضور در آسیا را کسب کنند. البته تنها پیروزی بر تراکتور برای فولادی ها کافی نبود و آنها باید منتظر دیدار سپاهان نیز می ماندند و زردپوشان اصفهانی باید مقابل پیکان متوقف می شدند که این اتفاق نیز رخ داد و بدین ترتیب فولاد راهی لیگ قهرمانان آسیا شد.

هومن افاضلی

افاضلی که در ابتدا سرمربیگری پارس جنوبی را برعهده گرفت، پس از اتفاقات رخ داده در مورد لغو دیدار با استقلال، از سرمربیگری این تیم استعفا داد و هدایت ماشین سازی را برعهده گرفت. تا قبل از برگزاری دیدارهای هفته پایانی، هم تیم فعلی و هم تیم قبلی افاضلی جزو گزینه های سقوط به لیگ دسته یک بودند ولی در نهایت ماشین سازی با کسب یک پیروزی مهم برابر صنعت نفت آبادان نه تنها تیمش را در لیگ برتر حفظ کرد بلکه توانست ماشین را به رتبه خوب یازدهم برساند. گل فردین عابدی سند بقای ماشین سازی را در لیگ برتر امضا کرد تا هومن افاضلی جزو برندگان مهم هفته پایانی باشد.

بشار رسن

بشار دوپاس گل داد که پاس نخست را در همان دقایق ابتدایی به وحید امیری ارسال کرد و باعث شد تا امیری در موقعیت تک به تک دروازه منادی را باز کند. گل بعدی در آخرین دقایق نیمه اول در حالی زده شد که بشار از سمت راست توپ را روی دروازه فرستاد و اوساگوآنا با ضربه سر دومین گل تیمش را به ثمر رساند. با این دو پاس گل بشار آمادگی خود در آستانه دربی پایتخت را به نمایش گذاشت و ثابت کرد که بعد از مصدومیت جزئی، فرم ایده آلی برای دیدار نیمه نهایی جام حذفی دارد. او فصل گذشته نیز در برابر سایپا گلزنی کرد و در ادامه بازی هم فرصت این را دارد تا هت تریک کند. رسن در حالی نیمه نمایش درخشانی را ارائه کرده که قراردادش در پایان فصل به پایان می‌رسد و سرخ ها امید اندکی به تمدید قرارداد با این بازیکن عراقی دارند.

مهدی قایدی

باشوی کوچک در ابتدای فصل، با کسب اجازه از بزرگان استقلال، پیراهن شماره 10 این تیم را برگزید. انتخابی که دستمایه طنز بعضی از هواداران تیم های رقیب نیز قرار گرفت. اما قایدی بی توجه به این حواشی، قول داد در این فصل 10 بار برای استقلال گلزنی کند. چنانچه تمامی رقابت ها را محاسبه کنیم، قایدی پیش از هفته پایانی لیگ، 11 گل در تمامی رقابت ها به ثمر رسانده بود ولی برای خود مهدی این مسئله خیلی مهم بود که در لیگ 10 گله شود. قایدی که 16 دیدار بود نمی توانست گلزنی کند و در عدد 9 قفل شده بود، بالاخره موفق شد برای استقلال گلزنی کند. نکته جالب اینکه این اتفاق در زادگاه قایدی و شهر پدری باشوی کوچک رخ داد. علاوه بر این، قایدی با ارسال 8 پاس گل، در کنار میلاد جهانی در صدر بهترین پاسورهای لیگ برتر قرار گرفت تا یک شب رویایی برای قایدی رقم بخورد.

عبدالله ویسی

پیکان که یکی از تیم های در خطر سقوط از لیگ برتر بود، با کسب نتایج خوب در هفته های پایانی، توانست در لیگ برتر بماند. شاگردان ویسی پس از شکست مقابل پرسپولیس، در 8 دیدار پایانی لیگ، موفق به کسب 3 پیروزی و 5 تساوی شدند تا با بدست آوردن 14 امتیاز در این 8 هفته پایانی، از خطر سقوط فرار کنند. این در حالی است که پیکان در 22 دیدار قبلی خود در لیگ، 15 امتیاز به دست آورده بود. عبدالله ویسی با کسب نتایج درخشان بخصوص کسب تساوی مقابل تیم های مدعی استقلال، تراکتور و سپاهان، توانست تیمش را در لیگ برتر حفظ کند تا به عنوان یکی از برنده های هفته پایانی لیگ شناخته شود.

بازنده ها:

شایان مصلح

قطعا روزهای پایانی این فصل فوتبالی ایران، یک بازنده بزرگ داشت به نام شایان مصلح. مدافع سپاهان که تیمش تا هفته های پایانی در رده دوم جدول قرار داشت، با اشتباهات مرگبارش در دیدار با استقلال، باعث شکست تیمش و از دست رفتن رده دوم شد. علاوه بر این، مصلح با اشتباه در دیدار حذفی مقابل استقلال و ارتکاب یک خطای پنالتی، زمینه ساز حذف تیمش از این رقابت ها بود. در هفته پایانی لیگ برتر، سپاهانی که این فصل مدعی کسب عنوان قهرمانی بود، مقابل پیکان متوقف شد و حتی از کسب سهمیه نیز عاجز ماند. اصفهانی ها با قرار گرفتن در رده پنجم لیگ برتر، غایب قطعی فصل بعد لیگ قهرمانان آسیا هستند تا شایان مصلح و تیمش جزو بازنده های بزرگ هفته پایانی لیگ برتر لقب بگیرند.

سیروس پورموسوی

پورموسوی پس از کناره گیری از سرمربیگری تیم ملی جوانان، هدایت پارس را برعهده گرفت. او یک روز پس از انتخاب به عنوان سرمربی این تیم، توانست شهرخودرو را شکست دهد تا امیدهای پارسی ها برای بقا در لیگ برتر زنده شود. اما پارس در ادامه و در 6 دیدار بعدی خود، 3 تساوی کسب کرد و 3 بار نیز شکست خورد تا به همراه شاهین راهی دسته یک شود و هر دو نماینده بوشهر به لیگ پایین تر سقوط کنند. با توجه به شکست سایپا و ذوب آهن و توقف پیکان، پارس با یک پیروزی می توانست بقای خود را در لیگ قطعی کند ولی آنها مقابل نفت مسجدسلیمان کاری از پیش نبردند و با گلی که امید سینگ در دقیقه 88 وارد دروازه فروزان کرد، راهی دسته یک شدند. سیروس پورموسوی که نتوانست در 7 دیداری که هدایت پارس را برعهده داشت، امتیازات لازم را کسب کند، قطعا یکی از بازندگان بزرگ هفته پایانی لیگ نوزدهم است.

بهنام سراج

بازیکن سابق پرسپولیس و صنعت نفت، در روزهای پایانی بهمن ماه بود که هدایت آبادانی ها را برعهده گرفت. او در اولین بازی، توانست از سد سایپا عبور کند اما با شیوع کرونا، بازیها 4 ماه به تعویق افتادند. با شروع مجدد بازیها، او توانست از سد پارس جنوبی نیز بگذرد ولی پس از آن در طی 6 دیدار 4 بازی را به استقلال، تراکتور، سپاهان و پیکان واگذار کرد و تنها توانست مقابل نساجی و شهرخودرو به نتیجه تساوی برسد. سراج با صنعت نفت از سد شاهین قعر جدولی گذشت اما در آخرین هفته لیگ مقابل ماشین سازی تن به شکست داد. صنعت که یکی از تیم های مدعی کسب سهمیه آسیا بود، با سراج در 10 دیدار، تنها 3 بار پیروز شد، 5 بار شکست خورد و در 2 دیدار نیز کارش به مساوی کشیده شد. کسب تنها 11 امتیاز در 10 دیدار، کارنامه خوبی برای صنعت نفت و بهنام سراج نیست تا این مربی در جمع بازنده های هفته پایانی لیگ قرار بگیرد.

لوکا بوناچیچ

سرمربی کروات و کهنه کار ذوب آهن، در تیر ماه جانشین میودراگ رادولوویچ شد. او در نخستین گام مغلوب شهرخودرو شد و در دومین بازی نیز با شکست سنگین 4-1 مقابل پیکان، تیمش را در آستانه سقوط به دسته یک قرار داد. بوناچیچ در 9 دیدار سرمربیگری ذوب آهن را برعهده داشت که در این تعداد بازی، 5 دیدار را واگذار کرد، از سد شاهین و پرسپولیس گذشت و مقابل نفت مسجدسلیمان و نساجی متوقف شد. ذوب آهن در هفته پایانی، به لطف لغزش رقبایش یعنی پیکان، سایپا و پارس جنوبی در لیگ برتر ماندگار شد و در صورتی که این تیم ها در دیدارهایشان به پیروزی می رسیدند، ذوبی ها با بوناچیچ راهی دسته یک می شدند. به هر حال به نظر می رسد، این پایان کار لوکا در اصفهان بود و او که با وجود شکست در هفته پایانی و به لطف توقف رقبا در لیگ برتر ماندگار شد، در لیست بازنده های هفته پایانی لیگ جای می گیرد.

مهدی پاشازاده

این فصل از رقابت های فوتبال، برای پاشازاده یک مورد عجیب بود. پاشازاده این فصل فوتبالی را به عنوان سرمربی شهرداری بندرماهشهر در لیگ دسته ی دوم آغاز کرد. پس از وقفه و شروع مجدد فوتبال در دوران کرونا، مهدی پاشازاده از جمع ماهشهری ها جدا شد و به یک دسته بالا تر رفت. او از لیگ دسته دوم و جنوب غربی ایران، به لیگ دسته اول و شمال آن رفت و هدایت سپیدرود رشت را به عهده گرفت. پس از کسب یک تساوی و یک شکست، این مربی از جمع رشتی ها در دسته یک جدا شد و مجددا به جنوب کشور بازگشت تا هدایت شاهین را این بار در لیگ برتر به عهده بگیرد. شاهین با پاشازده در 6 دیدار تنها توانست پارس جنوبی را شکست دهد و مقابل گل گهر، استقلال و نفت آبادان شکست خورد و در دیدار با تراکتور و سایپا به نتیجه تساوی رسید تا به عنوان اولین تیم، راهی لیگ دسته یک شود. نکته جالب اینکه تیم قبلی پاشازاده یعنی سپیدرود نیز از دسته یک به دسته دو سقوط کرد تا پاشازده ناکام و شکست خورده بزرگ هفته پایانی لیگ برتر ایران باشد.

/ورزش سه

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا