آخرین خبرهااسلایدراقتصادیخبر داغسیاسی

دولت با «پیش‌فروش نفت» به دنبال جبران بخشی از کسری بودجه است

پیش‌فروش نفتعضو کمیسیون برنامه ‌و بودجه مجلس، با اشاره به راهکار دولت برای جبران کسری بودجه ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی خود گفت: پیش‌فروش نفت یکی از برنامه‌های دولت در خصوص گشایش اقتصادی کشور است؛ به ‌طوری‌ که روزانه یک‌ میلیون بشکه نفت به بخش خصوصی پیش‌فروش می‌شود.

به گزارش تدبیرشرق، جبار کوچکی نژاد امروز در جمع خبرنگاران با بیان تمامی برنامه‌های دولت در خصوص گشایش اقتصادی باید با مصوبه مجلس شورای اسلامی باشد، اظهار کرد: دولت ۱۵۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه دارد که در تاریخ انقلاب بی‌سابقه بوده و علاوه بر آن به ۳۰ هزار میلیارد تومان اعتبار در خصوص همسان‌سازی حقوق بازنشستگان نیاز دارد به همین دلیل مجبور به فروش اوراق‌شده است.

وی با اشاره به راهکار دولت برای جبران کسری بودجه ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی خود گفت: پیش‌فروش نفت یکی از برنامه‌های دولت در خصوص گشایش اقتصادی کشور است به‌طوری‌که روزانه یک‌میلیون بشکه نفت یعنی تا پایان سال جاری، ۲۰۰ میلیون بشکه نفت با درآمد ۲۰۰ هزار میلیارد تومان به بخش خصوصی پیش‌فروش می‌شود.

عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس شورای اسلامی با اذعان به اینکه دولت با پیش‌فروش نفت پیش‌ از این کسری بودجه خود را جبران می‌کند، تصریح کرد: انجام این طرح برای بخش خصوصی بسیار مفید و مثمر ثمر است، زیرا دولت نفت را باقیمت روز به فروش می‌رساند لذا دولت با پیش‌فروش نفت ۱۶۰ هزار میلیارد تومان درآمد کسب کرده و بخش اعظمی از کسری بودجه خود را جبران می‌کند.

کوچکی نژاد صندوق داخلی را یک ظرفیت برای جمهوری اسلامی دانست و بیان کرد: در کشور ۱۰۰ صندوق داخلی بزرگ مانند پتروشیمی و‌ شستا وجود دارد که وارد بورس شده و دولت با این کار ۳۰۰ هزار میلیارد تومان درآمد کسب کرده و کسری بودجه خود را برطرف می‌کند.

وی با تأکید بر احتیاط دولت در خصوص فعل‌ و انفعالات بورس گفت: از طریق صندوق داخلی و پیش‌فروش نفت، بخشی اعظم بدهکاری‌ها به بخش خصوصی و مطالبات تأمین اجتماعی پرداخت‌شده و همچنین اعتبارات پروژه‌های عمرانی تأمین می‌شود.

عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس با بیان اینکه دولت باید دو طرح گشایش اقتصادی برای تصویب به مجلس شورای اسلامی بیاورد، افزود: طرح پیش‌فروش نفت و عرضه صندوق‌های داخلی و الزام دولت‌های بعدی به انجام آن به دغدغه مردم تبدیل‌شده لذا از دولت درخواست دارم این طرح را به‌صورت لایحه دوفوریتی به مجلس شورای اسلامی آورده و یا سران سه قوا با تصویب آن اجرایی شدن این دو طرح را در دولت‌های بعدی الزام‌آور کنند.

/فارس

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا