آخرین خبرهااسلایدرسیاسییادداشت

“دولت و ملت ، همراه برای تحقق جهش تولید”

جهش تولید

نامگذاری سال جاری از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال ” جهش تولید ” اتفاق مبارکی است که تحقق عملی آن می تواند تحول بزرگی در تولید داخلی کشور ایجاد کند؛ البته معتقدم سال جهش تولید در واقع تکمیل کننده سال رونق تولید است و فرصت بی نظیری برای ارتقاء تولیدات کشور فراهم می کند.

یادآور می شوم که رهبری طی چهار سال متوالی شعارهای سال را بر مبنای تولید نامگذاری کرده اند و امسال نیز جهش تولید مد نظر معظم له می باشد که مهمترین دلیل این نامگذاری؛ ظرفیت هایی است که می‌توان برای رهایی از نفت در اقتصاد ایران به‌کار بست.

قطعا تولید ، تضمین کننده اشتغال پایدار خواهد بود بویژه اینکه امروز کشورمان در مقابل تحریم های ناجوانمردانه قرار گرفته است.

البته برای جهش تولید دولت وظایف دارد و فعالان اقتصادی و مردم نیز وظایفی دارند؛ دولت در وهله اول باید با ایجاد قوانین در محیط کسب‌وکار، شرایط را برای سرمایه‌گذاری، استفاده از ظرفیت تولید و ایجاد فرهنگ مصرف در جهت جهش تولید فراهم نماید. بخش خصوصی و فعالان اقتصادی نیز باید از این فرصت طلایی استفاده کنند و گام‌های اساسی در جهت ساماندهی تولید بردارند.

اکنون صادرات برای فعالان اقتصادی به صرفه است و بایستی بتوانیم با بهبود کیفیت، تولید و دستیابی به مزیت نسبی در صادرات، نیاز به واردات را کاهش دهیم و از این رهگذر ، مقوله تولید را با جهش همراه سازیم.

اگر اعتقاد داریم که ارتباط ما با دنیا برقرار شود باید صادرات را جدی گرفته و براساس فرامین رهبر انقلاب، اقتصاد را از وابستگی به نفت برهانیم؛ اراده ای جدی و جهت گیری صحیحی که طی شش سال اخیر از سوی دولت شاهد بوده ایم و بی گمان، امری زمان‌بر است.

در این بخش رسالت مجلس یازدهم نیز بسیار حساس و ضروری است و بایستی تلاش وافری جهت تنظیم و تصویب لوایح بخش های مختلف حوزه های بانکی ، بیمه ای ، گمرکی و مالیاتی جهت تسهیل امر صادرات داشته باشیم. توجه داشته باشیم صادرات و تجارت از بخش‌های پیش‌ران محسوب شده و تولید می‌تواند مقدمات صادرات موثر در اقتصاد را فراهم نماید و به واسطه آن کالای ایرانی بیشتر و پر رنگ تر از قبل، به جهانیان شناسانده شود و به این بازارهای مصرف راه یابد.

البته برای تحقق شعار امسال باید از مردم بخواهیم مصرف تولیدات داخل را در اولویت قرار دهند و از تولیدکنندگان هم به طور طبیعی این انتظار هست که با بهبود کیفیت و مناسب سازی قیمت، شرایط را برای تحقق این شعار فراهم کنند.

مثلث مصرف تولیدات داخلی از سوی مردم، بهبود کیفیت و قیمت مناسب محصولات تولیدی می‌تواند نیل به جهش تولید را میسر سازد. در این مسیر باید به مردم این اطمینان داده شود که کشور توانایی های بالایی در بخش‌های مختلف تولیدی و صنعتی دارد و در همین شرایط شیوع بیماری کرونا، بسیاری از واحدها برای تغییر خطوط تولیدی و تولید محصولات مرتبط با مقابله کرونا اقدام کرده اند .

فراموش نکنیم باید با اطلاع رسانی صحیح مردم را از وجود زمینه ها ، بسترها و نیز الزامات آگاه کرد و این مهم نیازمند تدوین برنامه عملیاتی رسانه ای است.

به قلم سید محمد احمدی
کارشناس اقتصادی و مشاور استاندار گیلان

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا