آخرین خبرهااسلایدرسیاسی

دکتر منتجب نیا: 《همه پرسی گره را باز می کند》 /《 فقط مردم حزب اللهی صاحب کشور نیستند/《برخلاف شعار “نه شرقی نه غربی”، امروز برخی شیفته غرب و عده ای شیفته شرق هستند》

منتجب نیا

دکتر رسول منتجب نیا دبیر کل حزب جمهوریت ایران اسلامی، در جلسه شورای مرکزی این حزب، ضمن تبریک سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و دعوت از مردم برای شرکت در راهپیمایی ۲۲ بهمن ماه، گفت: این ایام از جهات مختلف حساس و مهم است، از طرفی وارد چهل و یکمین سال پیروزی انقلاب می شویم.

۲۲ بهمن ماه روز تجدید عهد با آرمان های انقلاب و حضرت امام (ره) و شعارها و اهدافی است که مردم در ۴۱ سال پیش برگزیدند. این روزها، آرمان ها، اهداف و ابعاد انقلاب باید بازخوانی شود و محاسبه کنیم طی این چهل و اندی سال چه مقدار از اهداف و آرمان های انقلاب محقق شده است.

شعار اول مردم در انقلاب، “استقلال” بود و حتما استقلال سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و نظامی مد نظر مردم بود، ما به ابعاد زیادی از جنبه های استقلال رسیده ایم ولی هنوز از جهت اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، علمی و فن آوری فاصله داریم. ضمن ایجاد رابطه مسالمت آمیز با دنیا باید استقلالمان را حفظ کنیم و تکیه بر شرق و غرب نداشته باشیم. سیاست مد نظر حضرت امام سیاست “نه شرقی و نه غربی” بود. متاسفانه همانطور که برخی شیفته غربند، عده ای هم شیفته شرق هستند و فکر می کنند منجی ایران کشورهای شرقی هستند، در حالی که قدرت های جهانی همیشه دنبال منافع خود هستند و کشورهای جهان سوم را وجه معامله منافع خود می کنند

یکی دیگر از اهداف و برنامه انقلاب جمهوریت است. به این معنا که همه کاره اداره کشور مردمند و مسئولان منتخب و خادم مردم هستند و در این مفهوم کسی حق ندارد به جای مردم تصمیم بگیرد و اراده خود را بر مردم تحمیل کند، مردم باید آزادانه انتخاب کنند و انتخاب شوند، انتقاد و اعتراض کنند، این حق مردم است و کسی نمی تواند مانع این حقوق شود.

جمهوریت به این معنا است که مردم صاحب کشورند، فقط مردم حزب اللهی صاحب کشور نیستند، مردم تنها آنهایی نیستند که در نماز جمعه و محافل دینی شرکت می کنند، بلکه بیش از ۸۰ میلیون جمعیت ایران با تمام تنوع و تکثر صاحب ایران و ولی نعمت مسئولان هستند.

زن، مرد، جوان، سلایق و خاستگاه های مختلف، اقلیت های دینی و اقوام مختلف به یک اندازه در همه امور این کشور حق و سهم دارند و صاحب کشور و انقلاب هستند. از جمله حقوق ایرانیان اعتراض و انتقاد است، انتقاد و اعتراض مدنی به دور از تخریب و ساختار شکنی. ای کاش نظام این تحمل را داشت و مکان هایی را برای اعتراض مردم در نظر می گرفت که مردم فریاد بزنند، اعتراض خود را در امنیت کامل و در پناه قانون ابراز کنند.

اسلامیت نظام هم از آرمان های انقلاب است که با حضور مقام رهبری، مراجع عظام تقلید و شورای نگهبان تامین است و مشکلی ندارد، فقط اسلام باید اسلامی به دور از خرافه، برداشت های غلط و امثال آن باشد. به قول حضرت امام (ره)، اسلام ناب باشد نه اسلامی که با پیرایه های مختلف معرفی می شود.

《مفاسد کلان، نظام را تهدید می کند》

امام (ره) به درستی مسئله کاخ نشینی و کوخ نشینی را مطرح فرمودند. مسئولانی که در بهترین نقاط تهران و استان ها ساکن هستند چگونه می توانند درک درستی از فقر و گرفتاری مردم داشته باشند؟ ای کاش وزرا و نمایندگان مجلس اهل مناطق متوسط به پایین شهرها بودند که متوجه رنج مردم شوند‌. مسئولان نظام باید ساده زیستی پیشه کنند که اقتضای نظام و انقلاب بود و هست.

مسئله بعدی و مغفول مانده از اهداف انقلاب، عدالت است. عدالت مفهوم وسیعی است که باید روح آن در جامعه موج بزند و نمود داشته باشد که متاسفانه فقط در شعار عدالت را استفاده می کنیم اما در عمل خبری از آن نیست. مفاسد کلان نظام را تهدید می کند. این گسترش فساد در ابعاد مختلف تا چه زمانی قرار است ادامه داشته باشد؟ باید با آن مقابله شود، مجلس باید فساد ستیز و مخالف تعدی و تعرض به بیت المال باشد. آقای کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان گفته است تعدادی از نمایندگان فعلی مجلس سابقه فساد اقتصادی دارند، اگر این ادعا درست است، نباید اجازه داد آنها در خانه ملت باشند و حتی متهمین به فساد هم نباید تائید صلاحیت شود.

افرادی تائید صلاحیت شده اند که از دوران مسئولیتشان متهم به فساد چند هزار میلیاردی و سو استفاده از اموال عمومی هستند، این افراد اگر وارد مجلس شوند چگونه می خواهند با فساد مبارزه و مقابله کنند؟

《امید با حرف به دست نمی آید》

《 فصل الختام خیلی از گره ها “همه پرسی” است》

دبیرکل حزب جمهوریت ایران اسلامی در ادامه، گفت: رهبری فرمودند مردم باید با امید در انتخابات شرکت کنند و این یک اصل و ضرورت است. اما این امید چگونه ایجاد می شود؟ با شعار و دعوت کردنِ صِرف، مردم امیدوار نمی شوند و این عملکرد دولت، قوه قضائیه، مجلس، شورای نگهبان و همه نهادهای حاکمیتی است که می تواند هم تردید ایجاد کند و هم امید بیافریند.

منتجب نیا به موضوع همه پرسی هم پرداخت و خاطرنشان کرد: یکی از راه حل های بزرگ قانون اساسی، استفاده از ظرفیت همه پرسی برای باز کردن گره ها و حل موضوعات مهم اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و بین المللی کشور است. در سال ۹۷ در ضیافت افطاری رئیس جمهوری با علما و روحانیون در سخنانی کوتاه به آقای روحانی گفتم؛ همه پرسی را قبول دارید یا شعار است؟ اگر قبول دارید بایستید و تا دولت شما دوره اش تمام نشده، رفراندوم را عملیاتی کنید، ۱۰ ماه بعد از آن تاریخ رئیس جمهوری این موضوع را مجدد طرح کرد.

وی اظهار کرد: اصل ششم قانون اساسی می گوید؛ جمهوری اسلامی باید به اتکا آرا عمومی اداره شود که این امر از راه انتخابات یا همه پرسی محقق می شود، این صراحت قانون اساسی است. اصل ۵۹ گفته، در مسائل بسیار مهم اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ممکن است اعمال قوه مقننه از راه همه پرسی و مراجعه مستقیم به آرا مردم صورت گیرد که دولت و نمایندگان مجلس می توانستند و می توانند آن را انجام دهند. اصل ۱۷۷ قانون اساسی مسئله بازنگری در قانون اساسی را مطرح کرده است. در اصل ۱۲۳ و چندین اصل از اصول قانون اساسی مسئله همه پرسی مطرح شده است که طی این چهل یک سال فقط سه بار از این ظرفیت قانونی استفاده کرده ایم. یکی همه پرسی اول که انتخاب جمهوری اسلامی بود، دومین مورد همه پرسی قانون اساسی و آخرین مورد همه پرسی برای بازنگری قانون اساسی بعد از رحلت امام (ره) بود. در حالی که مسائل بسیار مهمی وجود دارد که دائما سرمایه های کشور را تلف و ایجاد اختلاف شدید می کند و بسیاری از حقوق به تبع آن ضایع می شود که با همه پرسی قابل حل است. عده ای می گویند برجام خیانت و وطن فروشی بوده و عده ای آن را راه نجات کشور می دانند، نظارت استصوابی به شدت ایجاد مشکل کرده و محل اختلاف است و به عنوان مثال اینکه رجل سیاسی چیست و کیست و جایگاه زنان در این مفهوم کجاست، از جمله مواردی است که می توانیم با پرسش از مردم و از کانال رفراندوم آن را حل کنیم.

صاحب امتیاز و مدیر مسئول روزنامه نسیم صبا، ادامه داد: در اصل ۱۱۳ قانون اساسی آمده است؛ رئیس جمهور عالی ترین مقام رسمی کشور و مسئول اجرای قانون اساسی است، این به چه معناست؟ در دوران آقای سیدمحمد خاتمی لایحه ای در خصوص اختیارات رئیس جمهور ارائه ولی رد شد. آیا رئیس جمهوری که بیست تا ۲۵ میلیون از مردم رای دارد حق ندارد تذکر قانون اساسی دهد؟ به نظر من فصل الختام این گره ها “همه پرسی” است. مجدد به رئیس جمهوری محترم تاکید می کنم، مدت زمانی که از دولت شما باقی مانده، همت کنید و این قضیه را حتی با کمک همین مجلس حل کنید.

منتجب نیا با اشاره به در پیش بودن انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: اکثر اصلاح طلبان تائید صلاحیت نشدند و از ابتدا اعلام کردیم حضور فعال و گسترده خواهیم داشت و هنوز هم بر همان عقیده ایم، اما جایی که کاندیدا نداشته باشیم، وظیفه ما رای دادن صرف است.

وی افزود: دبیر و سخنگوی شورای نگهبان می گویند اگر به رد صلاحیت ها اعتراض دارید بروید قانون را اصلاح کنید. در جلسه ای که در وزارت کشور داشتیم، همه گفتیم شورای نگهبان باید با سعه صدر برخورد کند. از وزیر کشور هم خواستیم روشی را در تعامل با شورای نگهبان در پیش گیرد و تعریف کنند که انتخابات پرشور و با حضور همه جریان ها باشد، آقای رحمانی فضلی گفت؛ دولت برای پر رنگ شدن نقش احزاب و حل شدن بررسی صلاحیت ها و دیگر ابعاد انتخابات، لایحه جامع انتخابات را آماده و تقدیم مجلس کرد، ولی نمایندگان مجلس به جای آن طرحی ناقص را در دستور کار قرار دادند که آن هم تائید نشد.

منتجب نیا اظهار کرد: کنون شورای نگهبان می گوید چرا نمایندگان آن لایحه را کنار گذاشتند؟ بنابراین یکی از موانع شفاف نهایی نشدن قانون جامع انتخابات همین مجلس است و همه تقصیرها را گردن دیگران نیازمندند.

/روابط عمومی حزب جمهوریت ایران اسلامی

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا