آخرین خبرهااستان هااسلایدر

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گیلان : همه بخش های دولتی و خصوصی و پژوهشی به این نکته رسیده ایم که صنعت نوغانداری باید احیا شده و توسعه یابد

در جلسه توسعه نوغانداری استان مطرح شد؛

سید محمد احمدی

به گزارش اختصاصى تدبیرشرق، سید محمد احمدی معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری گیلان در جلسه ی توسعه نوغانداری اظهار داشت : در اسفند ماه سال گذشته در سفر ریاست جمهوری و کاروان تدبیر و امید به گیلان مبلغ ۲۰ میلیارد تومان برای توسعه نوغانداری اعتبار در نظر گرفته شده و این امر خود نوید بخش این بحث است که حاکمیت نیز در زمینه این صنعت و صنایع مرتبط با محصولات کشاورزی خود را مسوول می داند.
وی با یادآوری قدمت برخی صنایع در کشور و استان گیلان گفت : همه ی ما چه بخش دولتی و خصوصی و چه بخش های تحقیقاتی و پژوهشی به این نکته رسیده ایم که صنعت نوغانداری باید احیا شده و توسعه یابد.
وی افزود : نیاز و مصرف در کشور احساس می شود اما اکنون میزان تولید در این صنعت با مقدار مصرف در کشور فاصله ی نجومی دارد و باید برای ادامه حیات و قوام این صنعت باید طرح و برنامه ای داشته باشیم .
احمدی ادامه داد : برنامه ریزی در حوزه ی نوغانداری باید مشابه برنامه ریزی در خصوص تولید سایر محصولات کشاورزی و توسعه صنایع در استان باشد .
وی با اشاره به فراز و نشیب های بسیار در حوزه ی کشاورزی استان در سالهای متمادی عنوان کرد : به عنوان محصول برنج که یک محصول استراتژیک است و در استان گیلان چند هزار خانوار از این راه امرار معاش می کنند در طول زمان دستخوش چالش های زبادی شد اما برای ادامه تولید این محصول تلاشهای زیادی شد.
احمدی اذعان داشت : باید برنامه ی مدونی برای تولید محصول نوغان داشته باشیم و همچنین صنایع تکمیلی برای عرضه محصول نوغان و ابریشم ایجاد شود تا این چرخه کامل گردد و اگر این شرایط وجود نداشته باشد تمامی فعالیت ها ناقص خواهد ماند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری گیلان با اشاره به مصوباتی که نهادهای مختلف باید در خصوص بحث نوغان در استان اجرایی کنند ، اظهار داشت : مصوباتی نظیر همکاری اداره توسعه ی نوغانداری با مدیریت هماهنگی ترویج نسبت به ایجاد شبکه ی توزیع تخم نوغان با استفاده از ظرفیت خدمات جهاد در سطح استان گیلان پیگیری گردد و گزارشی در این زمینه ارایه شود.
احمدی با اشاره به تشکیل کمیته تخصصی چای به ریاست استاندار گیلان خاطر نشان کرد : کمیته تخصصی چای به ریاست دکتر سالاری جلسه ی بسیار مفیدی بود و توانستیم در آن جلسه از نقطه نظرات چایکاران ،کارخانه داران چای و … بهره مند شویم که در خصوص ارایه ی راهکارهها به ما کمک می کند .
وی تاکید کرد : تشکیل جلساتی با محوریت نوغانداری با تنوع حضور افراد به مانند کمیته چای به ما کمک خواهد کرد که از مشکلات این صنعت بیشتر آگاه شویم و بتوانیم تصمیمات خوبی را در این زمینه اخذ کنیم.
وی گفت : اگر چه فیمت برگ تضمینی سبز چای توسط شورای اقتصاد معین می شود اما در استان با شنیده نقطه نظرات فعالان این عرصه می توانیم این موارد را منتقل و منعکس کنیم.
احمدی با تاکید بر اتخاذ شیوه هایی برای ریشه کنی آفات در محصولات کشاورزی گفت : در حال حاضر در دنیا شیوه هایی مدرنی در این خصوص انجام می شود و از کارشناسان محترم تقاضا می کنم که در این خصوص پیگیری های بیشتری بخرج دهند.
وی ادامه داد : طرح جامع احیای صنعت ابریشم در قالب موضوعات ارایه شود و نمایندگان محترم مجلس نیز در این زمینه کمک و حمایت خواهند کرد و امیدواریم که از ظرفیت های خوبی که در استان وجود دارد برای بستر سازی احیای نوغانداری بهره گیری کنیم تا ان شاالله با تصویب آن طرح بتوانیم موجبات احیای این صنعت را فراهم کنیم.
احمدی اذعان داشت : برنامه ی ما این است که بتوانیم توسعه صنعت نوغان را در استان گیلان داشته باشیم.بسیاری از استانهای کشور در تولید محصولات مختلف کشاورزی برنامه ریزی کنند ، اما همچنان استان گیلان در قدمت تولید محصولاتی همچون زیتون معروف هستند ، اما باید در جهت توسعه ی تولید محصولات کشاورزی و مبارزه با آفات بکوشیم و همه ی نهادها با هم به یک فصل مشترک و اجماعی در جهت تدوین برنامه برسیم.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا